Lapset leirillä nälissään! Mitä tehdä?

  • Viestiketjun aloittaja Kiukkuinen äiti
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Pistät nyt ensimmäseksi asiallista palautetta leirin järjestäjälle vai onko se johtaja myös leirin ainoa järjestäjä?

Ja jos lapsellasi tosiaan on käärmeenpurema (josta myös henkilökunta on ollut tietoinen), eikä ole käytetty lääkärissä ja ilmoitettu vanhemmille, niin siitä voi nostaa kunnon mekkalan.
 
"vieras"
Itse syön koulussa ja ne ovat todella laihoja niiden kastikkeet ja keitot, itse osaan kalastaa vähän sattumiakin mukaan, lapset eivät joten syövät sen kanariisikastikeannoksen pelkällä kastikkeella, hyvä jos yksi kananpala osuu kauhaan.
 
"Kokki"
Kyllä keitot ja kiusaukset kuuluu leirien ruokalistaan.
Mikä vika niissä on?

Mitä sen ruuan sitten pitäisi olla. Soijaa ja linssejä vai?

Salaatti kuuluu aina ateriaa ja leipä.
 
Kiukkuinen äiti
[QUOTE="ookoo";28719092]Ehkä ennen sanomalehtiin kirjoittamista kannattaa selvittää kunnolla miten ruokailut oikeasti oli järjestetty. Jos kerran aterioita on viisi päivässä ja lisää saa ottaa, kyllä sen pitäisi riittää. Se on normaali tunne, että aterioiden välissä tulee nälkä. Niin sen pitääkin olla. Lapsi voi myös ikävässään ja kuullessaan äidin huolestuneen ääneen vähän "liioitella" ikävää.[/QUOTE]



Eli johtaja itse sanoi minulle, että ruoka on laskettu niin ettei yleensä jää mahdollisuutta ottaa lisää.
Unohdin jo tuon eli valehteli minulla tuosta keiton santsaamisesta selvästikin.
Taidan laittaa s.postia. Ja tiedustella tarkemmin, että kummin se asia nyt sitten oikein olikaan eli oliko ruokaa määräseltään vai ei?
Ja jos oli niin miksi väitti minulle muuta?


Pojan mukaan lisää ei saanut hakea, koska ruokaa ei ollut.
Eli liian tarkkaan laskettu määrä.
 
"ookoo"
Alkuperäinen kirjoittaja Kiukkuinen äiti;28719130:
Eli johtaja itse sanoi minulle, että ruoka on laskettu niin ettei yleensä jää mahdollisuutta ottaa lisää.
Unohdin jo tuon eli valehteli minulla tuosta keiton santsaamisesta selvästikin.
Taidan laittaa s.postia. Ja tiedustella tarkemmin, että kummin se asia nyt sitten oikein olikaan eli oliko ruokaa määräseltään vai ei?
Ja jos oli niin miksi väitti minulle muuta?

Pojan mukaan lisää ei saanut hakea, koska ruokaa ei ollut.
Eli liian tarkkaan laskettu määrä.
Joo, kannattaa selvittää vielä kun nyt on ristiriitaista tietoa, että saiko santsata vai ei.

Itse en laittaisi lastani leireille tämänkään takia, että nykyään kun ruokaa tehdään isompia määriä _halvalla_, se on sellaista höttöä, etten itsekään suostuisi syömään. Ei löydy riittävästi protskua, laadukkaita aitoja rasvoja ja vitamiineja/ kivennäisaineita jne, vaan pelkkää tyhjää.

Mutta nyt emme tosiaan tiedä, millaista ruoka on tarkkaan ottaen ollut ja miten paljon sitä on saanut ottaa. Kyllä tuollaisella höttöruuallakin muutama päivä menee jos sitä saa sentään edes santsata. Siinä ei ole mitään huolta, jos välillä ehtii tulla nälkä.
 
Kiukkuinen äiti
Ihmettelen osan leiriä puoltavat puheita.
Ei ne vieraat pojat olisi minulle vakavissaan puhunut nälästänsä jos ei pidä paikkaansa.
Noinko epäilevästi suhtaudutte omien lastenne kertominen asioihin?
Ei ihme, että lapsilta on helppo viedä kun omat vanhemmat eivät aja heidän asiaansa eivätkä usko ja luota.
Ymmärrän kyllä, että lapset voivat dramatisoida asioita ja keksiäkin juttuja, mutta kyllä sen aika hyvin erottaa jos yhtään omaa lastaan tuntee ja tietää.
Ei ihme, että tapahtuu kaikenlaista kun siihen annetaan mahdolisuus välinpitämättömyydellä ja/tai luottamuksen puutteellista.

