lapsettomuuden havaitseminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vauvakuumeessa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vauvakuumeessa

Vieras

Hei kaikille!

Eksyin palstalle, koska vauvakuume on ruvennut nostamaan päätään. Nyt mietityttääkin, että onko mahdollista, etten voi saada lapsia, vaikka suvussani ei ole mitään perinnölistä ja olen omasta mielestäni terve 31-vuotias.Gynekologi ole koskaan maininnut mitään rakenteellisista ongelmista. Voiko hedelmättömyys tai muut ongelmat yllättää, vai tietääkö sen jo varhain?

Itelläni (olin 22v) havaittiin normaalin gynekäynnin yhteydessä kysta joka päätettiin poistaa. Leikkausjonossa ollessani kysta kasvoi nopeesti ja oli loppuvaiheessa kivulias. Kuvittelin että kysta poistetaan ja sitte kaikki on taas hyvin. Ku heräsin nukutuksesta, kuulin että leikkaus oli kaikin puolin ollut vaikee ja osin epäonnistunu. Suurin järkytys oli kuitenkin et oli löytyny erittäin aggressiivinen endo (kukaan ei ollu maininnu sanallakaan ennen) ja että ainut tapa saada lapsia on ivf. Endon takii mut leikattiin viel toisenkin kerran. Nyt olin taas vuositarkastuksessa tammikuussa nii ultraamalla todettiin et uusii kystan alkui olis tulossa ja siihen sainkin sitte e-pillerit.

Koska normaaliin gynetarkastukseen ei kuulu ultra ni varmaan jotain voi jäädä havaitsematta jos ei muuten oireile. Kuukautisten säännöttömyys on kans yks oire millon hakeudutaan lääkärille. Ja onhan niitä selittämättömii tapauksii ku kaikki pitäs olla molemmilla kunnossa ja sit ei lasta tuukkaa. Ja häikkää voi olla kans siittiöis et siinä tulee eteen se puolisosta johtuvan lapsettomuuden hyväksyminen.

Kyllä se voi yllättää...
Minun kohdallani se tapahtui vasta toista lasta yrittäessä...tutkittiin ja kaikki oli ok...kunnes sitten itse sain ovulaatiotesteillä selville, etten ovuloi... nyt onnekkaasti odottelen clomifenvauvaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2005 klo 16:39 Vauvakuumeessa kirjoitti:
Hei kaikille!

Eksyin palstalle, koska vauvakuume on ruvennut nostamaan päätään. Nyt mietityttääkin, että onko mahdollista, etten voi saada lapsia, vaikka suvussani ei ole mitään perinnölistä ja olen omasta mielestäni terve 31-vuotias.Gynekologi ole koskaan maininnut mitään rakenteellisista ongelmista. Voiko hedelmättömyys tai muut ongelmat yllättää, vai tietääkö sen jo varhain?

Ei sitä voi etukäteen tietää kukakärsii lapsettomuudesta, kuka ei. Niinhän minäkin kuvittelin että lapsi lähtee aluilleen parissa kuukaudessa, mutta lähes kaksi vuotta siihen meni. Ja nyt on kakkosta yritetty vuosi.
Minulta on myös sattumalta löydetty kysta gynen tutkimuksessa ennen raskautta. Sitä seurattiin jonkin aikaa ja lopulta leikattiin tähystyksellä pois (siis se kysta). Ja koskaan ei voi tietää millaiset siittiöt puolisolla on. Raskaaksi tulo on siis yhtä mysteeriä. Ongelmat siis voivat yllättää.
Lapsettomuus on sellainen asia, että toivon että kukaan ei sitä joutuisi kokemaan. En siis halua pelotella, mutta tässä elämässä kaikki on mahdollista. Onnea kuumeiluun!

Yhteistyössä