Lapset "yksin" ulkona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksi äiti

Vieras
Minkäikäisenä annatte lapsenne olla yksin ulkona omakotitaloalueella? Mietin, meillä kohta 4,5 v tyttö ja olisi tuossa meidän ja naapureiden pihassa kavereiden kesken.. Tuntuu niin tyhmältä töröttää pihassa kun lapset siinä menee ja touhuilee. Lapsia on joka talossa ja kerääntyvät aina jonkun pihaan ja vaihtavatkin välillä pihaa.. Autotie on todella rauhallinen. Minkä ikäistä voisi ajatella olla tuolla itsekseen niin, että välillä aina tarkistaisi tilannetta..?

Ok. No, törötys oli ehkä vähän huono sanan valinta, jotain mä yritän siinä puuhailla :) Mut nyt vaan rupee ulkona olemiset venymään, rupee jo kotihommat kärsimään. Tosin olen mä jotai pikkujuttuja sisäälä piipahtanut.. Mutta kesällä seuraaminen ja kuunteleminen helpompaa ku ovet voi olla auki.

Kyllä mä antaisin olla osan ajasta jo itsekseen siellä, jos luotettava lapsi. Ainakin omalla pihalla, miksei naapurissakin jos sinne ei tartte tietä pitkin lähteä.

Meillä on suojaisa (talot rakennettu ympyrään leikkipihan ympärille) paritalopihapiiri, ja mun 4-vuotias saa ulkoilla tossa pihalla naapuruston lasten kans "yksin". Pihalta ei saa lähteä, ja mä onneksi näen/kuulen hänet koko ajan tuossa. Pihaa kauemmas en päästäis vielä pariin vuoteen.

Sitten kannattaa varmistaa, että joku siellä naapurin pihalla katsoo lasten perään ja että naapurille on ihan ok vahtia myös muiden mukuloita. Meidän pihalla alkoi käydä naapurin tyttö jo 3-vuotiaana ja sen ikäistä ei todellakaan voi jättää vahtimatta tien vieressä. Oli tosi vaikea tilanne kun en tiennyt miten lähestyn naapuria kertoakseni, etten halua ylimääräisiä vahdittavia omalle pihalleni, koska meidän pihalta ei ole suoraa näköyhteyttä naapuriin. Toinen naapuri taas oli huomattavasti fiksumpi ja kysyi voiko heidän 5-v tulla meille leikkimään välillä ja mulle se oli ok. Heidän lastaan ei tarvitse koko ajan vahtia, sillä lapsi on hyvin rauhallinen ja järkevä, eikä säntäile autotielle tai karkaile kotoaan naapuriin ilman lupaa.

Meidän 4,5-v ei todellakaan ulkoile yksin vielä pitkään aikaan. Välillä voi sisällä käydä, mut yksin ei uskalla jättää.

Yhteistyössä