Lapset ovat jostain kuulleet sanan homo, eivät tiedä mitä tarkoittaa, kerronko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pulma

Vieras
Lapset ovat 7, 6 ja 5 vuotiaat. Puhuvat joskus että hei, sä oot ihan homo. Eivät tiedä mitä tuo homo tarkoittaa. Itselläni ei ole mitään homoja vastaan ja minusta se on aivan luonnollista. Olemme puhuneet myös esimerkiksi tummaihoisista ja maahanmuuttajista hyvässä hengessä, myös romaneista ollaan puhuttu. Mitenkä tämän homo-jutun nyt sitten tässä keskustelisi auki? Maahanmuuttajista ja romaneista on helpompi puhua, heistä kun näkee "ulospäin", että ovat erilaisia kuin lapset itse.

Mä olen joutunut selittämään tuon asian just 8-vuotiaille jotka hoki ja hoki tuota homoa. Esimerkiksi meidän koira oli kaverin mielestä homo :) Totesin vaan että homo on sellainen mies joka tykkää miehistä eikä naisista tai vastaavasti nainen. Poika totesi siihen, ettei meidän koira ole homo, kun ei voi sietää muita poikakoiria.
Simppeli selitys, perille meni.

Minä olen vastannut mikäonhomo-kyselyihin jokseenkin seuraavasti:
Yleensä tyttö ja poika rakastuvat toisiinsa mutta jotkut pojat rakastuvat toisiin poikiin tai jotkut tytöt toisiin tyttöihin.
Lisäkysymyksiin vastailen sitten tilanteesta ja kysymyksestä riippuen.

Kannattaa kertoa.. Kaverin poika oli kans oppinut kyseisen sanan ja testannut kirjoitustaitoaan rasvanäpeillä pölyiseen taulutv:n pintaan. Ei varmaan tarvitse kertoa, että se oli palanut kiinni siihen pintaan... :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28607952:
Minä olen vastannut mikäonhomo-kyselyihin jokseenkin seuraavasti:
Yleensä tyttö ja poika rakastuvat toisiinsa mutta jotkut pojat rakastuvat toisiin poikiin tai jotkut tytöt toisiin tyttöihin.
Lisäkysymyksiin vastailen sitten tilanteesta ja kysymyksestä riippuen.

Suunnilleen näin, 5v kanssa ollaan jo homoistakin puhuttu kun tuo sana on häntä askaruttanut.

Minä ihmettelen että miksi tuollaista asiaa pitää täältä edes kysyä? Tietenkin kerrot mikä homo on. Teillä ei ilmeisesti tuttavissa ole yhtään homopareja?

[QUOTE="hmm";28607965]Minä ihmettelen että miksi tuollaista asiaa pitää täältä edes kysyä? Tietenkin kerrot mikä homo on. Teillä ei ilmeisesti tuttavissa ole yhtään homopareja?[/QUOTE]

Minulla on ystävissäni monta homoparia, mutta lapset eivät ymmärrä että ovat pari, luulevat vain kavereiksi. Tämä on nyt tullut ihan muutaman päivän sisään tämä uuden sanan hokeminen.

Homo on latinaa ja on suomennettuna Ihminen.
homo -etuliite taas tarkoittaa samankaltaista.
homoseksuaali taas tuntee kiinnostusta ensisijaisesti oman sukupuolensa edustajiin.

Mä selitin faktat ja päälle tarinaa sitä, miten sanaa käytetään tyhmänä haukkamasanana ja miten jotkut muuten vaan pilkkaavat, kun ovata omaan elämäänsä tyytymättömiä. On meillä käsitelty manne, ryssä, nekru ja nörttikin sanoina ja taustamerkityksineen. Pelkkä sanasisällön kertominen ei mun mielestä riitä. Tässä testataan kasvatatko sä ymmärtäväisiä ja suvaitsevaisia lapsia vai jotain muuta.

[QUOTE="vieras";28608021]Mä selitin faktat ja päälle tarinaa sitä, miten sanaa käytetään tyhmänä haukkamasanana ja miten jotkut muuten vaan pilkkaavat, kun ovata omaan elämäänsä tyytymättömiä. On meillä käsitelty manne, ryssä, nekru ja nörttikin sanoina ja taustamerkityksineen. Pelkkä sanasisällön kertominen ei mun mielestä riitä. Tässä testataan kasvatatko sä ymmärtäväisiä ja suvaitsevaisia lapsia vai jotain muuta.[/QUOTE]

Näin meilläkin. Ja pienille lapsille selitetään lapsen tasoisesti. Tietenkin.

