Lapset, niiden kännykät ja toisten ihmisten kuvaaminen!

  • Viestiketjun aloittaja MissKeddu
  • Ensimmäinen viesti
MissKeddu
Mitä voi tehdä kun kakaroilla on jo seitsemänvuotiaana puhelimet joissa kamerat sekä videokuvausmahdollisuus. Käynyt ilmi että pihalla on salaa kuvattu kavereita ja sitten porukalla naureskeltu näille pätkille/kuville.
Oman pikku etupihamme alueella olen käskenyt pitämään puhelimet taskuissa, mutta kun ei niitä omia lapsia voi jatkuvasti siinäkään käskeä pysymään. Olen sanonut näille lapsille että ihmisiä ei saa kuvata ilman lupaa mutta ne mitään tottele. Väittävät sitten poistaneensa kuvat jos ns. rysänpäältä yllättää...
Eli aika systemaattista kiusaamista kouluikäisten puolelta jossa kohteena nuoremmat lapset jotka varmaan on helppo yllyttää tekemään tyhmiäkin juttuja videolle kun aikuisen silmä välttää.
 
D-1
Mun tokalle siirtyvä erityislapsi on harrastanut tota :kieh:
Kun asia tuli ilmi, ratsasin puhelimen ja poistin kaiken. Siis kaikki typerät kuvat ja videonpätkät. Sitä seurasin pitkä puhuttelu ja uhkaus puhelimen takavarikoinnista tai vaihtoehtoisesti tilalle tulisi oikein vanha kännykkä, ilman mitään nykyajan "herkkuja".

Lapsi ei kuvannut naapureita, mutta meitä muita ja paria kaveriaan. Ja siis salaa.

Mun mielestä vastuu on tässäkin vanhemmilla. Olen sanonut lapsilleni, että ratsaan puhelimet säännöllisen satunnaisesti ja auta armias jos sieltä löytyy jotain ei-sopivaa... |O
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Näistä pitää ollakin kovana lapsille. Toinen asia on, että isommat lataavat kännyköilleen k-18 materiaalia ja näyttävät pienille.

Minä jouduin pitämään puhuttelun tyttären kaverille, joka kuvasi meidän vaipatonta taaperoa tanssimassa. Viatontahan se meidän ja hänenkin silmissään oli. Mutta jos hän jossain vaiheessa saa päähänsä näytellä kännykän sisältöä muillekin, koskaan ei voi tietää kuka on epäterveesti lapsista kiinnostunut setä/täti.
 
Mie matkustin viime viikolla junassa pojan kans ja lasten leikkivaunussa oli muutama semmoisia 6-8 vuotiaita poikia joilla kaikilla oli Nintendo DS:t. Yhdellä oli semmoinen uusi, missä oli kamera ja kiers siellä vaunussa ja räpsi kuvia. Mie siinä just luin lehteä ku oma poika sit sano, et oli napannu kuvan hänestä. Onhan tuo häiritsevää ku tulevat suoraan tuolleen toisia kuvailemaan nenän eteen. Eikä siis edes salaa kuvannut.
 
No, lapsethan ovat tyhmiä. Liian hyvä tekniikka + tyhmä lapsi = konflikteja. Mutta kun mamman kullanmurulle ei riitä se peruskännykkä jolla voi soittaa ja tekstata, pitää olla jotain halivattipelejä ja kameraa. Muuten tulee paha mieli, kun jollain on parempi.
 
"eee"
Helppo ratkaisuhan tohon olis, että lapsille hankittais vaan ihan karvalakkimallit, joilla pystyy soittamaan, tekstaamaan ja korkeintaan pelaamaan jotain matopeliä tai sudokua. Mihin ekaluokkalainen tarvitsee videokuvaominaisuuksia? Ei yhtään mihinkään.
 
MissKeddu
Omat lapset ja itse olen ollut kohteena, oma poika aloittaa syksyllä koulun ja kinuaa myös kamerakännykkää... Porttikieltoa ei voi antaa yleiselle pihalle, oman pihan alueelle olen jo käytön kieltänyt.
Vanhemmat evvk tyyppiä, kaupungin taloissa asutaankin ...
 
Meillä lähtee kännykät hyvin äkkiä takavarikkoon, jos menevät kuvailemaan/videoimaan ihmisiä ilman lupaa tai ylipäätään ollenkaan. Kavereista voi ottaa kuvia/videopätkää, jos kaveri antaa luvan eikä se ole mitenkään loukkaavia tms.
 
Mä sanoin tuollaista harrastavan lapsen äidille, että hän varmaan huolehtii että kuvat & videot poistetaan, keskustelee lapsensa kanssa siitä että niin ei enää tehdä, ja huolehtii siitä ettei se toistu, kun yksi poika oli tyttöni & hänen ystävänsä kielloista huolimatta kuvannut ja videoinut tyttöjä.

Oman lapsen puhelimessa ei ole kameraa. Ei 7 v lapsi tarvitse kamerakännykkää.
 

Yhteistyössä