Lapsettomuus hoidot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mariella"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mariella"

Vieras
Kaksi vuotta tulee kohta yritystä.. mulla aiemmasta liitosta lapsi, miehellä ei. Simpat ok. Clomeja piti vuosi syödä, ja tulosta ei ole tullut. Viimeeksi kävin verikokeissa ja papassa.. Kattoivat jotain hormoni systeemeitä ym..
Kaikki oli ok.
Lekuri sitten sanoi että suoraan hedelmöitys hoitoihin, tai laittaa lähetteen keskussairaalaan, mutta uskoo että kehottavat suoraan ottamaan yhteyttä johonkin klinikkaan joka noita hoitaa.. puhui jostain että kela korvaisi osan tai jotain..mutta ei oikein tiennyt noista asioista, olisiko täällä ketään joka tietäisi?

ei malta tiedottomana odottaa niin kauaa että kun joskus sieltä keskus sairaalalta ilmoittavat. :(

[QUOTE="Mariella";22017920]Kaksi vuotta tulee kohta yritystä.. mulla aiemmasta liitosta lapsi, miehellä ei. Simpat ok. Clomeja piti vuosi syödä, ja tulosta ei ole tullut. Viimeeksi kävin verikokeissa ja papassa.. Kattoivat jotain hormoni systeemeitä ym..
Kaikki oli ok.
Lekuri sitten sanoi että suoraan hedelmöitys hoitoihin, tai laittaa lähetteen keskussairaalaan, mutta uskoo että kehottavat suoraan ottamaan yhteyttä johonkin klinikkaan joka noita hoitaa.. puhui jostain että kela korvaisi osan tai jotain..mutta ei oikein tiennyt noista asioista, olisiko täällä ketään joka tietäisi?

ei malta tiedottomana odottaa niin kauaa että kun joskus sieltä keskus sairaalalta ilmoittavat. :([/QUOTE]

julkisella puolella on 6kk jono.Minkäs verran sulla ikää?Yksityiselle puolelle pääsee nopeasti,mutta maksaakin aika paljon.Lääkkeet myös tosi kalliita,mutta jossain vaiheessa tulee maksukatto vastaan ja kela maksaa sen jälkeen ne..

[QUOTE="nora";22018017]julkisella puolella vain poliklinikkamaksu/käyntikerta,reilut 20€.Iän puolesta sulla ei ole kiire..[/QUOTE]

eli miten se julkisella puolella etenee..? miehen simpat on tutkittu, multa otettu verikokeita, papa, ultrailtu monesti ym.. tehdäänkö viel mitä? miulle/miehelle?

lekuri siis laittaa lähetteen ja odottellaan puoli vuotta et pääsee mihinkään? sori, tyhmiä kysymyksiä.. mut se lääkäri selitti sitä puhelimes niin epäselvästi..

[QUOTE="Mariella";22018089]eli miten se julkisella puolella etenee..? miehen simpat on tutkittu, multa otettu verikokeita, papa, ultrailtu monesti ym.. tehdäänkö viel mitä? miulle/miehelle?

lekuri siis laittaa lähetteen ja odottellaan puoli vuotta et pääsee mihinkään? sori, tyhmiä kysymyksiä.. mut se lääkäri selitti sitä puhelimes niin epäselvästi..[/QUOTE]

mieheltä otettiin myös yhdet verikokeet.Sitten minua joka kerta ultrattiin.Kun itse hoidot alkavat siellä saa ravata alvariinsa ultrassa.Lisäksi hoitojen aikana otetaaan useita verikokeita ja tietysti se munasolupunktio ja alkionsiirto.Meillä tärpäsi heti ekalla siirrolla,kolme alkiota pakkasessa odottamassa.

Söitkö vuoden clomeja? Oliko kertaakaan kontrolliultraa, jossa olisi katsottu ovuloitko clomeilla?

KELA korvaa kolme hoitoa. Julkisella jonot vaihtelee ajoittain. Voi olla, että sinulle tehdään vielä munatorvien aukiolotutkimus. Luultavasti aloittavat hoidot kevyimmällä eli inseminaatiolla.

Yksityistenklinikoiden sivuilta löytyy hintoja.

Tämä on hyvä sivusto, johon voi tutustua fertility.com - Home

Söitkö vuoden clomeja? Oliko kertaakaan kontrolliultraa, jossa olisi katsottu ovuloitko clomeilla?

KELA korvaa kolme hoitoa. Julkisella jonot vaihtelee ajoittain. Voi olla, että sinulle tehdään vielä munatorvien aukiolotutkimus. Luultavasti aloittavat hoidot kevyimmällä eli inseminaatiolla.

Yksityistenklinikoiden sivuilta löytyy hintoja.

Tämä on hyvä sivusto, johon voi tutustua fertility.com - Home

korvaa kolme hoitoa,siis yksityisellä puolella.Mut ei lienen täysin ilmaista kuitenkaan ole?

söin vuoden, ja ei kertaakaan katsottu ovuloinko.. sitä ihmettelin tälle naistentautien lekurille, joka oli muutenkin aina tosi törkeä jotenkin, se vaan sano, onhan sulla yksi lapsi, ei tässä mitään ulrata tartte..

Itseasiassa iän puolesta juuri ON kiire, koska jos onnistu ei edes hedelmällisimmässä iässä niin sehän on yleensä entistä vakavempi juttu kuin iän tuoma lapsettomuus 30+vuotiaalla.
Eli reippaasti vaan tutkituttamaan ja hoitoihin! :) Onnistumista toivon teille!

