Lapset kinastelee, lällättelee jne. koko ajan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei. Onko muilla sisarusten välillä jatkuvaa lällättelyä, nimittelyä ja kinaa? Mä en vaan jaksais kuunnella tätä koko ajan! Oon yrittäny olla välittämättä ja miettiä että kuuluu asiaan, mut tuun hulluks ja ärsyynnyn..tänään sanoin, että en jaksa enää asua täällä tai sekoan. Pienempi 4v tyttö ja isompi 8v poika. Tyttö nimittelee vauvaksi, tyhmäksi jne ja lällättää "sulta pääsi pissi lällällää" "äitin oma tissiliini" jne ja poika vetää samalla mitalla takas...haukkuu ääliöks, ite oot ja nauraa jos toinen esim epäonnistuu jossain (kaataa maidon vahingossa ja siihen "hyvä Maija jee jee just noin ja taputtaa käsiä). Isompi käyttää osaavamman valtaa pienempään "koitapa sanoa R, ähää et osaa".
Tää on alkanu nyt kevään mittaan ja on ihan peestä enkä tajua mistä se kumpuaa!? Oon nyt kieltänyt napakasti, vaatinut pyytämään anteeksi(ja sekin usein menee niin, että ei eka pyydetä ja lopulta huudetaan "no anteeks" ja toinen sanoo "et saa") eli jatkuu meininki vaan vaikka koitan et sopisivat ja lopettaisivat. Tätä on ihan joka päivä ja joka tilanne ja ruokapöydässä, telkkarin ääressä ja kaikki se aika kun yritetään viettää perheaikaa rauhassa. Oisko väsymystä ilmassa kevään korvilla? En tiiä. Aika tahtia on painettu vuosi..koulut, päiväkodit, työt, harrastukset, kaverit ja muu härdelli... Miten muilla on selätetty tämä vaihe? Mikä tehonnut? Vai onko tää ees normaalia?

Lisään vielä että kinastelevat myös esim. "mä oon äitin vieressä, säpäs et pääsekään" "äiti anto mulle jätskin, sä et saa" "mulla on viis rusinaa, sulle ei jääny, mä otin loput hähää" "mä oon pitempi ku sä, oot tollanen tappi"
Pienempi sit raivoo näistä tai inttää jotain vastaavaa takas, nimittelee. Isompi sanoo jotain nasevampaa takas tai ei kiinnosta, mitä sit ja ihan sama...
Ap

Etkö rankaise mitenkään huonosta käytöksestä ja/tai siitä jos eivät tottele?

Pelkkä lapsen kieltäminen ei useinkaan auta, vaan on oltava joku painostus- tai pakottamiskeino jolla käskyä tehostetaan.

Sinällään se on ihan normaalia, että lapset kiusaavat toisiaan vähän tuohon tyyliin hyvinkin yläasteikään saakka, jos siihen ei puututa.

Tuttua touhua. Meillä se on joskus aikuisen huomion hakua, johon auttaa se että menee mukaan leikkiin tai järjestää kahdenkeskistä aikaa. Joskus taas kun kriisi on luokkaa "tolla on kolme legorahaa ja mulla vaan kaks" niin oon tehnyt senkin että sanon lapsille että uskon ihan täysin että he ovat riittävän fiksuja keksimään ratkaisun ja poistunut vetäen oven kiinni perässäni. Autossa kinastelu on ehdoton nou koska se häiritsee kuskia ja ruokapöydässä perseilemällä pääsee tiukan paikan tullen muualle odottamaan kunnes muut ovat syöneet. Yleensä jäkätys ja kieltäminen on pitkällä tähtäimellä kuin bensan heittämistä liekkeihin, paremmin toimii "uhrille" osoitettu empatia ilman yritystä ratkaista sen kummemmin, "no se oli kyllä tyhmästi sanottu, ei sun sellaista tartte kuunnella, ymmärrän että harmitti/tuutko tänne mun kanssa tekemään x".

Meillä kinastelua lietsoo se että 4v on tosi eläväinen, äänekäs ja sellainen... no, varomaton, osuu ihmisiin leikissä vähän eri tavalla kuin aikoi tai saattaa kaataa toisen rakennelman pyöriessään kun huomio karkaa. Ei mitenkään epänormaalisti ikäisekseen, mutta esikoinen on eri lajia. 7v on ääniherkkä ja luonteeltaan tarkka ja hajoilee välillä siitä häiriöstä - peltorit päähän ja mahdollisuus vetäytyä omaan huoneeseen auttaa usein, eskaripäivän jälkeen pitää saada huili ennen sisaruksen seuraa.