[QUOTE="vieras";28608021]Mä selitin faktat ja päälle tarinaa sitä, miten sanaa käytetään tyhmänä haukkamasanana ja miten jotkut muuten vaan pilkkaavat, kun ovata omaan elämäänsä tyytymättömiä. On meillä käsitelty manne, ryssä, nekru ja nörttikin sanoina ja taustamerkityksineen. Pelkkä sanasisällön kertominen ei mun mielestä riitä. Tässä testataan kasvatatko sä ymmärtäväisiä ja suvaitsevaisia lapsia vai jotain muuta.[/QUOTE]

No ei todellakaan riitä sanasisällön kertominen, minä ainakin haluan siinä yhteydessä, myös välittää omat arvoni lapselle, jotta hänestä voisi tulla säälivä, ymmärtäväinen ja rakastava kaikkia kohtaan. Lapsia kuuluu ohjata aktiivisesti oikeaan suuntaan ja opettaa mikä on väärin ja mikä on oikein.

• Tykkää
Reactions: leijona76
meilläkin tämä keskustelu oli ajankohtainen pari vuotta sitten ja juteltiin asiasta perusteelisesti. Samalla tein selväksi, että minä suutun homoksi haukkumisesta siksi, että homous ei ole millään lailla huonompaa tai kummallisempaa kuin heterouskaan, en siksi, että se olisi niin paha haukkamasana. En halua lasteni luulevan, etten hyväksy homoksi sanomista siksi, etten haluaisi jonkun ihmisen olevan homo, vaan siksi, että kyseisen sanan käyttäminen haukkumasanana sisältää oletuksen homojen huonommuudesta heteroihin nähden. Ei pidä haukkua homoksi kun ei kerran haukuta heteroksikaan.

Lapset ovat 7, 6 ja 5 vuotiaat. Puhuvat joskus että hei, sä oot ihan homo. Eivät tiedä mitä tuo homo tarkoittaa. Itselläni ei ole mitään homoja vastaan ja minusta se on aivan luonnollista. Olemme puhuneet myös esimerkiksi tummaihoisista ja maahanmuuttajista hyvässä hengessä, myös romaneista ollaan puhuttu. Mitenkä tämän homo-jutun nyt sitten tässä keskustelisi auki? Maahanmuuttajista ja romaneista on helpompi puhua, heistä kun näkee "ulospäin", että ovat erilaisia kuin lapset itse.

No tietysti kerrot niinkuin asia on. Ei kannata tehdä asiasta suurta numeroa. Meillä kans minä vastustan suuresti rasismia sekä epäkohteliasta kielenkäyttöä esim. mustaihoisia kohtaan, mutta mies taas saattaa suureen ääneen haukkua lasten kuullen. Itse haluan, että lapset päättävät sitten ihan itse kuinka suhtautuvat ulkomaalaisiin suomessa sekä suuntautumiseen sukupuoliasioissa. Mutta ei vanhempien pidä ainakaan "kasvattaa" lapsiaan rasismiin yms.

Intian terveysministeri on raivostuttanut maansa ihmisoikeusaktivistit sanomalla, että homoseksuaalisuus on sairaus.
Terveysministeri Ghulam Nabi Azad kutsui homoseksiä ulkomaalaisten Intiaan tuomaksi luonnottomaksi sairaudeksi, joka leviää maassa huolestuttavaa tahtia.

Hän puhui hivin ja aidsin torjuntaan keskittyneessä kansallisessa kokouksessa.

ylelläkin vastikään dokkari, jossa Hitler kuvattiin homomaisena, ei kukaan älähtänyt?
Ja hs laukoi näitä väyrynen kakkosena Haavisto huohottaa niskaan, otsikoita viim pressanvaalien alla.
Ja palstamammojenkin miehet raksoillansa kiroilee ja homottelee joka päivä. kaksinaismoralismi huipussaan.

Eikä sitä tuon ikäisille tietenkään tarvitse mitenkään seksuaalisuuden kautta selittää, vaan ihan vaan, että jotkut miehet tykkäävät miehistä ja jotkut naisista, kuten isi tykkää äidistä jne. Samassa yhteydessä voi myös selvittää, että joillain lapsilla voi sen myötä olla kaksi isiä tai kaksi äitiä. Ei lapsia tämmöiset asiat hämmennä, joten turha siitä selittämisestäkään on mitään suurta numeroa tehdä. :)

mikähän lapsia noin ylipäätään hämmentäisi? Ei sekään laosia hämmennä esim. Somaliassa että isillä on monta vaimoa (sisarusten äitejä).
Tai ei sekään lasta hämmennä esim. Ranskassa kun naapurin täti läimäyttää naapurin Jacquesta poskelle avokämmenellä.

[QUOTE="lissu78";28608499]mikähän lapsia noin ylipäätään hämmentäisi? Ei sekään laosia hämmennä esim. Somaliassa että isillä on monta vaimoa (sisarusten äitejä).
Tai ei sekään lasta hämmennä esim. Ranskassa kun naapurin täti läimäyttää naapurin Jacquesta poskelle avokämmenellä.[/QUOTE]

Mutta jotkut tuntuvat luulevan, että on parempi olla kertomatta erilaisista ihmisistä ja tilanteista varsinkaan pienille lapsille, koska se saattaisi vain hämmentää heitä.

Yhteistyössä