Lapset kahvipöydässä

Kertokaas, kun teille tulee vieraita, niin laitatteko myös lapsenne istumaan kahvipöytään vai juotteko sitä kahvia vain aikuisten kesken ja keskustelette rauhassa.

Itselläni on aina tapana laittaa myös lapset (1,5 v ja 3 v) kahvipöytään syömään samaan aikaan välipalaa, mutta joitain (varsinkin lapsettomia) vieraita tämä tuntuu hieman häiritsevän.

Miten teillä?

Laitan pojan istumaan pöytään meidän kanssa. Yleensä ei viihdy kauaa ja menee sitten omiin leikkeihin. Jos on synttärit ja tulossa paljon vieraita niin lapset menee olohuoneeseen syömään ja aikuiset on keittiössä.

kkk
Tietenkin laitan ja kylässä kanssa hän saa oman kupin.
Tuntuisi pahalta syrjiä.
Jos lapsivieraita on monta, heille katetaan pikkupöytä aikuisten viereen.
Poikani osaa muuten käyttäytyä tosi hienosti pöydässä. Kiittää ja pyytää kauniisti. Pienestä pitäen on tapoja opeteltu.

Riippuu kai vähän tilanteesta ja vieraista, mut meil ei ainakaan koskaan käy niin vieraita joiden aikaan ei lapsia vois laittaa. Kyl mä aitan myös lapsille mehut samaan pöytään, meijän tyttö kans sellanen et saattaa jotain vähän maistaa ja sit lähtee leikkimään.
Kyllä mun mielestä niiden lapsettomienkin pitäis ymmärtää, et lapset on samas pöydäs, onhan se nyt vähän syrjintää lapsia kohtaan jos ne ei pääse pöytään. Sit kun lapset on syömisensä syönyt, niin sitten heitä voi pyytää poistumaan pöydästä, niin saa aikuiset keskustella rauhassa.

Samaan pöytään on katettu aikuiset ja lapset. Ollaan samaa poppoota, eikä viestitetä näin lapsille, että teidän tulee olla syrjässä jotta saavat aikuiset nauttia illasta. Monesti homma menee niin ,että lapset syövät ensin ja itse poistuvat "aikuisten tylsästä turinoinnista" omiin leikkeihinsä. Noloa on sitten ollut kun yhdessä kylä paikassa sanovat lapsille, että pois siitä kuolaamasta ja kuuntelemasta, te saatte sitten myöhemmin kun aikuiset on syöneet.. ja ei ne lapset aina malta odottaa. Että jos aikuiset rauhassa haluavat keskustella niin sitten kannattaa ensin kattaa kaikille.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2006 klo 13:55 vierailija kirjoitti:
Samaan pöytään on katettu aikuiset ja lapset. Ollaan samaa poppoota, eikä viestitetä näin lapsille, että teidän tulee olla syrjässä jotta saavat aikuiset nauttia illasta. Monesti homma menee niin ,että lapset syövät ensin ja itse poistuvat "aikuisten tylsästä turinoinnista" omiin leikkeihinsä. Noloa on sitten ollut kun yhdessä kylä paikassa sanovat lapsille, että pois siitä kuolaamasta ja kuuntelemasta, te saatte sitten myöhemmin kun aikuiset on syöneet.. ja ei ne lapset aina malta odottaa. Että jos aikuiset rauhassa haluavat keskustella niin sitten kannattaa ensin kattaa kaikille.
Meillä kanssa lapset tulevat kyllä yhtä aikaa kahvipöytään (jos leikeiltään malttavat). Jos on enempi poppoota, lapsille saatetaan kattaa oma pöytä mutta kyllä sekin laitetaan samaan aikaan aikuisten kanssa. Miten muksut ikinä edes oppisivat olemaan jos aina suljetaan pois...

Miskan äiskä
Kyllä meillä on tapana ottaa myös poika 2v. kahvipöytään ja antaa hänelle mehua ja keksiä tai kakkua, mitä nyt on tarjolla. Jos emme ottaisi poikaa pöytään, niin tulisi hän itse. Oli vierailla lapsia tai ei, niin poika on keskipiste ja kaikki seuraa mitä poika tekee ja se siitä rauhallisesta keksutelusta, eihän siitä muutenkaan mitään lapsiperheessä tule.

Nuorin (2v) tulee pöytään ja yleensä syliin istuu, mut muut lapset saavat olla muualla, kun välillä niillä on liian isot korvat, ei onnistu edes et puhuis englannilla tai jättäen tietyt sanat, joten aikuiset ovat rauhassa keittiössä.

Kyllä meillä aina koko sakki "kahvittelee", mutta lapset saa sitten poistua leikkeihinsä kahviteltuaan ja aikuiset yleensä jatkaa omia keskustelujaan pöydän ääressä. Eikä ole kyllä kukaan hämmästellyt. :) Tottakai lasten pitää saada olla mukana pöytäseurueessa, kun on vieraita.

Yhteistyössä