[QUOTE="wera";22018186]korvaa kolme hoitoa,siis yksityisellä puolella.Mut ei lienen täysin ilmaista kuitenkaan ole?[/QUOTE]
KELA korvaa kolme hoitoa (IVF tai ICSI), sillä onko ne tehty julkisella tai yksityisellä ei ole väliä. Kolmen jälkeen korvattavuus on harkinnan varaista (eli KELA päättää haluaako korvata, käytännössä ei). Korvaushan koskee myös lääkkeitä.
Ja tosiaan se korvaus ei kata koko summaa. Julkisella IVF-hoidon kuluiksi tulee n.1000e yksityisellä hinta on 2/3 kertainen.

Mikä juttu tuo puolen vuoden odotus on? Ei me jouduttu mitenkään erityisesti odottamaan ennen julkisen puolen hoitoihin pääsemistä. Tai saattoi mennä kuukausi tai kaksi...

KELA korvaa kolme hoitoa (IVF tai ICSI), sillä onko ne tehty julkisella tai yksityisellä ei ole väliä. Kolmen jälkeen korvattavuus on harkinnan varaista (eli KELA päättää haluaako korvata, käytännössä ei). Korvaushan koskee myös lääkkeitä.
Ja tosiaan se korvaus ei kata koko summaa. Julkisella IVF-hoidon kuluiksi tulee n.1000e yksityisellä hinta on 2/3 kertainen.

mulla ei korvattu yhtäkään,siis polikl.maksut ja lääkkeet maksoin itse.Lääkärin mukaan meillä ei ollut kiire hoitoihin,olin aloittaessa 25v...kolme lasta saatiinkin viiden vuoden sisään,keskimmäinen luomusti.

[QUOTE="eeeee";22018305]Mikä juttu tuo puolen vuoden odotus on? Ei me jouduttu mitenkään erityisesti odottamaan ennen julkisen puolen hoitoihin pääsemistä. Tai saattoi mennä kuukausi tai kaksi...[/QUOTE]

Olittiko missä sairaan hoito piirissä?

[QUOTE="nora";22018311]mulla ei korvattu yhtäkään,siis polikl.maksut ja lääkkeet maksoin itse.Lääkärin mukaan meillä ei ollut kiire hoitoihin,olin aloittaessa 25v...kolme lasta saatiinkin viiden vuoden sisään,keskimmäinen luomusti.[/QUOTE]

Polimaksuista ei korvausta saa. Mutta kyllähän teidän lääkkeistä olisi korvaus pitänyt saada. Vai ylittyikö maksukatto? Korvaushan saa vasta tietyn summan ylittävältä osalta (olisko nykyään vajaa 600e) Ja kaikki lääkkeethän ei kuulu korvattavien piiriin. Mie olen joutunut käyttämään hiukan eri valmisteita ja niitä ei KELA ole korvannut, kun eivät ole heidän korvattavien listalla. Kahden lapsen jälkeen ei KELA enää korvaa, eikä silloin myöskään pääse julkiselle hoitoihin.

[QUOTE="emmi";22018322]Olittiko missä sairaan hoito piirissä?[/QUOTE]

pk-seudun ulkopuolella. Tosin tässä tajusin, että meidän hoitojen aloittamisesta on jo 8 vuotta aikaa, että enhän minä ole enää kykenevä osallistumaan näihin keskusteluihin...

Polimaksuista ei korvausta saa. Mutta kyllähän teidän lääkkeistä olisi korvaus pitänyt saada. Vai ylittyikö maksukatto? Korvaushan saa vasta tietyn summan ylittävältä osalta (olisko nykyään vajaa 600e) Ja kaikki lääkkeethän ei kuulu korvattavien piiriin. Mie olen joutunut käyttämään hiukan eri valmisteita ja niitä ei KELA ole korvannut, kun eivät ole heidän korvattavien listalla. Kahden lapsen jälkeen ei KELA enää korvaa, eikä silloin myöskään pääse julkiselle hoitoihin.

maksukatto ylittyi ja sen jälkeen sain kaikki lääkkeet vuoden loppuu ilmaiseksi.

VOi helvetti mikä tusinapilipalilääkäri sinua on hoitanut! :headwall:
Mulla jo 2 clomikiertoa aiheutti limakalvojen dramaattisen ohentumisen ja minun piti niitä popsia, vaikka tiedettiin miehessä olevan se hedelmättömyyden varsinainen syy.
Tulikohan sulla menkat ihan normaalisti, minulla ainakin niukentui huomattavasti se vuoto, kun eihän sitä limakalvoakaan ollut enää tarpeeksi raskautta ajatellen???

VOi helvetti mikä tusinapilipalilääkäri sinua on hoitanut! :headwall:
Mulla jo 2 clomikiertoa aiheutti limakalvojen dramaattisen ohentumisen ja minun piti niitä popsia, vaikka tiedettiin miehessä olevan se hedelmättömyyden varsinainen syy.
Tulikohan sulla menkat ihan normaalisti, minulla ainakin niukentui huomattavasti se vuoto, kun eihän sitä limakalvoakaan ollut enää tarpeeksi raskautta ajatellen???

Sitä minäkin ajattelin, mutta oli tän paikkakunnan ainut lekuri joka näitä juttuja hoitaa.. Menkat oli ihan normaalit, ehkä hiukan lyhyemmät.

Yhteistyössä