Lapset hoitoon vain 3 kk:ksi, onko muilla ollut vastaavaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jep
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jep

Vieras
Tilanne se, että töihin palattuani hoitovapaalta, jään sitten 3kk kuluttua uudelle äitiyslomalle. Lapset laitettava hoitoon siis 3 kk:ksi, eka kertaa menevät hoitoon 3v ja 5v lapset. Lähellä ei ole isovanhempia tms jotka voisivat hoitaa tuon ajan eikä oikein muutakaan vaihtoehtoa ole kuin hoitopaikka. Harmittaa: juuri kun lapset tottuu hoitoon, onkin jääminen kotiin, ellei sit mietitä esim. puolipäiväistä hoitoa muutaman kuukauden ajan vauvan eka kk ajan. Mut periaatteessa en pidä ajatuksesta, että isommat lapset hoidossa jos äitikin on vauvan kanssa kotona. Onko kellään mennyt näin, ja miten tilanne on hoitunut?

Eikös 3- ja 5-vuotiaat ole jo sen ikäisiä, että tarvitsevat sosiaalista kanssa käymistä ja leikkikavereita? Tuskin sen ikäiset kauheesti äidin ja vauvan kanssa jaksaa jumittaa kotona. Siis ainakaan joka päivä! Mun mielestä puolipäivähoito ois heille ihan hyväksikin :)

En näe tuota kovin pahana asiana :) Kyllähän ne toki sinne tottuessaan, joutuu taas tottumaan kotona olemiseen, mutta lapset on sopeutuvaisia ja uskon että kotona olo on kuitenkin 10 kertaa kivempaa.

Onko naapurissakaan ketään joka kotona päivät ja voisi alkaa lapsienne hoitajaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja mamikka:
Eikös 3- ja 5-vuotiaat ole jo sen ikäisiä, että tarvitsevat sosiaalista kanssa käymistä ja leikkikavereita? Tuskin sen ikäiset kauheesti äidin ja vauvan kanssa jaksaa jumittaa kotona. Siis ainakaan joka päivä! Mun mielestä puolipäivähoito ois heille ihan hyväksikin :)

Totta kai lapsilla on sosiaalisia kontakteja jo nyttenkin ja paljonkin kodin ulkopuolella, käyvät kerhoissa ja likipitäen joka päivä näkevät kavereita jne. En puolipäivähoitoon taho laittaa sosiaalisten kontaktien takia, kun niitä lapset saa muutenkin sitten. Ainoa hankaluus olisi esim. koliikkivauva jolloin itse vois olla puhkipoikki ja tytyväinen jos isommat lapset ois hetken hoidossakin. Mut myöhemmässä vaiheessa ehdottomasti ovat kotona, kyllä kavereita ja virikkeitä on riittävästi muutenkin. Ja minun mielestä lapsille tekee oikein hyvää tylsistyäkin välillä eli "jumittaa" sitten äidin ja vauvan kanssa kotona. Mä oon tällainen downshiftaaja, enkä kauheesti arvosta nykyajan liiallista virikkeellisyyttä ja että joka päivä on pienestä asti ohjelmoitava ihan liikaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Oletko ajatellut varhentaa äitiysloman alkamaan 50 eikä 30 päivää ennen LA:ta?

Ei sekään auttaisi riittävästi, eli edelleen jäisi inhottava "aukko" hoitovapaan ja äitiysloman alun väliin. Kotiin hoitaja, sellaisen jos saisi niin hyvä oisi.

Mä pitäisin ainakin sillä 5-vuotiaalla hoitopaikan, vaikka äitiyslomalla olisinkin. Varmaan myös 3-vuotiaalla. Pari aamupäivää viikossa. Turha kiusata lapsia liiallisilla muutoksilla liian tiuhaan tahtiin.

Toinen vaihtoehto olisi se, etten veisi heitä ollenkaan hoitoon 3 kk ajaksi. Hankkisin hoitajan kotiin ja tutut kerhot yms säilyisivät, tai lusmuisin itse kotona sen 3 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Mikset jää suoraan kotiin? Ei kai se kannata mennä duuniin vain kolmeksi kuukaudeksi?

hoitovapaalla saa olla vain sinne asti kun lapsi täyttää 3v. Ei sitä sen jälkeen voi jatkaa. Toki virkavapaata voisi kenties ottaa, mutta tulot olisi täydet 0euroa siltä ajalta.

No jos laitat kolmeksi kuukaudeksi ja viihtyvät, jätä jatkossa vaikka osa-aikaisesti etteivät turhaan ehdi tottua uuteen rytmiin / uusiin kavereihin.
Jos taas eivät viihdy, mikäs sen parempi kun saavat jäädä taas kotia. :)

Taloudellisesti varmaan tulee +/-nolla kun menee varmaan se hoitomaksuihin minkä syövät kotona.

Yhteistyössä