Onpas nähty sekin että äiti lähtee mukaan, jos lapset yrittää saada shown aikaiseksi siitä kuka on eka, tila, vika, vessanpöntön lika, niin olen alkanut itse muka oikutella että mä halusin olla se vessanpöntön lika, ihan epiä! :D

Etkö rankaise mitenkään huonosta käytöksestä ja/tai siitä jos eivät tottele?

Pelkkä lapsen kieltäminen ei useinkaan auta, vaan on oltava joku painostus- tai pakottamiskeino jolla käskyä tehostetaan.

Sinällään se on ihan normaalia, että lapset kiusaavat toisiaan vähän tuohon tyyliin hyvinkin yläasteikään saakka, jos siihen ei puututa.
Millaisia rangaistuksia tai pakottamiskeinoja suosittelisit puheen kontrollointiin? Minusta esim. lyömiseen on aina ollut helppo puuttua, puheen hallinta (ja rajanveto mitä saa sanoa) on tosi paljon vaikeampaa.

Millaisia rangaistuksia tai pakottamiskeinoja suosittelisit puheen kontrollointiin? Minusta esim. lyömiseen on aina ollut helppo puuttua, puheen hallinta (ja rajanveto mitä saa sanoa) on tosi paljon vaikeampaa.

No esim. jos puheet alkavat mennä kiusaamisen puolelle niin sitten se kulloinenkin tekeminen (leikki, syöminen, tv:n katselu tms) heti katkolle ja lapsi jäähylle vaikka huoneen ulkopuolelle ja takaisin ei ole asiaa ennen kuin on rauhoittunut ja vaikuttaa katuvaiselta. Tuo toimii meillä.

Toki on niitä lapsia jotka eivät jäähystä välitä ja silloin varmaan pitää miettiä joku muu sanktio...

Alkuun en tosiaan puuttunut, aattelin että kuhan ei nyrkit heilu niin antaa mennä vaan ja kyllä kai se tuokin on sitä sisaruuteen kasvamista. Mutta kyllä viimeakoina oo tajunnut ettei tätä kukaan jaksa, ei lapset eikä aikuiset. Nyt on menty aika pitkälti pelkällä suullisella komentamisella. Isompi huomaa kun mulla palaa käpy ja osaa lopettaa, pienempi ei vielä osaa lukea äipän fiiliksiä niin hyvin ja jatkaa. Otin käyttöön palkitsemisen: 20 päivää ilman lällättelykierrettä ja nimittelyä niin mennään hoploppiin. No aina se unohtuu ja kun muistutan luvataan ettei me enää tänään jos vaan saadaan tältä päivältä tarra ja tunti niin sama meno jatkuu. Eli ei auta. Pienempi on syöny välillä meidän jälkeen kun tonkii isomman lautasta salaa kädellään ja haukkaa isomman leivästä muka vahingossa ja kun isompi siitä tietenkin suuttuu ja karjaisee niin pienempi nauraa hihittää ja sanoo emmää mitään tehny. Eli perseilyä ruokapöydässäkin. Niinkun jollain muullakin. Mietin miten vois rangaista tuosta jatkuvasta lällätyksestä ja haukkumisesta? Omaan huoneeseen? Jäähypenkille? Ruutuajan/puhelimen ajankäytön rajoitus? Karkkipäivä pois? Ehkä juuri niin, että rangaistus ois välittömästi kuitenkin. Ja tuo on totta, että huomiota varmaan hakevat ja kyllä sitä saavatkin. Yhdessä touhutaan liki joka ilta jotain..lautapeli, pyörälenkki, leikki ja molemmat mahtuu joka ilta kainaloon. Se kyllä auttaa tosiaan, että "uhri" saa erityishuomion heti perään ja kiusaaja jää huomiotta hetkeksi. Silti ei tehoa kovinkaan kauaa. Yksin kun ovat kotona, jos toinen sisarus kaverilla tai jossain, on käytös ihan toista ja pöytätavat ja kaikki ok. Myös jos ovat keskenään, esim trampalla tai sisällä jos vaikka haravoin tai aamulla kun heräävät kaksin eivätkä herätä meitä, ovat kuin herran tertut..auttavat ja puhaltavat yhteen hiileen.

