Lapsentahtinen sormiruokailu (BLW)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rosehip
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rosehip

Jäsen
10.12.2008
852
0
16
Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia lapsentahtisen sormiruokailun (baby led weaning) toteuttamisesta kiinteisiin siirryttäessä? Lukemani perusteella homma vaikuttaa jotenkin luonnolliselta ja järkevältä, mutta miten käytännössä..? Monta artikkelia oon lukenut, mutta kokemuksia olis kiva kuulla! Löytyykös muita aiheesta kiinnostuneita? Oma vauva on nyt n. 4kk, joten meillä on tässä vielä pari kuukautta aikaa hankkia tietoa aiheesta. :)

Täällä kiinnostuneille yksi artikkeli aiheesta: http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=323

Meidän vauva on nyt 8kk, aloitettiin sormiruokailu 6kk vanhana. Meidän pikkuinen ei osannut itse istua, mutta eka pidin sylissä ja sitten syöttötuolissa tuettuna. Meillä on Brion Grow syöttis ja siinä on hyvin kätevä tarjotin. Sen tarjottimen ansiosta suurin sotku pysyy pienellä alueella. :) Ja sit syöttiksen alla on vahakangasliina. Helpottaa siivousta.

Aloitettiin maissinaksulla, sit bataattia, perunaa yms. Oon antanu omenaa ja päärynää vähän keitettynä niin on pehmeää. Puuroakin syörään sormin, nyt jo vähän lusikan avulla. Nyt oon antanu luumusosetta, niin se on eka mitä oon tajonnut lusikka mun kädessä, mutta oon antanu vauvan ottaa kiinni ja viedä se suuhun. Ne minibanaanit on muuten parempia kuin isot ku ne ei oo niin liukkaita! :)

Hyvin meillä on sujunut, välillä maistuu vähemmän välillä enemmän. Maito on kuitenki pääruoka-aine yhteen vuoteen asti niin en määriä sen kummemmin laske. Kasvu on ollut suurta niin ei oo tarvinu huolehtiakaan. Imetän lapsentahtisesti eli aika usein. :)

Mä en ole lukenut paljon mitään, enkä miellä itseäni blw:n kannattajaksi, mutta käytännössä esikoisen kanssa siirryttiin kiinteisiin sormiruokailulla, koska hän ei suostunut soseita alun jälkeen syömään ollenkaan.

Käytännössä siis annoimme ihan suositusten mukaisessa järjestyksessä sopivia ruoka-aineita sellaisina paloina, että lapsi pystyi niitä itse syömään. Ja tietysti piti olla tarkkana siltä varalta, että joku isompi pala olisi juuttunut kurkkuun. Maitoa sai sitten niin paljon kuin halusi. (Siitä tuli sitten vähän ongelmakin, eli yli vuoden ikään asti lapsi maisteli kiinteitä ja eli lähestulkoon pelkällä maidolla. Mutta hyvinpä tuo kasvoi niinkin, ja esikoisen vaiheista viisastuneena osaan olla kuopuksen ruokailujen kanssa paljon rennommin.)

Minusta tärkeintä siis sormiruokailussa (niin kuin varmaan muutenkin) on, ettei vanhemmat turhaan murehdi lapsen syömistä määristä, vaan tarjoavat monipuolisesti terveellistä ruokaa ja luottavat siihen, että lapsi oppii syömään...

Missä vaiheessa sormiruokaileva lapsi alkaa yleensä syömään suurempia määriä? Meillä poika nyt 9,5 kk ja syönyt pelkästään sormiruokaa n. 6 kk ikäisestä lähtien. Määrät mitä syö, on todella pieniä, lähinnä maistelee. Tämähän on tässä iässä vielä ok, mutta olen alkanut miettimään, että oppiikohan tuo syömään kunnolla kiinteitä ennenkuin menen elokuussa töihin. Ikää pojalla siis silloin vajaa 1v ja 4 kk.

Silloin kun sormiruokailua aloitettiin, puklaili lähes kaiken ulos. Vajaa 7 kk ikäisenä jo sai jotain syötyä. Vieläkin saattaa yökkiä, kun on jotain nielemässä. Ruokaa menee aika vähän suuhun ja sitä sitten mutustelee iät ja ajat. Helpolla ei lähde mitään nielemään, mikä sinänsä on hyvä, että voi aika luottavainen olla, ettei mihinkään tukehdu. Mutta tosiaan määrät pieniä ja vauhti erittäin erittäin hidasta.

Imetän myös lapsentahtisesti, lähes tunnin välein tuo haluaa tissille. Elokuussa siis olisi kuitenkin päivän ajan selvittävä kiinteillä. Pullosta tai nokkamukista ei poika ole koskaan syönyt, nyt on vähän annettu vettä mukin reunasta. Maitoa ei niin ole kokeiltu.

Yhteistyössä