Muistan jutun kun asumme jokin aikaa sitten Hesassa ja siellä kierteli ulkomaalainen mies pakulla ja kuvasi lapsia sekä seurasi.
Tuosta asiasta lapset kertoi koulussakin eivätkä ottaneet vielä silloin vakavissaan vaan mullekin vastasivat, että tytöt kuvittelee.
Muutkin tytöt kertoivat vanhemmilleen, mutta käsitykseni mukaan mitään ei tapahtunut, kunnes jätin poliisille asiasta vihjeen.
Kolme soittoa se minulta vaati poliisille ja tuo mies ja sen koti tutkittiin. Ei näkynyt miestä eikä pakua sen jälkeen, en tiedä mitä löysivät, mutta poliisikin oli sitä mieltä, että oli epäilyttävä tapaus jo rakasta yhteydenotosta, mutta eivät vielä silloin voineet ottaa talteen tuota miestä kun ei ollut todisteita.käskivät soittaa heti kun mies taas kiersi kameransa kanssa katuja.
Autonkin tutkivatja sieltä löytyi välineet ja ikkunasta aukko mistä kuvaus tapahtui jos mies oli autossa.

Tämän jälkeen puhuivat koulussakin asiasta lapsille.Onneksi ei tapahtunut pahempaa kun jäi kiinni.

Mutta missä oli tuolloinkin usko ja luottamus omaan lapseen?

Minusta parempi tutkia kun vaan viitata kaikkeen kintaalla.
 
"Kokki"
[QUOTE="ookoo";28719166]Joo, kannattaa selvittää vielä kun nyt on ristiriitaista tietoa, että saiko santsata vai ei.

Itse en laittaisi lastani leireille tämänkään takia, että nykyään kun ruokaa tehdään isompia määriä _halvalla_, se on sellaista höttöä, etten itsekään suostuisi syömään. Ei löydy riittävästi protskua, laadukkaita aitoja rasvoja ja vitamiineja/ kivennäisaineita jne, vaan pelkkää tyhjää.

Mutta nyt emme tosiaan tiedä, millaista ruoka on tarkkaan ottaen ollut ja miten paljon sitä on saanut ottaa. Kyllä tuollaisella höttöruuallakin muutama päivä menee jos sitä saa sentään edes santsata. Siinä ei ole mitään huolta, jos välillä ehtii tulla nälkä.[/QUOTE]

Mitä sinun mielestäsi pitäisi leirillä syödä jotta vastimuksesi täyttyy??

Mikä on höttöruokaa?
Hampurilaisia ja pitsoja ei tarjoilla leirillä.
 
Kiukkuinen äiti
Siis ekasta yhteydenotosta.

Ei nyt sinänsä liity aiheeseen kuin tuon uskomisen osalta.
Eli en rinnasta asioita, kyseessä ihan eri luokan vakavuus.

En nyt hyökkää ketään vastaan vaan tahdon ihan hyvällä herätellä vanhempien ajatuksia siitä, että kyllä mielestäni lasten kyseenalaiset jutut on hyvä selvittää. Ei jokaiseen pikkuasiaan tarvitse aina puuttua, mutta nytkin ajattelen vain tulevien leiriläisten parasta, jotta jos siellä on ruokailussa puutetta niin toiset eivät enään joutuisi kärsimään.
Eikö se ole hyvä asia?

Johtaja on muuten sama kuin järjestäjä, joten jos asia jää yhteydenotot jälkeen yhä painamaan niin itsekin mietin tuota kuluttaja-asiamiestä, että voisiko sellaiselle taholle jättää pyynnön selvittää asiaa.
Kun pakkohan jonkun tahon joitakin asioita valvoa.


Jokatapauksessa kiitokset kaikista vastauksistanne ja oikein iloista viikonloppua kaikille. :)
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kiukkuinen äiti;28719130:
Eli johtaja itse sanoi minulle, että ruoka on laskettu niin ettei yleensä jää mahdollisuutta ottaa lisää.
Unohdin jo tuon eli valehteli minulla tuosta keiton santsaamisesta selvästikin.
Taidan laittaa s.postia. Ja tiedustella tarkemmin, että kummin se asia nyt sitten oikein olikaan eli oliko ruokaa määräseltään vai ei?
Ja jos oli niin miksi väitti minulle muuta?


Pojan mukaan lisää ei saanut hakea, koska ruokaa ei ollut.
Eli liian tarkkaan laskettu määrä.
Mutta eihän poikasi lisää koskaan haekaan, itsehän sanoit hänen olevan pieniruokainen.
 
