Lapset nukkuu todella huonosti ja parisuhde koetuksella!! APUA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avutonäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avutonäiti

Vieras
Elikkäs meillä tytöt 2,5v ja 1v. molemmat olleet aina huonoja nukkujia, pienemmälle pidettiin ammattilaisen suosittelema unikoulu ja nukkuu nykyään suht hyvin. Mutta ongelma onkin isompi lapsi. Kerron nyt kaikki rehellisesti vaikka tämä on minusta noloa, tyttö herää joka ikinen yö vähintään kolme kertaa ja vaatii maitoa!! :( Siis en itsekkään tiedä miten tämä on mennyt näin pitkälle että kohta kolme vuotias juo öisin maitoa. Välillä menee muutama yö että tyttö nukkuu paremmin eikä juo kuin kerran. Ja tyttö nukkuu minun vieressäni. Nyt tilanteeseen on tullut lisäksi se että tyttö vaatii yöllä minun peittoani ja en ole sitä koskaan antanut niin huutaa vähintään tunnin, sen jälkeen kyllä nukahtaa mutta tätäkin tapahtuu melkein joka yö vaikka en peittoani ole hänelle koskaan antanut. Eli vaatimukset minua kohtaa vaan lisääntyy!

Meidän parisuhde tietysti kärsii tästä kun ei edes saada nukkua samassa sängyssä saatikka että päästäisiin hoitamaan parisuhdetta millään tavalla. Ollaan molemmat niin väsyneitä että vain tiuskitaan lapsille ja toisillemme.

Kukaan ei ota lapsiamme hoitoon yöksi koska ovat huonoja nukkumaan ja pienempi ei suostu nukahtamaan muualle kuin omaan sänkyyn ja isompi nukkuu huonosti myös kylässä. Ja kukaan muu ei heitä enää jaksa hoitaa. :(

Alan olla todella epätoivoinen. Äsken heitettiin isomman tytön tuttipullot yhdessä roskiin jos se auttaisi öihin kun ei enää yksinkertaisesti voida antaa tuttipullosta maitoa.

Ja mä tiedän että on todella todella älytöntä että tyttö vieläkin juo maitoa!! Eli ei kiitos mitään mollausta siitä.

Tukiperhettä ollaan mietitty jos haettaisiin. Mutta en tiedä onko se lapsille hyväksi mennä täysin vieraaseen perheeseen.. Auttakaa, alkaa ihan itkettää kun tämä elämä tuntuu niin raskaalle ja mieskin käy ihan ylikierroksilla eikä pysty enää edes rentoutumaan.

Vaihdat maidon veteen ja palvelu loppuu hissukseen.

Ollaan joskus vaihdettu niin sitä vettä alkoi mennä litra yössä ja vaippaa sai vaihtaa kaksi kertaa kun pissat tulivat läpi. Ton ikäsen pitäisi nukkua jo yöt läpeensä omassa sängyssä. Mä niin haaveilin että tytöt jo tässä vaiheessa nukkuisivat samassa huoneessa yöt kunnolla. Mutta ei toivoakaan että heitä laittaisi samaan huoneeseen nukkumaan.

Sanot, ettei kukaan ota heitä hoitoon. Miten omat vanhemmat ja sisarukset? Tai tulsiko joku hoitamaan heitä teille? Menette itse vaikka hotelliin nukkumaan. Jos kerrot sen, mitä kerrot tässä. Sanot että olet aivan lopussa ja parisuhde on huonolla tolalla. Luulis, että esim kerran kuussa vois yö tai kaksi olla mahdollista, vaikka huonosti nukkuvatkin. Tai entäs joku ystävä? Kyllä ainakin itse voisin kaksi yötä kuussa ystäväni parisuhteen ja mielenterveyden vuoksi valvoa.
Hyvä, että otit pullot pois. Nyt muutenkin napakka linja eli ei mitään yöpalveluita. Väsyneenä sitä on vaikea pitää, mutta ajattele, että sitten vois helpottaa.
Kovasti voimia!

