Lapsentahtinen imetys - miksi sitä ihmetellään ja päivitellään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Imettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Imettäjä

Vieras
Olen nyt täysimettänyt vauvaani lapsentahtisesti eikä vauva huoli tuttipulloa eikä tuttia, mikä on hyvä maidontuotannon häiriintymisen estämiseksi. Vauva syö, kasvaa ja nukkuu hyvin. Silti tulee ihmettelyä eri ikäisten suusta, varsinkin äitini ja isoäitini ja heidän ikäisiltään. Mutta myös itseni ikäisiltä.

Ihmetellään ääneen eikö se lapsi itke ollenkaan, ei sitä tissiä heti tarvitse antaa, vauvan pitää antaa huutaa, että keuhkot kehittyy, anna sille tutti ettei ole koko ajan rinnalla (vaikka ei ole), pidätkö vauvaa koko ajan sylissä, se tottuu hemmotteluun ym. arvostelua.

Itse olen melko primitiivinen imettäjä nyt, vaikka esikoisen kanssa jouduin turvautumaan imetyksen lisäksi korvikkeeseen. Toisen kohdalla en halunnut sitä hankalaa tuttipullorumbaa vaan olin valmis tekemään kaiken mahdollisen täysimetyksen onnistumiselle. Ja se onnistui lapsentahtisella tiheällä imetyksellä ilman luonnonvastaista puuttumista imetykseen korvikkeilla/tutilla.

Itse olen sitä mieltä, että imetystä tuetaan neuvolassa ja synnytyssairaalassa huonosti ja sen takia monella, varsinkaan ensisynnyttäjällä imetys ei suju. Ja varsinkaan silloin kun kommentit ovat noin outoja, mielestäni luonnollisen imetyksen vastaisia.

Itsekin olen täysimettänyt ja imetän edelleen, vauva nyt 11 kk. En oo kuullut ihmettelyjä, ennemminkin päinvastaista. On sanottu että on hienoa kun imetät ja maitoa riittää.

Voi miten ikävää, edelleenkö noita kommentteja kuulee..

Onnittelut hienosta imetystaipaleesta! Jos kykenet, niin kerrot rauhallisesti, mistä on kyse, jospa ymmärtäisivät. Muuten teet, kuten parhaalta tuntuu ja nautit ihanista imetyshetkistä vauvasi kanssa :)

En kyllä usko, että kukaan tollasta sanoisi, epäilen hyvin vahvasti. VALEHTELET!

Ap:n kertoma ei ole edes kovin harvinaista. Itsekin olen saanut kyllästymiseen asti kuunnella mokomaa kivikautista höpinää. Lisäksi nyt on tullut kauhisteluja "ison lapsen syöttämisestä", kun edelleen imetän 10kk ikäistä vauvaa. Neuvola on ainoita paikkoja, missä saan kannustusta. No mutta pääasia että itse tiedän mitä teen, enkä ikinä vaihtaisi imetystä pullorumbaan!

En kyllä usko, että kukaan tollasta sanoisi, epäilen hyvin vahvasti. VALEHTELET!

No oma on asiasi, ellet usko. En viitsisi kyllä keksittyjä tarinoita tänne huvikseen kirjoittaa, joten tämä kun on ihan täyttä totta niin kirjoitin. Ihan siksikin jos jollain on samanlaisia kommentteja ja vähättelyä tullut vastaan täysimetyksestä. Ja todella moni ihminen on imetystäni ikävällä tavalla kommentoinut.

Jopa itseni ikäinen ystävä (noin 40 v, lapsia 2) sanoi, että kyllä sinä voit vauvan kanssa lähteä kauppaan ja että se tottuu siihen pian ettei saa heti ruokaa kauppareissulla, sitten vasta kotona imetät. Juu, ihan varmasti huudatan 2 kk ikäistä vauvaa kaupassa! :(

Odotahan kun olet itse mummo ja suositukset onkin muuttuneet. Samaan tapaan jauhat tyttärellesi lapsentahtisuudesta ja tytärtäsi vituttaa...

Summasumaarum: teen niin kuin itse parhaaksi näet ja sup toisille eriävät ajatukset

[QUOTE="peikko";28682532]Odotahan kun olet itse mummo ja suositukset onkin muuttuneet. Samaan tapaan jauhat tyttärellesi lapsentahtisuudesta ja tytärtäsi vituttaa...

Summasumaarum: teen niin kuin itse parhaaksi näet ja sup toisille eriävät ajatukset[/QUOTE]

No mielestäni se kaikkein luonnollisin tapa imettää ja hoitaa lasta, kuten jo esi-isämme tekivät, pitäisi olla aina suosituksena...

Eihän kenellekään varmaan tuota vaikeuksia imettää lapsentahtisesti kahta kuukautta, mutta jos onkin himotissittelijä vielä esim 8kk ikäisenä niin imetätkö vieläkin lapsentahtisesti? Öisin vaikka kymmenen kertaa jos haluaa?

