Lapset päivähoitoon - tutustumisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Okko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Okko

Vieras
Yllätys ettei päivähoitotoimisto tai päiväkodin henkilökunta vastaa silloin kuin tarvitsisi.

Mä sain yllättäen työpaikan niin, että mun pitäisi aloittaa 1.9. (Alkusuunnitelma oli palata töihin vasta syyskuun puolen välin jälkeen) Lapsilla on siitä päivämäärästä lähtien paikka päiväkotiin. Mut tutustumassahan meiän olisi varmaankin hyvä käydä? Meneekö niiltä tutustumispäiviltä hoitomaksuja? Ekana päivänä käytäis siis vain lasten kanssa leikkimässä, seuraavana päivänä voitaisiin mennä vähän aiemmin, seuraavana päivänä ehkä jo aamupalalle ja lounaalle..

Kertokaa nyt miten noi tutustumiset ynnä muut menee. Ja muutkin vinkit on tervetulleita. Esikko on jo 5-vuotias, eikä se ole koskaan ollut hoidossa, enkä ole itsekään koskaan päiväkodissa ollut. Mua taitaa jännittää enemmän kuin lapsia :)

3v lapseni ol tark.tänään mennä vain tutustumaan tarhaan,mutta halusikini sinne sitte jo jäädä ilman minua. hain ruuan jälkeen sitte pois. minusta harjottelustaki menee jo maksu..

No ei meillä ainakaan koko päiväksi mennä hoitopaikkaan. Käytiin kerran yhdeää tutstumassa pari tuntia ja muutaman päivän päästä lapsi oli tutustumassa yksin pari tuntia. ei tutustumis kerroitsa mene maksua. ainakaan meillä.

Meille sanottiin, ettei tutustumisesta vielä mene maksua. Saattaa vaihdella kunnittain.
Paitsi sitten kun on jo syömässä, niin sitten taitaa jo maksu juosta.

Muuta en osaa minäkään sanoa, kun itsekin vasta tutustutaan. =)

siis mulle ainakin sanottiin että saa käydä tutustumassa niin usein ku haluaa..ja hoitomaksua ei mene ikinä jos äiti on sielä itse paikalla mukana vahtimassa lapsia. mutta siis noi tutustumisethan ei sisällä mitää ruokia yms. että yleensä siellä tutustutaan n.1-2h. itse ainakin halusin tutustumisen niin että osa aikaa oltii sisällä ja osa ulkona.

Ei niiltä päiviltä maksua mene. Musta se on ihan hyvä, kun parina kolmena päivänä käy lasten kanssa hoitopaikassa ja on siellä tunnin pari. Ja voi tehdä niinkin, että kolmantena päivänä käy itse jossain sillä aikaa kun lapsi jää sinne hetkeksi leikkimään. Tai jos on mahdollista ottaa pehmeä lasku, niin pidentää päiviä pikku hiljaa ennen kuin aloittaa "täydet" päivät hoidossa.

Tutustumiskäynnillä tutustutaan täteihin (opettele itsekin nimet), pihaan, vanhempi voi leikkiä yhdessä lapsensa kanssa hoitopaikan leluilla jne. Itse ainakin kiersin koko päiväkodin läpi, kaikki pesutilat, vessat, naulakot jne ja kerroin lapselle (tädin kanssa), mitä missäkin tehdään.

En tiedä, onko ihan hyvä ajatus jäädä ruokailun ajaksi, koska se todennäköisesti sujuu paremmin kaikilta, ellei siellä ole kenenkään äiti takapiruna.

Hyvin se menee, älä murehdi! Tärkeintä olisi, että itse ottaisit rohkaisevan ja uteliaan asenteen hoitopaikkaa kohtaan. Luottamus ja uteliaisuus tarttuu sitten lapseenkin.

Meidän esikoisella oli tänään ensimmäinen tarhapäivä (vajaa 4-v) ja meni tosi hienosti. Kyseessä tosi arka poika, joka yllätti meidät vanhemmat ja varmasti itsensäkin! Aamulla mentiin tarhaan ja olin poajn kaverina. Pari tuntia siellä olon jälkeen hoitotäti sanoi, että näyttää menevän niin hienosti, että kokeillanpa, että minä lähden vähäksi aikaa muualle. Vähän oli poika itkeä tihrustanut minun mentyä, mutta muuten oli ollut tosi reipas ja leikkinyt muiden lasten kanssa ja osallistunut toimintaan (tästä olin yllättynyt, kun muuten on vähän semmonen omissa oloissaan viihtyvä esim. puistossa ja kerhoissa tähän mennessä). Huomenna olen paikalla enää korkeintaan tunnin ja sit jää siitä ilman minua. Tietty katotaan miten päivät sujuu ja sen mukaan totutellaan, mutta jos näin hienosti menee, niin mitään kummempia totutteluja ei tarvita. Käviskö sit näillä isommilla lapsilla tuo tarhaan tottuminen helpommin, kuin pienillä??

Yhteistyössä