Lapset jatkuvasti kipeinä.. Muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyllästynyt..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyllästynyt..

Vieras
4v ja 5v olivat jo viime syksynä aika paljon räkätaudissa, ennen joulua 5v oli ihme kuumeessa ja 4v joulun tienoilla pitkäkestoisessa korkeessa kuumeessa.. Joulun jälkeen räkäisyys, rohina ja yskä jatkui--> lääkäriin--> korvatulehdus molemmilla+5v:ltä kuului vähän vinkumista keuhkoista, söivät amorion-kuurit.. Reilu viikko kuurin loppumisen jälkeen 4v alkoi yöllä itkeä korviaan--> aamulla lääkäriin--> korvatulehdus ja uus ab-kuuri, joka juuri loppui... Nyt 5v tukkoinen ja yskäinen, posket punottaa, ei kuumetta, sanoo että nenänvarteen sattuu.. Poskiontelontulehdus kenties..?
Onko kenenkään muun lapset sairastelleet näin paljon? Onko tää ihan normaalia? Mä oon aivan loppu....

Onko sulla lapset päivähoidossa? Oisko siellä sisäilmaongelmia? Mulla on 4,5 vuotias tyttö eikä ole koskaan ollut korkeassa kuumeessa eikä korvatulehdusta ole koskaan ollut myöskään.

Meillä on kolme nuorinta sairastanut käytännössä 2 ensimmäistä ikävuottaan jokainen. Pahin on 27 korvatulehdusta ennen 2v synttäreitä (kahdet putket korvissa) hankala astma joka oireili aina rajusti kun korvat olivat tulehtuneet.

Yhdellä alkoi korvatulehdukset 4vko ikäisenä, mutta ne helpotti sit kun sai putket joskus alle 1v, Astma tälläkin, alkoi oireilla 2vko iässä.

Yhdellä astmaa ja korvatulehduksia myös suunnilleen koko ajan.

Jokaisella monta sairaalareissua ensimmäisen elinvuoden aikana. Astman pahenemista, rs-virusta, keuhkokuumeita yms.

Kaikki tämä 7 vuoden sisällä.

Olin välillä kyllä hiukan väsynyt.

Meillä esikoinen sairasti tosi vähän ekat 3v ja kuopus ekat 7kk elämästään, mutta viime elokuussa alkoivat vuoron perään pitää jotain flunssaa ja tautia, esikoisella ollut kolme korvatulehdusta ja kuopuksella yksi, silmätulehduksia ollut useampi, kuopuksella välillä laryngiittimaista yskää joka kyllä hoitunut kotikonstein. Marraskuun puolesta välistä jouluun oltiin about terveenä, mutta muuten tuntuu että joka viikko on jommalla kummalla jotain, tulossa kipeäksi, oikeasti kipeänä tai vielä selvästi räkäinen/yskäinen taudin jälkeen. Alkusyksystä sairasti vanhemmatkin. Jouluna pienen hengähdystauon jälkeen nousi taas kuopukselle korkea kuume ja tuli muut flunssan oireet, sisarus puolen viikon päästä perässä, viikko paranemisen jälkeen isommalla nousee taas uudelleen lämpö ja itkee korvia...

Esikoinen käy kerhossa 2krt/vko (silloin kun nyt on terveenä ollut), mutta siellä kävi 2-vuotiaanakin eikä silloin ollut tällaista. Koti on sama. En keksi mikä tässä syksyssä/talvessa olisi erityistä.

Tätä kirjoittaessa esikoinen kömpii taas välillä istumaan kesken unien, kun makuullaan nenä on tukossa... Hereillä olen, koska 1v-rokotteet saanut kuopus on huudellut ja kaivannut niin sitkeää rauhoittelua että oma uni katosi. Rattoisaa yötä ja huomista :)