[QUOTE="Vieras";28682571]Eihän kenellekään varmaan tuota vaikeuksia imettää lapsentahtisesti kahta kuukautta, mutta jos onkin himotissittelijä vielä esim 8kk ikäisenä niin imetätkö vieläkin lapsentahtisesti? Öisin vaikka kymmenen kertaa jos haluaa?[/QUOTE]

Meillä lapsentahtisesti imetetty vauva ei ole koskaan herännyt 10 kertaa. Päinvastoin, nukkuu jo 2 kuukauden iässä pisimpään juuri yöaikaan. Jopa 6-7 tuntia, sitten herää syömään ja saattaa jatkaa unia vielä 2-3 tuntia. Ja nukkuu lisäksi 2-4 päiväunet. On hereillä ollessaan paljon sylissä ja iltaisin "tankkaa" rinnalla ja siksikin nukkuu hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Imettäjä;28682525:
Jopa itseni ikäinen ystävä (noin 40 v, lapsia 2) sanoi, että kyllä sinä voit vauvan kanssa lähteä kauppaan ja että se tottuu siihen pian ettei saa heti ruokaa kauppareissulla, sitten vasta kotona imetät. Juu, ihan varmasti huudatan 2 kk ikäistä vauvaa kaupassa! :(

Ööö.. kai vauvan kanssa nyt voi kauppaan lähteä, vaikka imettäisikin? Kävin esikoisen kanssa alusta asti kaupassa, samoin nyt kun kakkonen on kuusiviikkoinen. Imetyspaita vaan päälle, jos ei halua koko tissiä läväyttää ihmisten ilmoille (en kyllä itsekään halua) :D

Alkuperäinen kirjoittaja Imettäjä;28682551:
No mielestäni se kaikkein luonnollisin tapa imettää ja hoitaa lasta, kuten jo esi-isämme tekivät, pitäisi olla aina suosituksena...

Mistä sä tiedät esi-isien tavat ja mitä tekoa niillä on nykyihmisen kanssa. Olemme kato kehittyneet matkan varrella.

Joku voi tulevaisuudessa löytääkin jonkun haitan jatkuvasta syömisestä ja taas mennään
Hommatkaa itsetunto ennen lapsia niin ei tartte vetää eriävistä ajatuksista palkokasvia nenään

[QUOTE="vieras";28682605]Ööö.. kai vauvan kanssa nyt voi kauppaan lähteä, vaikka imettäisikin? Kävin esikoisen kanssa alusta asti kaupassa, samoin nyt kun kakkonen on kuusiviikkoinen. Imetyspaita vaan päälle, jos ei halua koko tissiä läväyttää ihmisten ilmoille (en kyllä itsekään halua) :D[/QUOTE]

Voi toki, ihmetyksenä oli lähinnä kommentointi ettei sitä vauvaa tarvitse imettää ollenkaan kauppareissulla, vaikka huutaisi, sitten kotona vasta. Olen siis käynyt kaupassa ja imettänyt autossa, kaupassa, kaupan portailla...

Jokainen sukupolvi saa neuvolasta erilaiset ohjeet. Ei siinä sen kummempaa. Eikä tarvitse olla edes sukupolvien välinen ero...mun lapsillani on 5 vuotta ikäeroa ja silti oli erilaiset neuvot neuvolassa. Katotaan vaan,niin 10 vuoden päästä ollaan sitä mieltä, että vauvoillekin on parasta säännölliset vuorokausirytmit. Anna siis mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta korvasta ulos se, mitä muut puhuvat tai ihmettelevät :)

vieras (alin), minä taas koen, että en tarvitse mitään imetyspaitoja. Äkkiäkös vauvan normi-t-paidan alle saa tissiä imemään julkisillakin paikoilla, ilman, että koko tissi esille vilahtaa. Sitten vain mahd. harso vauvan pään päälle jos joudun kovin avonaisella paikalla imettämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28682636:
Jokainen sukupolvi saa neuvolasta erilaiset ohjeet. Ei siinä sen kummempaa. Eikä tarvitse olla edes sukupolvien välinen ero...mun lapsillani on 5 vuotta ikäeroa ja silti oli erilaiset neuvot neuvolassa. Katotaan vaan,niin 10 vuoden päästä ollaan sitä mieltä, että vauvoillekin on parasta säännölliset vuorokausirytmit. Anna siis mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta korvasta ulos se, mitä muut puhuvat tai ihmettelevät :)

Järjen ääntä. Peesi. Tämän hetken todellisuus on eri kuin vaikka 15 vuoden päässä oleva todellisuus.

[QUOTE="peikko";28682632]Mistä sä tiedät esi-isien tavat ja mitä tekoa niillä on nykyihmisen kanssa. Olemme kato kehittyneet matkan varrella.

Joku voi tulevaisuudessa löytääkin jonkun haitan jatkuvasta syömisestä ja taas mennään
Hommatkaa itsetunto ennen lapsia niin ei tartte vetää eriävistä ajatuksista palkokasvia nenään[/QUOTE]

No en tiedäkään, muuta kuin sen mitä antropologit ovat kirjoittaneet esi-isiemme lisääntymisestä. Mutta sen tiedän, että lapsentahtisesti eli luonnollisesti imetetty vauva nukkuu hyvin, ei juurikaan itke ja on kaikin puolin tyytyväinen vauva. Eli varmasti teen jotain oikein ja sen takia nuo minusta asiattomatkin kommentit eivät itsetuntoani hetkauta. Mietin vaan mistä noita imetyksen vastaisia ihmisiä oikein tulee...

