Z
zxc
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vastaus:"Mutta sitähän ei voi tietää, kärsiikö toinen lapsettomuudesta vai nauttiiko siitä. Tai sitten asia ei ole ajankohtainen. Toiset puhuvat tuosta asiasta avoimesti, toiset eivät. Pitäisikö sitten kysyä, että miksei teillä ole lapsia, ja saako lapsista puhua? Musta sekin menisi tungettelun puolelle."
Valitettavasti en osaa tuota hiena lainausta, joten vastaan näin. Se onkin ehkä vaikeaa, jos ei tiedä käsriikö toinen lapsettomuudesta. Itse lapsettomuudesta kärsivänä olen osalle ystävistä kertonut ja osalle en. Ne, joille olen kipeän asian kertonut, ovat niitä ihmisiä, joita pidän ymmärtäväisinä ja hyvinä ystävinä. Heiltä odotan asiassa siis hienotunteisuutta.
Samaa en tietenkään voi odottaa niiltä, jotka asiasta eivät tiedä, mutta lähes kaikki sen luultavasti arvaavat. Kuulutan tässäkin asiassa yleisiä käytöstapojen ja toisen huomioonottamisen perään. Vaikka ei tiedäkään toisen tilannetta, niin näissä lapsiasioissa kannattaa aina olla varovainen. Katso, miten ystäväsi reagoi, kun kerrot lapseesi liittyviä asioita. Jos hän niistä innostuu puhumaan, niin varmaan häneltä tulee vastakaikua. Mikäli huomaat, että hän ei lämpene lapsikeskusteluihin, niin rakentakaa ystävyyttänne ja keskusteluja muista teitä yhdistävistä asioista.
Maailma olisi niin paljon parempi elää, jos me kaikki yritettäisiin ymmärtää toisiamme. Pitkän katkeruuden jälkeen olen tosissani yrittänyt ymmärtää lapsen saaneiden ystävieni iloa omasta lapsesta. edelleenkään se ei ole helppoa ja sydäntä lämmittä kovasti ne ihmiset, jotka jaksavat ymmärtää näitä vaikeita tunteita omasta onnestaan huolimatta. Yleensä ajattelinkin, että niiden ihmiset, joilla kaikki on hyvin, pitäisi tukea vaikeassa tilanteessa olevia eikä niin, että esim. lapsettomuudesta kärisvän pitäisi täysin rinnoin iloita toisen lapsesta ja jäädä yksin surunsa kanssa.
No näin olen yrittänytkin toimia. Tietenkin yritän ymmärtää miltä tuntuu, kun haluaa lasta, eikä saa. Olenhan tavallaan itsekin samassa tilanteessa, kun minulla on jo yksi lapsi, mutta haluaisin toisen. Lapsettomuudesta, edes sekundäärisestä, tässä tuskin on kyse, vaan siitä, että miehelleni kuulemma riittää tämä yksi lapsi, piste. Tekee välillä tiukkaa kuulla vauvauutisia muilta, kun vielä itsekin haluaisi sellaisen. En silti halua tehdä asiasta mitään numeroa, vaan koitan sisukkaasti kestää...
Toisaalta, kyllä minä kärsin siitäkin, että jos esim porukalla tavataan suht harvoin ja lähes kaikilla siinä porukassa on lapsia, niin kukaan ei saisi kertoa kuulumisiaan jos joukossa on yksi lapseton ihminen. Koko ilta pitäisi sitten puhua vain tätä ihmistä kiinnostavista asioista. Kuulostaa kärjistetyltä, mutta näin on tapahtunut. Tai olisi tapahtunut, ellemme me "lapselliset" olisi sitten vähän vaivihkaa, ikäänkuin salaa puhuneet lapsistamme. Tämäkin varmasti tulkittiin sitten selän takana puhumiseksi.
En mitenkään väheksy lapsettomien tuskaa, mutta vaikea minun on omaa elämäänikään salailla ja piilotella. Ei ole helppoa mitenkään päin.