Lapset osapäivähoitoon, mitä tukia haen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ............?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

............?

Vieras
Lapset aloittaa kohta osapäivähoidossa, niin mitä ihmeen tukia nyt haen? Siis palveluseteli on täytettynä ja sen vien päivähoitotoimistoon, mutta haenko nyt sitten lisäksi yksityisen hoidon tuen vai minkä? Lapset menee siis yksityiselle perhepäivähoitajalle.. Itelläni tuloina nyt kotihoidontuki/työmarkkinatuki. Niin ja pitääkö työmarkkinatuki hakea uudestaan ja lakkautaa kokonaan kotihoidontuki, vai jotenkin muutos vain siihen?

[QUOTE="hölmö";28939702]Voisko joku valaista minua, että miten on mahdollista olla työttömänä työnhakijana ja saada työmarkkinatukea SEKÄ kotihoidontukea samaan aikaisesti?[/QUOTE]

Sovellettua. Eli maksetun kotihoidontuen määrä vähennetään työmarkkinatuesta.

En ymmärrä mitä tukia ap:n pitäisi muka hakea? Tietysti kotihoidontuki laukkautuu ja sinä saat tuota työttömyyspäivärahaa.

[QUOTE="hölmö";28939702]Voisko joku valaista minua, että miten on mahdollista olla työttömänä työnhakijana ja saada työmarkkinatukea SEKÄ kotihoidontukea samaan aikaisesti?[/QUOTE]

Kotihoidontuen edellytys tällä hetkellä on se että lapsi/lapset eivät ole julkisella puolella päivähoidossa.

Eli vaikka molemmat vanhemmat olisi töissä, mutta jos esim.mummo hoitaa lapsen niin vanhemmilla on oikeus hakea kht.

[QUOTE="viirus";28939711]Sovellettua. Eli maksetun kotihoidontuen määrä vähennetään työmarkkinatuesta.

En ymmärrä mitä tukia ap:n pitäisi muka hakea? Tietysti kotihoidontuki laukkautuu ja sinä saat tuota työttömyyspäivärahaa.[/QUOTE]

Mutta eikö työkkäri velvoita olemaan valmis töihin käytännössä koska vain ja näin ollen lapsilla pitäisi olla hoitopaikka valmiina?

Ja onko tuosta rahallisesti mitään hyötyä, jos kh-tuki vähennetään työmarkkinatuesta? Eikö silloin jää sama raha käteen, kuin pelkästä työmarkkinatuesta?

[QUOTE="hölmö";28939718]Mutta eikö työkkäri velvoita olemaan valmis töihin käytännössä koska vain ja näin ollen lapsilla pitäisi olla hoitopaikka valmiina?

Ja onko tuosta rahallisesti mitään hyötyä, jos kh-tuki vähennetään työmarkkinatuesta? Eikö silloin jää sama raha käteen, kuin pelkästä työmarkkinatuesta?[/QUOTE]

Kyllä se on niin, että jos saa työttömyyspäivärahaa, on oltava työkkärin kirjoilla ja valmis töihin.

Ei ole rahallisesti hyötyä, eli + - 0, saako palkästään työttömyyspäivärahaa vai sovellettua.

[QUOTE="Vieras";28939734]Työkkäri ei käske pitää lasta hoidossa.
Hoitopaikan saa heti kun työt alkaa.
Ja suurin osa saa työtä muualta kuin työkkäristä.[/QUOTE]

Kyllä ne työkkärissä kyselevät, että miten on lastenhoito järjestetty jos yht'äkkiä tulee kutsu töihin.

Eikä hoitopaikkaa saa HETI, vaan kunnan on pystyttävä järjestämään hoitopaikka kahden viikon kuluessa jos tulee yllättäen tieto työpaikasta.

Ja työkkärirahan voi menettää, jos ei ota vastaan tarjottua paikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ÖH?;28939745:
Kyllä ne työkkärissä kyselevät, että miten on lastenhoito järjestetty jos yht'äkkiä tulee kutsu töihin.

Eikä hoitopaikkaa saa HETI, vaan kunnan on pystyttävä järjestämään hoitopaikka kahden viikon kuluessa jos tulee yllättäen tieto työpaikasta.

Ja työkkärirahan voi menettää, jos ei ota vastaan tarjottua paikkaa.

Kyllä hoitopaikan saa. Ei ne siellä toimistolla tahallaan panttaa paikkoja.
Todellinen tarve niin kaikki järjestyy.