On tää kyllä touhua. Tekee mitenpäin vaan niin aina tekee väärinpäin.
Ap

Miten olisi ihan perinteinen suunpesu? :D

Jos ei saippuaa halua käyttää niin kalanmaksaöljy on myös aika pahaa.
Oon kerran pessy pienemmän suun saippualla kun viikon hoki persettä ja vittua (KYLLÄ ja oli kuullut perse sanan isoveljeltään ja vitun päiväkodilla) eikä lopettanut millään rankaisulla. Saippua tehosi ja itki kyllä ja katui ja minä jätin vikaks kerraks kun luin seuraavana päivänä lööpistä että isä oli saanu tuomion kun oli pessy poikansa suun saippualla. Että ei siis sitä kiitos. Mut ei muuten enää oo koskaan sanonu noita sanoja(y) mut silti kiitti mut ei kiitti.
Ap

Mikäs siinä niin epäreilua on? Sitä paitsi ei rumia puheita kuulukaan arvostaa.
Ei puheita mutta ihmistä kyllä, lasta. Suun pesu saippualla menee kategoriaan ruumiillinen kuritus, käytännössä sen voi toteuttaa fyysisellä väkivallalla tai henkisellä alistamalla. Se ei ole millään muotoa perusteltu seuraus (kuten vaikka seurasta poistaminen), ja kuten todettu, voi täyttää rikoslain pahoinpitelyn tunnusmerkit. Toisin kuin jotkut kuvittelevat, tuollaisilla keinoilla ei kasvateta kunnioitusta, tervettä nöyryyttä ja arvostusta, vaan uhmakkuutta tai pelkoa. Jos et pysty selvittämään asioita 4-vuotiaan kanssa pakkosyöttämättä hänelle puhdistuskemikaaleja, mikä malli se on? Varsinkin jos jo sisarusten kesken on nähtävissä se että vanhempi käyttää iän ja ymmärryksen tuomaa valtaa toisen kiusaamiseen, niin aikuisenko pitäisi oikein mallia näyttää.

Hyi puistatus jos joku ei oikeasti näe mikä tuossa touhussa mättää. Näettekö te sitä lasta ihmisenä ollenkaan?

Varsinkin 4-vuotias on sen verran pieni, että sekä mahdollisen rangaistuksen että mahdollisen palkinnon pitäisi tulla niin pian kuin suinkin, jotta syy- ja seuraussuhde pysyy selvänä lapsen mielessä. Eikä siitäkään huolimatta tee pahaa, vaikka syistä ja seurauksista muistuttaa ja kysyy lapselta myös silloin vaikka se tuntuisi vähän turhaltakin.

Ei puheita mutta ihmistä kyllä, lasta. Suun pesu saippualla menee kategoriaan ruumiillinen kuritus, käytännössä sen voi toteuttaa fyysisellä väkivallalla tai henkisellä alistamalla. Se ei ole millään muotoa perusteltu seuraus (kuten vaikka seurasta poistaminen), ja kuten todettu, voi täyttää rikoslain pahoinpitelyn tunnusmerkit. Toisin kuin jotkut kuvittelevat, tuollaisilla keinoilla ei kasvateta kunnioitusta, tervettä nöyryyttä ja arvostusta, vaan uhmakkuutta tai pelkoa. Jos et pysty selvittämään asioita 4-vuotiaan kanssa pakkosyöttämättä hänelle puhdistuskemikaaleja, mikä malli se on? Varsinkin jos jo sisarusten kesken on nähtävissä se että vanhempi käyttää iän ja ymmärryksen tuomaa valtaa toisen kiusaamiseen, niin aikuisenko pitäisi oikein mallia näyttää.

Hyi puistatus jos joku ei oikeasti näe mikä tuossa touhussa mättää. Näettekö te sitä lasta ihmisenä ollenkaan?

Anteeksi vaan, mutta tuo tekstisi kuulostaa lähinnä ideologiselta julistamiselta. Ihan minkä jutun vaan voit varmaan julistaa haitalliseksi alistamiseksi, perustelemattomaksi seuraukseksi, uhmakkuutta lietsovaksi ja mitä vielä. Siis jos haluaa pöyristyä oikein kunnolla.