Sanot, ettei kukaan ota heitä hoitoon. Miten omat vanhemmat ja sisarukset? Tai tulsiko joku hoitamaan heitä teille? Menette itse vaikka hotelliin nukkumaan. Jos kerrot sen, mitä kerrot tässä. Sanot että olet aivan lopussa ja parisuhde on huonolla tolalla. Luulis, että esim kerran kuussa vois yö tai kaksi olla mahdollista, vaikka huonosti nukkuvatkin. Tai entäs joku ystävä? Kyllä ainakin itse voisin kaksi yötä kuussa ystäväni parisuhteen ja mielenterveyden vuoksi valvoa.
Hyvä, että otit pullot pois. Nyt muutenkin napakka linja eli ei mitään yöpalveluita. Väsyneenä sitä on vaikea pitää, mutta ajattele, että sitten vois helpottaa.
Kovasti voimia!

Yksi ystävä mulla on joka on lupautunut ottamaan tyttöjä luokseen yöksi. Hänellä vaan tuntuu olevan todella kiireinen elämä että harvoin sopii. Mutta täytyy häneltä nyt kysyä ja lyödä lukkoon vaikka yksi yö. Mummit eivät enää jaksa, siskoilla on itsellään pieniä lapsia monta eli eivät ota lisää lapsia hoitoon. Kiitos!!

Ainakin meillä tilanteet meni pitkälle siksi, että oli itse niin keleen väsynyt, että oli helpompaa antaa se maito kuin kuunnella huutoa viikon. Ja kun oli itse väsynyt ei jaksanut viedä lapsia joka päivä ulos. Meillä 2 x pvä kunnon ulkoilut on ihan must.

Jos temppuilija on se isompi niin voisiko jo kokeilla lahjontaa? Eli askartelette taulun, jonne saa liimata itse tarran jos ei herätä yöllä (tai miten sen määritteleekin ei pyydä peittoa, ei maitoa tms). Meillä tämä keino toimi. Oletteko jo töissä? Jos ette niin ehkä kunnalta saisi kotiapua niin, että joku tuleePanimme tilillesi 200€ Reimaan. Ä ja I päivällä ja vie tenavat pihalle ja kotona oleva vanhempi saa nukkua ja jaksaisi näin edes vähän paremmin yöllä.

Itse olin saikulla 3 viikkoa kun huono nukkuja oli 3,5v. Olin niin finaalissa että olin jo vaaraksi liikenteessä, tein virheitä töissä jne. Nukuin päivällä ja silloin jaksoin yöllä vain sanoa että "nyt nukutaan".

Jaksuja.

Eräs kaveriperhe haki tukiperhettä samaisesta syystä. Olivat jo aivan rikki 3 huonosti nukkuvan ja sairastelevan lapsen kanssa. vastaus: yksinhuoltajaperheet menevät edelle... Eivät saaneet tukiperhettä, joka heille olisi kuulunut. Minä olin muutaman kerran heillä yötä ja vanhemmat hotellissa =)

Mitäpä jos tekisitte pienen muutoksen hetkellisesti, tehkää olohuoneen lattialle "perhepeti". Sinne jokaisella omat patjat vierekkäin. Tekisitte siis irtioton nykytilanteesta. Jos lapset viihtyvät lattialla, niin antaisitte heidän siellä nukkua jonkin aikaa. Sitten omiin sänkyihin molemmat. Onko heillä muuten millaiset sängyt ja missä ne sijaitsee?

Meilläkin tuon ikäinen haluaa vielä iltamaidon sänkyyn. Olemme sen sallineet, täällä oli ketjukin jossa meitä muitakin ilta/yömaitopullon antajia oli. Joten en minä sinua siitä moiti. Voisit laittaa vesipullon maitopullon kaveriksi. Isompi alkaa jo ymmärtää veden päälle ja tykkäämäänkin siitä. Missään erityisvaiheessa ei kannata alkaa vieroittamaan pullosta koska se on taas turhaa stressiä kaikille, mutta sitten kun aika on sopiva. Ei se kouluikäisenä enää pullosta juo, siitä olen varma ;)