Kyllä hoitopaikan saa. Ei ne siellä toimistolla tahallaan panttaa paikkoja.
Todellinen tarve niin kaikki järjestyy.

Sinulla on yhden ihmisen kokemus, että "juu kyllä saa". Välillä voi käydä hyvä tuuri ja riippuu kaupungista, että miten ruuhkaa on. Kiva sitten saada karenssia, eikä saa edes sitä työtä, kun kunnan ei tosiaan tarvitse järjestää hoitoa kun vasta kahden viikon päästä. Niin ja se hoitopaikka voi olla vaikka toisella puolella kaupunkia, jonne erittäin hankalat kulkuyhteydet ja lasten päivähoito voi venyä tosi pitkäksi.

Subjektiivinen päivähoitojärjestelmä on rakennettu nimenomaan työttömiä varten, koska työllistyminen vaikeaa, kun lapsille piti hakea hoito vasta kuultuaan työpaikasta. Aiheutti myös varmasti vaikeuksia kunnalle, koska päivähoidon järjestäminen vaikeaa niin nopeasti.

Ja itselläni on muuten kokemusta, kun tuttu oli hakenut päivähoitopaikkaa lapselleen ja sai sitten kuulla, että pääsisi töihinkin. Päivähoito olisi järjestynyt viikon päästä töiden alettua, joten tuttu ei sitten saanut sitä työpaikkaa. Kyseessä vielä perhepäivähoito, johon en itse edes haluaisi lastani laittaa. Päiväkodeissa ei ollut yhtään tilaa edes siinä kahden viikon päästä.

...Työt olisi siis alkaneet viikon ennen kun päivähoito ja luonnollisesti sitä lasta ei voinut töihin ottaa. Työkkäristä tuli karenssia, mutta sossu pelasti. Kyseessä oli yh äiti.

[QUOTE="maikku";28939827]Oli lapsi sitten kunnallisella tai yksityisellä, kht loppuu. Vaikka ois kuule tunnin päivässä, päivän viikossa.[/QUOTE]

NIIIN? Kysymys olikin nyt työttömästä ja kotihoidontuesta työttömyyden aikana!

[QUOTE="maikku";28939827]Oli lapsi sitten kunnallisella tai yksityisellä, kht loppuu. Vaikka ois kuule tunnin päivässä, päivän viikossa.[/QUOTE]

No eihän lopu, jos on yksityisellä. Voi valita ottaako itse kotihoidontuen vai ottaako ykistyisen hoidon tuen, jonka KELA maksaa suoraan hoitajalle ja itse maksetaan loput.

[QUOTE="vieras";28939878]No eihän lopu, jos on yksityisellä. Voi valita ottaako itse kotihoidontuen vai ottaako ykistyisen hoidon tuen, jonka KELA maksaa suoraan hoitajalle ja itse maksetaan loput.[/QUOTE]

Riippunee hoitopaikasta/kunnasta. Meillä on lapset yksityisessä päiväkodissa eikä me mitään voitu valita, vaan automaattisesti tuli ilmoitus yksityisen hoidon tuesta joka maksetaan suoraan päiväkodille.

hasta la vista teidän kans.. tietääkseni kysymys oli ihan asiallinen, joten voisitte pitää päänne kiinni, jotka ette tiedä asiasta mitään.

laitetaanpa ny vähän tietoja itestäni. oon kahden alle kolmivuotiaan yh. tällä hetkellä mulla ei ole yhtäkään (!!!) hoitajaa lapsille. viimeksi olen ollut ilman lapsiani viime vuoden joulukuussa yhden tunnin ajan.. sen jälkeen olen ollut 24/7 koko ajan yötä päivää lasteni kanssa. jos olen ajatellut, että laitan lapset virikehoitoon kerran viikossa muutamaksi tunniksi, että saan esim. siivottua asunnon kunnolla kerran viikossa, niin sekin on väärin. Niin ja tiedoksi vielä.. olen hakemassa koko ajan töitä. harmi vaan, kun en töitä ole vielä saanut.. lasten on hyvä tutustua pikku hiljaa hoitopaikkaan, jos vaikka saisin sitä töitä joskus.

mutta niin. tiesin että on väärin kysyä täältä mitään. kiitos ja anteeksi. niin ja sen verran vielä.. miksi kaikessa pitäis olla rahallinen hyöty?? eikö oma jaksaminen merkkaa mitään.

Yhteistyössä