No tuo nyt on nimenomaan totta, etteivät tuonikäiset pojat puhu potaskaa. Olen tässä tavannut monta poikalasta ( vanhin poikani on 22 v.). Kyllä ovat rehellisiä kaikki lasteni ystävät. Varsinkin tuossa iässä, nuorin on nyt 10 v. Kaverinsa ovat ihania, katsovat silmiin ja kertovat jos joku painaa mieltä.
 
"Vieras"
Selvitäpä nyt ennen meuhkaamista, että saiko ruokaa ottaa lisää vai ei. Koska luulisi pieniruokaisen pojan pärjäävän viidellä ruokailukerralla. Ja pulla välipalana on ihan normaalia leirillä.
 
Kiukkuinen äiti
[QUOTE="Vieras";28719218]Mutta eihän poikasi lisää koskaan haekaan, itsehän sanoit hänen olevan pieniruokainen.[/QUOTE]


Nimenomaan tuohon kiinnitin huomiota, että silloin on aterioiden ollut PAKKO olla pieniä, koska poikani on pieniruokainen eikä kotona yleensä santsaa.
Leirillä olisi halunnut ja varmasti leirillä oli enemmän liikuntaakin kuin kotona, mutta nälissään ei pitäisi joutua olemaan.
Leirillä olisi tahtonut syödä enemmän kuin oli tarjolla ja mahdollista, aivan kuten ne toisetkin pojat.
Johtaja väitti pojan hakeneet kolme lautasellista keittoa ja tosiaan sanoi myös ettei ruokaa ole niin paljoa, että saisi aina lisää.
Jos poikani syö hyvän aterian niin ei hän jaksa hakea lisää tai ainakaan kolmen lautasellista jälkeen olisi nälissään, mutta kun ei siellä pojan mukaan saanut hakea lisää eikä saanut tarpeeksi ruokaa.
Siksipä tämä on hyvä selvittää kun nälkä kumminkin oli ja johtaja puhuu mitä sattuu.
Näin kun asiasta juttelee niin huomaa kuinka ristiriitaista tietoa johtaja antoi. Pojan vastaus ei ole muuttunut missään kohtaa.


Johtaja vaan taisi puhua itsensä pussiin kun niin hätäiseen puolusteli leirin ruokaa ja viittasi pojat valehtelijoiksi suoraan sanottuna.


Nyt on pakko jo joutua muihin puuhiin.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28719241]En oikein usko tätä, varsinkaan ettei muka käärmeenpistosta olisi hoidettu...[/QUOTE]

Leiriläiset ovat aina vakuutettuja.
Leirillä pitää olla terveydenhuollosta vastaava henkilö.
 
"ookoo"
[QUOTE="Kokki";28719210]Mitä sinun mielestäsi pitäisi leirillä syödä jotta vastimuksesi täyttyy??

Mikä on höttöruokaa?
Hampurilaisia ja pitsoja ei tarjoilla leirillä.[/QUOTE]

Hampurilaisia ja pizzoja :eek: Juu en tarkoittanut niitä. Jos olet oikesti kokki, luulisi sinun tietävän mitä on höttöruoka ja mitä on laadukas, ravinnerikas, lasten kasvun ja kehityksen kannalta hyvä ruoka, joka täyttää ja pitää nälän pois pitkään. Mutta ymmärrän toki, että aika usein monessa paikkaa mennään halvimmalla mahdollisella. Välillä ihan oikeasti siksi kun rahaa ei ole. Välillä siksi, että kaikki "kokit" eivät vain osaa laittaa muuta kuin höttöruokaa. Välillä siksi, että ihmiset eivät vain tiedä tai ymmärrä paremman päälle.
 
"Vieras"
[QUOTE="ookoo";28719257]Hampurilaisia ja pizzoja :eek: Juu en tarkoittanut niitä. Jos olet oikesti kokki, luulisi sinun tietävän mitä on höttöruoka ja mitä on laadukas, ravinnerikas, lasten kasvun ja kehityksen kannalta hyvä ruoka, joka täyttää ja pitää nälän pois pitkään. Mutta ymmärrän toki, että aika usein monessa paikkaa mennään halvimmalla mahdollisella. Välillä ihan oikeasti siksi kun rahaa ei ole. Välillä siksi, että kaikki "kokit" eivät vain osaa laittaa muuta kuin höttöruokaa. Välillä siksi, että ihmiset eivät vain tiedä tai ymmärrä paremman päälle.[/QUOTE]

Mikä on omasta mielestäsi höttöä.

Kinkkikiusaus salaatilla ei sitä ole.
 

Yhteistyössä