Lapsettomuuden periytyvyydestä...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammanen

Vieras
Hei,

Aikani mietin mille palstalle mietteeni tai pikemminkin pelkoni kirjoittaisin, ja aikani etsiskelin jos olisi samasta aiheesta jo olemassa keskustelua, mutta koska en moista löytänyt niin aloitan uuden viestin...

Onkohan kenelläkään tietoa lapsettomuuden periytyvyydestä, tai sen mahdollisuudesta eri tilanteissa? Olen itse 2-lapsisesta perheestä ja ikäero vanhempaan sisareen on reilut 12 vuotta, minua on siis yritetty pitkään ja hartaasti ;-) Toinen vanhemmistani on perheestä jossa lasten ikäerot ovat useita vuosia ja katraassa "vain" 4 lasta. Sisarellani puolestaan on 3 lasta, joista vain vanhin on saanut alkunsa ns. normaalisti. En osaa sanoa vanhempieni tai isovanhempieni puolesta miksi sisarusten ikäerot ovat suuria tms, mutta olemme sisareni kanssa spekuloineet taustalla olevan samaa kuin sisarellani, eli vain "toinen puoli putkista" toimii ja sekin heikonlaisesti ovulaatiomielessä.

Olemme nyt mieheni kanssa alkaneet haaveilla perheenlisäyksestä, mutta mieltäni vaivaa jo etukäteen se, että mitä jos minullakin on sama ongelma kuin sisarellani, ja mitä suvussa ilmeisestikin on ollut jo vuosikymmeniä :-(

Tarkoitus olisi näin alkuun kokeilla josko tärppäisi normaalisti, mutta olisin kovin kiitollinen kommenteista ja neuvoista, mikäli osaatte kertoa mitä kautta tätä asiaa pitäisi ja voisi alkaa tutkimaan, ja missä vaiheessa? Uskon että jos suoriltani menisin tk:hon kyselemään tästä niin lentäisin pihalle ilman kunnon yritystä, siitäkin syystä huolet ja murheeni raapustelen tänne. Voihan olla että hermoilen turhasta, mutta sillehän ei voi mitään jos jokin asia mieltä painaa...

Kiitokset jo etukäteen, ja mukavan aurinkoista kevätpäivää kaikille jotka jaksoitte tämän lukea!

Mä varmaan sun tilanteessasi menisin jo nyt yksityiselle kunnolliselle gynelle ja kertoisin siellä vähän noita faktoja ja perheenlisäys suunnitelmia. Ja muutenkin menisin sellaseen "yleistarkastukseen", kokenut gynekologi pystyy aika paljon kertomaan ultran perusteellakin.

Tsemppiä ja onnea yritykseen!

julkisella puolella tosiaan "vaaditaan" se vuoden yritys, ellei ole jotain selkeää ongelmaa ja/tai ikää paljon. Kyllä mä uskon, että tuollaisten periytyminen on ihan mahdollista. Ehkä kuitenkin kannattaa ainakin puoli vuotta koittaa ihan kotikonstein ja siirtyä sitten vaikka yksityiselle aluksi. Jos joutuu pidemmälle hoitoihin, voi sitten siirtyä julkiselle halvempaan hoitoon. Riippuu tietysti vähän iästäsikin, mutta jos et ole yli 30, niin ei mikään järkyttävä kiire ole. Toivottavasti pelkäät turhaan, minä ikävä kyllä pelkäsin aiheesta. Kävi samoin kuin suvun muilla naisilla.

Kiitos kovasti kommenteistanne :-) Ikää alkaa olla jo sen verran (minä pian 30, mies 34) ja kello tikittää, eli emme todennäköisesti aio odotella kovin pitkään puolta vuotta - vuotta enempää ennen tutkimuksiin menoa (jos tarvis). Kuitenkin olemme päättäneet kokeilla kotikonstein näin ensialkuun ennen totaalista hätääntymistä... Jos ei käärö ala itsestään ilmoittelemaan syksyyn mennessä niin täytynee ottaa hattu kouraan ja nöyrästi kipittää jollekin Väestöliiton tms klinikalle tai gynelle tutkimuksiin.

Osaattekohan vielä kertoa, pääseekö esim tuonne Väestöliiton klinikoille nykyisin (Tampere tai Oulu) kun itse haluaa, vai tuleeko olla lähete esim tk-lääkäriltä?

Kiitos taas!

Ihan nyt pilkkua viilaten, mutta lapsettomuus ei voi olla periytyvää, sillä silloinhan sitä jälkikasvua ei olisi. Varmaankin on periytyviä juttuja, jotka voivat vaikeuttaa tai hidastaa lasten saantia, mutta jos niitä lapsia on tullut, niin silloinhan ei kyse voi mitenkään olla lapsettomuudesta. Puhun nyt siis vanhemmistasi ja isovanhemmistasi, joilla ei ole aikanaan ollut mahdollisuutta käyttää hedelmöittymisessä lääketieteellistä apua.

Viilataanpas sitten lisää...

"Lapsettomuudella tarkoitetaan tilannetta, jossa pari on vuoden ajan ollut riittävän usein yhdynnässä ja yrittänyt tuloksetta saada lasta alulle."

Lapsettomuus ja lapseton on eri asia.

Juuri näin... Jotenkin arvasin että pilkkua voidaan alkaa viilaamaan, mutta onneksi täällä osa kuitenkin ymmärsi huoleni aiheen vaikka sanavalinta ei osunutkaan kohdalleen kun parempaakaan sanaa en keksinyt siihen hätään...

Kirjoitukseni ns. punainen lanka oli se, että mistä apua mahdollisiin tutkimuksiin saa, ja lähinnä että voiko tuollaiset "hidasteet" periytyä.

Kiitos vielä kerran aiemmista (asiallisista)vastauksista ja kommenteista :-)

En osaa tähän muuta sanoa, mutta oman kokemuksen. Eli mä olen perheen ainut lapsi syystä, että kesi seitsemän vuotta ennen kun äiti alkoi mua odottamaan. Olivat jo aatelleet, etttei lapsia tulekaan.

Itse taas olen kaksi kertaa tullut todella helposti raskaaksi. En nyt sentään ekasta kierrosta, mutta neljännestä molemmilla kerroilla. En tiedä kummasta, isästä vai äidista johtui, että niin kauan kesti mun vanhemmilla lapsen saaminen... Mutta ei ole näköjään mulle periytynyt ainakaan.

Hei Lumea,

Mukava kuulla tämänkaltaisiakin uutisia, siis että sinulle on kuitenkin ollut ns. helppoa tulla raskaaksi :-) Pieni toivon kipinä itää täälläkin että olisin se suvun "musta lammas" joka sikiäisi jo katseesta... eihän se auta kun alkaa yrittään kunnolla ja katsoa mitä tuleman pitää :-)

Ja senkin voisin vielä lisätä, että myös mun lähisuvussani lapsiluku on jäänyt kaikilla kahteen ja ikäerot on myös useemman vuoden. Serkullani on myös vain ja aioastaan yksi lapsi, jota mahdollisesti on myös pitkään yritetty. En tosin tiedä tarkalleen tilannetta.

Eli tosiaan kauhean hedelmällistä ei ole mun sukuni, mutta todella itselle on raskaaksi tulo ollut paljon helpompaa, kun kuvittelin. Hyvä tietysti niin. ;o)

Mukavaa, jos tämä minun tapaukseni vähän piristää. :o)

Veikkaan, että asia menee niin että tietyt sairaudet jotka aiheuttavat lapsettomuutta tai hankaloittavat raskautumista periytyvät ja siis näiden sairauksien takia asia periytyy.

Yhteistyössä