Mutta siis, ensiaskel on ottaa irtiotto nyt tuohon teidän nukkumissysteemiin. Teette olkkariretken ja siitä sitten on helpomi tehdä se lopullinen muutos. Omaan sänkyyn lapset ja aikuiset omaan :)

Sitten voi miettiä ihan käytännön juttuja, kun nuo lasten pedit ei aina niitä ihanimpia ole niinkuin meillä aikuisilla kun on pehmeät patjat ja peitot. Hommasimme itsekin nyt vihdoin kunnon ihanan pehmeät luksuspeitot jyskistä kun syksyllä olivat alennuksessa. Ja pehmeät tyynyt! Eli lasten sängyistä tee oikein houkuttelevat. Luovuutta kannattaa käyttää. Vaikka vuodekatos tai siis sellaine jonka voi laittaa riippumaan katosta. Tyynyjä, kivat lakanat jne. Niin houkuttavat omat sängyt että sinne on a) ihana mennä ja b) ihana nukkua! :)

Pystyisittekö tekemään nyt niin, että käytte miehen kanssa vuorotellen nukkumassa vaikka yhden viikonlopun jossakin kunnolla. Ensin sinä ja sitten mies tai miten päin vaan. Sitten alatte työstämään tätä asiaa kunnolla kun olette levänneet. Ensin kunnon neuvottelu omien vanhempien ja muiden kanssa, että mikä teidän tilanne on ja, että apua on saatava. Ei voi olla noin, että yhtä yötä kuukaudessa lähipiiri ei jaksa ( vaikka näin se nykyään taitaa olla. Oli meilläkin silloin kun isommat lapset oli pieniä ja nukkuivat huonosti ) Onko teillä isommalla oma jatkettava sänky? Minä kokeilisin siirtää sängyn omaan huoneeseen ja kokeilisin nukkuisiko lapsi siellä. Voi olla yllättäviäkin tuloksia tuosta. Meillä esikoinen nukkui 3v asti todella huonosti. Itki öisin, vaati vettä, sai kauhukohtauksia ja juoksi välillä pitkin asuntoa yms. todella raskasta aikaa meille. Vasta yli 3v alkoi nukkumaan kokonaisia öitä heräämättä. Nyt on 7v ja nukkuu todella hyvin ja menee itsekseen nukkumaan. Meillä kahden vanhimman lapsen ikäero on 1v ja oli se aika todella raskasta ja sukulaisia ym. apujoukko ei ollut lähellä. Eikä ole vieläkään.

Kovasti jaksamista sinne.

Jos toinen lapsi menis eripaikkaan yökylään ja toinen omalle kummilleen. Hyvä että, pullot nyt hävitetty... Vanhempana sitä ikäväkyllä joutuu joskus olemaan tiukka ja ikävä ihminen.... Meillä isompi 7 v tulee viereen lähes joka yö. Pienempi 4 v nukkuu omassa sängyssään koko yön.... Kyselkää oisko paikkakunnalla vaikkajotain lastenhoitaja opiskelijoita... Jospasieltä löytyisi joku joka vois tulla hoitamaan ja temenisittemuualle yöksi...
Niin ja yrittäkää tsempata vanhempaatyttöä iltaisin. Meillä menee yö parhaiten kun illallajankataan positiiviseen sävyyn. Kuinka ihanaaon nukkua omassa sängyssä oman unilelun kanssa janähdä ihania unia.. Voisitte kokeilla myös homeopatiaa tai kukkaterapiaa.

Kiitos teille kaikille hyvistä vinkeistä! <3 Me mennään lasten kanssa tänään anopille päiväksi, mies saa levätä tämän päivän ja ehkä jaksaa illalla taas vähän. Ollaan valmiita kokeilemaan mitä vaan että saataisiin nukkua. Pari viikkoa meni hyvin ja silloin huomasimme miten paljon se vaikutti meidän elämään että saatiin nukkua hyvin. Isompi tyttö nukkuu meidän kanssa ja pienempi omassa huoneessa, näin on ollut kaikista paras ratkaisu. Ja voin kertoa että kaikkia mahdollisia ollaan kokeiltu.