Meillä kans oikeastaan sama tilanne.. Ennen lapset oli terveenä, ehkä kerran vuodessa kipeänä, mutta nyt vuoden vähän väliä oltu kipeänä, en ees jaksa laskea kuinka monesti. Poika eskarissa ja toinen kerhossa.. epäilen että siellä jotain mutta myös vuosi sitten muutettiin nykyiseen asuntoon niin pelkään että onko tässä jotain.. Itsekkin olen miettinyt onko tämä normaalia ja onko nyt vaan enemmän kaikkia tauteja liikkeellä. mekin ennen joulua oltiin kipänä, nyt taas yhdellä lapsella räkä valuu, oikein sitkeää ja tosi pahan kuuloinen yskä :(

Ja tämä pienin joka TAAS kipeä, on kotihoidossa vaan. Vasta oli pahat tulehdukset molemmissa korvissa. Vanhemmilla lapsilla ei ole ollut korvatulehduksia paitsi kerran tähän muuton jälkeen, minulla myös tässä asuessa tuli tosi paha korvatulehdus. Mutta kun ei toista asuntoa saa.. täälläpäin ei koskaan ole vapaana sopivan kokoista, emmekä edes etsi isoa asuntoa vaan kolmiota ja olemme 5 henkinen perhe

Meillä poika 5,5 vuotias.
Ekan vuoden kun oltiin kotona oli terve mutta päiväkotivuosista 3 ensimmäistä oli melkoista sairastelua. Korvakierrettä oli ja putket eivät auttaneet kovinkaan paljoa. Korvatulehduksen syötiin aina monta kuuria koska ei voi tietää taudinaiheuttajaa ja näin ollen antibiootti määrätään aina summamutikassa, ei koskaan täsmälääkettä. Kun kunto meni huonoksi sairastelusta ja antibiooteista tuli myös seuraava tauti helposti ja näin oltiin kierteessä.

Nyt on 1½ vuotta mennyt todella hyvin. On ollut pientä nuhaa tai yskää mutta ei sellaista että joutuisi vuoteenomaksi. Ostin itselleni ja lapselle apteekista sinkkiä ja se on tuntunut auttavan myös. D-vitamiini ja maitohappobakteerit meni jo ennestään. Uskon että näillä on merkitystä. Tosin on myös niin että vastustuskyky pitää ansaita mutta miten rajun taudin kautta? Siihen voi vaikuttaa antamalla keholle työkaluja jotka auttaa lieventämään oireita.

Meillä ei ole tuollaisia ongelmia. Lapsi sairasti vuoden korvilla (ollessaan vielä kotihoidossa) useamman flunssan, mutta sen jälkeen on sairastellut harvoin eikä hoidon aloitus tai edes uuteen päiväkotiin siirtyminen ole sairastelua lisännyt. Eli flunssia on 1-3 vuodessa, ei yhtään korvatulehduksia tai muuta antiobioottikuuria vaativaa. Yksi mahatauti ja yksi silmätulehdus on perusflunssien lisäksi ollut, lapsi nyt 5-vuotias.

Millä mallilla teillä on ravinto ja vitamiinilisät? Uskon, että yksi lapseni vastustuskykyä lisännut tekijä on se, että D-vitamiinia annetaan elokuusta huhtikuuhun (20-)30 mikrogrammaa/päivä ja useimmiten myös monivitamiinipilleri (eli 20 mikrogramman D + monivitamiini, jossa D:tä 10 mikrogrammaa). Koitetaan tietysti panostaa myös terveelliseen ruokaan, mutta oikeasti aika harvoin tulee täyteen 5 kunnollisen kokoista kasvisannosta päivässä. Varsinkaan päiväkotipäivinä, kun siellä kertyy pienestä salaattiannoksesta ja minituorepalasta korkeintaan yksi annos. Joten olen päätynyt antamaan myös sellaisen lasten monivitamiinipillerin täydentämään vitamiinien saantia.

Jotkut D-vitamiinin tärkeyttä korostavat antavat paljon suurempiakin annoksia, mutta itse en ota riskejä toisaalta liikasaannin kanssa, mutta tuo 30 mikrogrammaa on ainakin turvallinen määrä. Kesäkuukausina erillinen D-vitamiini jätetään pois ja lapsi saa vain monivitamiinista sen 10 mikrogrammaa, joka silloin varmasti riittääkin.

Yhteistyössä