[QUOTE="äitee";28682643]vieras (alin), minä taas koen, että en tarvitse mitään imetyspaitoja. Äkkiäkös vauvan normi-t-paidan alle saa tissiä imemään julkisillakin paikoilla, ilman, että koko tissi esille vilahtaa. Sitten vain mahd. harso vauvan pään päälle jos joudun kovin avonaisella paikalla imettämään.[/QUOTE]

Tästäkin on muuten joku ollut kommentoimassa, ettei julkisilla paikoilla saa imettää ja "järkyttää" ihmisiä vilauttelemalla tissiä! Uskomatonta... täytyisi pitää mielummin lapsi nälässä?

Alkuperäinen kirjoittaja Imettäjä;28682654:
No en tiedäkään, muuta kuin sen mitä antropologit ovat kirjoittaneet esi-isiemme lisääntymisestä. Mutta sen tiedän, että lapsentahtisesti eli luonnollisesti imetetty vauva nukkuu hyvin, ei juurikaan itke ja on kaikin puolin tyytyväinen vauva. Eli varmasti teen jotain oikein ja sen takia nuo minusta asiattomatkin kommentit eivät itsetuntoani hetkauta. Mietin vaan mistä noita imetyksen vastaisia ihmisiä oikein tulee...

Sun äitisikin näemmä sai sut pysymään hengissä ah niin väärällä metodilla. Tee niin kuin itse näet parhaaksi. Niin teki äitisikin. Ja tyttäresi saattaa aikanaan tehdä toisin.
Realismia kehiin - fanaatisuus pois

Alkuperäinen kirjoittaja Imettäjä;28682633:
Voi toki, ihmetyksenä oli lähinnä kommentointi ettei sitä vauvaa tarvitse imettää ollenkaan kauppareissulla, vaikka huutaisi, sitten kotona vasta. Olen siis käynyt kaupassa ja imettänyt autossa, kaupassa, kaupan portailla...

Ei taida tulla sulla tarpeeksi maitoa jos noin tiheästi pitää imettää. Vauva nälässä mutta tärkein on, ettei anneta korviketta?

Ja eikös jokainen suosittele itselleen parhaakdi kokemaa tapaa -sinä ap myös. Ymmärrätkö rytmittäjiä? ...pelkään että et. Mutta mikä sinä olet arvostelemaan jos se malli sopii hänellä (tuo kaveri kommenttisikin osoitti tätä ette toisenlaista voi "ymmärtää")

[QUOTE="Vieras";28682677]Ei taida tulla sulla tarpeeksi maitoa jos noin tiheästi pitää imettää. Vauva nälässä mutta tärkein on, ettei anneta korviketta?[/QUOTE]

No en nyt sentään samalla reissulla ole imettänyt autossa, kaupassa ja kaupan portailla, vaan nämä ovat eri kertoja ja reissu kestänyt kuitenkin yli 2 tuntia. Korviketta en anna, sillä sen käyttö johtaa maitomäärän vähentymiseen, niin kävi esikoisen kohdalla ja alkoi se tuttipullorumba. Kyllä maito riittää, vauva kasvaa neuvolan yläkäyrillä ja rinnat vuotaa jos lapsi ei ime tarpeeksi usein esim. yöaikaan.

Sitä ihmettelen miksi leimataan heti imetysfanaatikoksi jos haluaa täysimettää lapsentahtisesti niin että se maitomäärä / maidon tuotanto on juuri omalle vauvalle sopiva?

[QUOTE="juu";28682690]Ja eikös jokainen suosittele itselleen parhaakdi kokemaa tapaa -sinä ap myös. Ymmärrätkö rytmittäjiä? ...pelkään että et. Mutta mikä sinä olet arvostelemaan jos se malli sopii hänellä (tuo kaveri kommenttisikin osoitti tätä ette toisenlaista voi "ymmärtää")[/QUOTE]

Itse ymmärrän rytmittäjiä, ei imettäviä, imetyksen ohella korviketta antaville. Itse olen ollut niitä kaikkea ja nyt koen, kun maitoa kerran tulee, että se on paras tapa nyt meille. Kyse onkin nyt siitä, että meidän tapaa ei hyväksytä vaikka se on kuitenkin noista luonnonmukaisin tapa. Kun esikoinen sai korviketta ja tuttia, kun rintamaitoa ei riittänyt, niin sitä ei yllättäen kukaan arvostellut. Nyt ihmetellään miksi ei kelpaa tutti eikä korvike..

Miten usein teidän vauvat sitten syö tissiä, jos pitää kauppareissun aikanakin syöttää? vai asutteko jossain korvessa, että kappareissu kestää monta tuntia vai?

Yhteistyössä