[QUOTE="aapee";27630393]Ollaan joskus vaihdettu niin sitä vettä alkoi mennä litra yössä ja vaippaa sai vaihtaa kaksi kertaa kun pissat tulivat läpi. Ton ikäsen pitäisi nukkua jo yöt läpeensä omassa sängyssä. Mä niin haaveilin että tytöt jo tässä vaiheessa nukkuisivat samassa huoneessa yöt kunnolla. Mutta ei toivoakaan että heitä laittaisi samaan huoneeseen nukkumaan.[/QUOTE]

Meillä kävi ihan sama. Vaihdettiin maito veteen niin kulutus vaan lisääntyi ja juurikin peri kertaa yössä sai vaihtaa vaippaa.

Muista ap kannustaa lasta nukkumaan koko yö omassa sängyssä ilman juomista, älä pelottele sillä ettei kukaan ota hoitoon yms. Lupaa lapselle jotain kivaa, kun yöt alkavat sujua ja pidä lupauksesi. Voimia ja jaksamista teille!

Missä päin asutte? Meille voi tuoda toisinaan yöksi. Olen perhepäivähoitajana kahdelle lapselle joten sängytkin löytyy. Oma lapsi kohta 1v.
Ollaan joskus juteltu että jospa sijaislapsia, tässähän sitä saisi kokeilla.
Me asutaan Keski-Suomessa. Sun pitää rekisteröityä, mustana voit laittaa viestiä.

Meitä on moneen lähtöön ja monenlaisiata tilanteista. Ei kannata ajatella mitä muut ajattelevat yösyänneistä ja heräämisistä, vaan se mikä on teille parasta, on koko perheelle parasta.
Meillä nukkuu 2v 9kk perhepedissä ja imetän edelleen sekä öisin, että päivisin kun lapsi haluaa.

Meillä 2v2kk samoilla ongelmilla kuin teillä. Tosin maitoa ei juo tuttipullosta, mutta useasti yössä pyytää vettä.
Ollaan vedetty vaan tiukkalinja, yössä saa yhden kerran vesitilkan. Sen jälkeen mitään palveluja ei tule.
Lapsi vinkuu peittoa päällensä (vaikka osaa kyllä itse laittaa peiton päällensä), sen jälkeen haluaa joitain tiettyjä unikavereita kainaloon, heittää ne lattialle, ja taas haluaa kainaloon jne..
Jos unikaverit lentää lattialle, niin se on voi voi. Emme lähde niitä nostelemaan. Jos peiton haluaa päällensä, saa hän sen itse päällensä laittaa. Me emme ala yöllä lasta palvelemaan millään muotoa.

Pari viikkoa meni, että yöt huudettiin läpeensä. Lapselle tuli kunnon itkupotkuraivareita jotka kesti pari tuntia. Hetki nukuttiin, ja taas sama homma alusta. Ja aina kun alkoi tälläinen turhasta raivoaminen, nostettiin lapsi rauhoittumaan olohuoneen puolelle. Sänkyyn sai tulla vasta kun oli rauhoittunut. Ja jos sängyssä alkoi sama homma taas, niin ei muutakun olohuoneeseen rauhottumaan.

Se pari viikkoa oli kamalaa aikaa. Lapsen "jäähyjä" oli yössä helposti 50, nukuttuja tunteja 0-2h/yö ja molemmat meistä vanhemmista ollaan töissä. Kuitenkin kun siihen hommaan lähdettiin, ei annettu periksi. Muuten asiat vaan hankaloituisi. Lapsi oppii, että kiukuttelemalla saa asian kun asian periksi...

Nyt meillä tosiaan yöt on ihan hyviä. Lapsi saattaa herätä kerran yössä, mutta rauhottuu kun laittaa käden selän/pään päälle ja hyssytellään vaan "nyt nukutaan".
Näitä hyviä öitä on nyt ollut noin viikon verran. Joskus herää kerran, joskus kaksi kertaa yössä. Silti itsellä olo on paljon virkeempi, vaikka herätyksiä vielä onkin. Saa sitä kuitenkin nukutuksi jokainen jo paremmin.