Toisaalta se nyt vaan on fakta, että käytännössä jokainen lapsen äiti ja isä esimerkiksi alistaa lastaan henkisesti ja fyysisesti, käyttää lapseensa aikuisen ylivoimansa suomaa valtaa sekä herättää lapsessa erilaisia pelkotiloja kaikenlaisista seuraamuksista, Näitä kaikkia tapahtuu jos lapselle vähänkin yrittää pitää kuria.

Anteeksi vaan, mutta tuo tekstisi kuulostaa lähinnä ideologiselta julistamiselta. Ihan minkä jutun vaan voit varmaan julistaa haitalliseksi alistamiseksi, perustelemattomaksi seuraukseksi, uhmakkuutta lietsovaksi ja mitä vielä. Siis jos haluaa pöyristyä oikein kunnolla.

Toisaalta se nyt vaan on fakta, että käytännössä jokainen lapsen äiti ja isä esimerkiksi alistaa lastaan henkisesti ja fyysisesti, käyttää lapseensa aikuisen ylivoimansa suomaa valtaa sekä herättää lapsessa erilaisia pelkotiloja kaikenlaisista seuraamuksista, Näitä kaikkia tapahtuu jos lapselle vähänkin yrittää pitää kuria.
Saat anteeksi. Juuri sen aikuisen (perustellun ja tarpeellisen) valta-aseman vuoksi on ihan ratkaisevaa miten sitä valtaa käyttää, ja syy-seuraussuhteiden oppimisen kannalta niiden seurausten kannattaa olla mahdollisuuksien mukaan loogisia ja perusteltuja. Pesuaineiden syöttäminen (tai edes mikään vähättelevä "kielelle sively") ei ole millään mittarilla järkevä tapa.

Ja kyllä, kasvisten syömiseen kehottamisen saa halutessaan puhuttua väkivallaksi ja piiskaamisen kasvatukseksi, mutta seison sanojeni takana. Toivottavasti pointtisi ei ollut että koska minkä vaan saa puhuttua pahaksi niin eihän se minkään kohdalla voi olla perusteltua puhetta, tai että jos pelolta ei kasvatuksessa voi välttyä niin sen ruokkimisesta voi viis veisata?

Saat anteeksi. Juuri sen aikuisen (perustellun ja tarpeellisen) valta-aseman vuoksi on ihan ratkaisevaa miten sitä valtaa käyttää, ja syy-seuraussuhteiden oppimisen kannalta niiden seurausten kannattaa olla mahdollisuuksien mukaan loogisia ja perusteltuja. Pesuaineiden syöttäminen (tai edes mikään vähättelevä "kielelle sively") ei ole millään mittarilla järkevä tapa.

Ja kyllä, kasvisten syömiseen kehottamisen saa halutessaan puhuttua väkivallaksi ja piiskaamisen kasvatukseksi, mutta seison sanojeni takana. Toivottavasti pointtisi ei ollut että koska minkä vaan saa puhuttua pahaksi niin eihän se minkään kohdalla voi olla perusteltua puhetta, tai että jos pelolta ei kasvatuksessa voi välttyä niin sen ruokkimisesta voi viis veisata?

Suun pesu on hyvinkin looginen seuraus rumista puheista, koska se kohdistuu (vieläpä puhdistavasti) juuri siihen paikkaan mistä ne "likaiset" puheet tulevat. Plus että sinne joka tapauksessa laitetaan säännöllisesti pesuainetta (hammastahna).

Pointtini on juuri se, että aivan saman tyyppisella argumentoinnilla kuin mitä käytät voi tehdä lähes mistä asiasta tahansa järkyttävän ihmisoikeusloukkauksen joka aiheuttaa traumat loppuiäksi. Vaikka sitten niistä jäähyistä.

Pelosta taas, sellainen rangaistus mikä ei aiheuta pelkoa on turha ja vahingollinen. Jotta rangaistus olisi toimiva on se aiheutettava kunnolla pelkoa (vaikka ei tietenkään ylimitoitetusti). Mieluusti siinä määrin pelkoa, että rangaistusten käyttö voidaan jättää harvoihin tilanteisiin, eikä niitä tarvitse käyttää alvariinsa niin kuin jonkun vähemmän tehokkaan rangaistusmenetelmän kanssa saattaa joutua toimimaan.

Yhteistyössä