Kun lapsi liikkuu tarpeeksi ulkona väh. 2 kertaa päivässä. Kunnon ateriat 5 kertaa päivässä ja tarpeeksi päivän aikana juotavaa myös ruokailuun välissä. Vesi on paras janojuoma. Illalla tuhti, hiilihydraattipitoinen iltapala esim. puuroa ja proteiinin lähteeksi maitoa. Iltapalan ja hammaspesun jälkeen ei mitään ennen aamua.

Jos lapsella on nälkä/jano eli vaje joka on päivän aikana tullut, niin sillon helposti menee yösyömiseksi ja juomiseksi. Eli tärkeintä on säännölliset ateriat, ulkoilu ja rutiinit. Joka ilta samat ja niin kauan yritätte, että vanhempi lapsi tottuu rutiineihin jotka luotte hänelle uudelleen. Nyt hänen rutiinit ovat nuo, jotka aiheuttavat ongelmia teille...

• Tykkää
Reactions: Tara74
[QUOTE="Vieras";27630679]Kun lapsi liikkuu tarpeeksi ulkona väh. 2 kertaa päivässä. Kunnon ateriat 5 kertaa päivässä ja tarpeeksi päivän aikana juotavaa myös ruokailuun välissä. Vesi on paras janojuoma. Illalla tuhti, hiilihydraattipitoinen iltapala esim. puuroa ja proteiinin lähteeksi maitoa. Iltapalan ja hammaspesun jälkeen ei mitään ennen aamua.

Jos lapsella on nälkä/jano eli vaje joka on päivän aikana tullut, niin sillon helposti menee yösyömiseksi ja juomiseksi. Eli tärkeintä on säännölliset ateriat, ulkoilu ja rutiinit. Joka ilta samat ja niin kauan yritätte, että vanhempi lapsi tottuu rutiineihin jotka luotte hänelle uudelleen. Nyt hänen rutiinit ovat nuo, jotka aiheuttavat ongelmia teille...[/QUOTE]

Samaa mieltä.

Onko refluksia koskaan epäilty tai tutkittu? Meillä lapsi nukkui todella huonosti ja joi monta kertaa yöllä maitoa. Maito vaihdettiin veteen, ei auttanut yhtään. Lopulta vein lapsen yksityiselle lastenlääkärille, hän epäili silent refluksia, lapsella aloitettiin losec ja muutaman päivän jälkeen yölliset juomiset harvenivat ja lopulta loppuivat kokonaan.

Hyvä kun ´heräät´tilanteeseen nyt!

Mulla oli työkaveri (miespuolinen) joka vain haukotteli töissä eikä jaksanut keskittyä mihinkään. Kertoi sitten että heillä lapset 8 v ja 5 v eivät nuku öisin.Molemmat ovat jotenkin yliherkkiä tms,näkevät painajaisia ym.....
Jäi hiukan epäselväksi,mutta todellakin säälin tätä kilttiä ihanaa miestä joka koetti vaan jaksaa!

Toivottavasti ongelma ratkeaa.Neuvolassa on myös hyvä puhua asiasta.

Yöt menneet nyt parempaan päin kun tuttipullosta päästiin, herää kerran yössä ja itkee jonkin aikaa. Tulee yleensä mun viereen nukkumaan siinä vaiheessa. Peittoa yrittää edelleen multa saada, vaihdettiin tytölle isompi peitto, sekään ei aina tunnu kelpaavan mutta periksi en anna. :) Pienepikin nukkuu paremmin kun ei tarvi herätä isosiskon raivareihin.

Jotkut kyselivät että onko tutkittu mitään sairauksia, ei ole tutkittu ja päätettiinkin eilen että aletaan tutkia jos nämä yöt tästä vielä huononevat. Ja rutiineista sen verran että meillä on selkeät rutiinit päivällä ja ulkoillaan paljon ja tyttö syö todella hyvin. Tyttö juo kyllä todella vähän päivän aikana, että sitäkin voisi koittaa lisätä päiviin. Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä!! :)

Uusimmat

Yhteistyössä