Lapsenlapselle rippilahjana rahaa - Paljonko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Isovanhemmat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Isovanhemmat

Vieras
Lapsenlapsella on haave, jonka toteuttamiseksi toivoo rippilahjana rahaa.
Paljonko olisi sopiva summa isovanhemmilta, ottaen huomioon että tulevina vuosina sama summa pitää löytyä myös muille lapsenlapsille.
Kiitos. :)

Huhhuh... jos ajattelee nuo markoiksi, niin aika kova summa antaa satanen - tai jopa kaksi!
Eihän ripiltä pääsy ole mikään saavutus, toisin kuin esim. tutkinnon saaminen. Paljonko ajattelitte antaa sitten, kun lapsi juhlistaa koulutustaan?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Kerran elämässä se rippijuhla on ja jos toivoo rahaa haaveen toteutumiseen niin luulisi että isovanhemmat voivat edes 200? tuota haavetta avustaa

Minä en vielä rippikersalle noin paljon laittaisi. Ylioppilaalle vasta.
100 on sopiva.

Riippuu tietysti mikä on isovanhempien rahatilanne, eihän ketään ole tarkoitus vararikkoon ajaa. Mutta satasesta ylöspäin antaisin, jos ei tosiaan mene koko taloustilanne siitä pakkaselle

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Huhhuh... jos ajattelee nuo markoiksi, niin aika kova summa antaa satanen - tai jopa kaksi!
Eihän ripiltä pääsy ole mikään saavutus, toisin kuin esim. tutkinnon saaminen. Paljonko ajattelitte antaa sitten, kun lapsi juhlistaa koulutustaan?

Peesi tähän. Uskomattomia summia pitäisi jaella. Mulla on kolme nuorempaa veljeä, joista nuorin pääsee tänä kesänä ripiltä ja olen ajatellut että annamme 50e meidän perheeltä: minä, mieheni ja yksi lapsi. Vanhin veljistäni juhlistaa ylioppilaaksi pääsyä tänä keväänä ja hänelle varmaankin myös tuo 50e. Kyllä se 100e yhteensä noille kahdelle on aivan tarpeeksi tälle kesää, kun olen hoitovapaalla.

Muistui mieleen kun nuoruudessa mentiin ystävän rippijuhliin..
perheeni muutenkin ettei rahaa ylimääräiseen ollut,äiti antoi 50mk rippilahjaksi tälle ja tuli tytön mummo ja pappa jotka lätkäisi 1000mk ja ystävä edes äitiä tuosta rahasta kiittänyt..
tuli vaan surku olo äidin puolesta silloin mutta elämä on =)
ehkä joku 50-100? antaisin jos olisin mummo..
ja teettäisin pieniä hommia jostai saisi siihen haaveeseensa sitten lisää rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riippuu tietysti mikä on isovanhempien rahatilanne, eihän ketään ole tarkoitus vararikkoon ajaa. Mutta satasesta ylöspäin antaisin, jos ei tosiaan mene koko taloustilanne siitä pakkaselle

mä oon sama mieltä! Me saatiin mun isovanhemmilta 500e kun eka lapsi syntyi (toista vilä odotellaan:) ), kukaan ei pyytäänyt, mutta oli kyllä tosi kiva "lahja"

Alkuperäinen kirjoittaja Santtu:
Uskomattomia summia pitäisi jaella. Mulla on kolme nuorempaa veljeä, joista nuorin pääsee tänä kesänä ripiltä ja olen ajatellut että annamme 50e meidän perheeltä: minä, mieheni ja yksi lapsi. Vanhin veljistäni juhlistaa ylioppilaaksi pääsyä tänä keväänä ja hänelle varmaankin myös tuo 50e. Kyllä se 100e yhteensä noille kahdelle on aivan tarpeeksi tälle kesää, kun olen hoitovapaalla.

No onhan isovanhemmat vähän eri asia kuin sisarukset. Kyllä munkin mielestä 100-200 euroa olisi asiallista. Toki kuitenkin niin kuin muutkin maininneet ettei oma talous mene kuralle.

Kyllä mun mielestä satanen on aika hyvä summa ja riippuen kohteesta ehkä jopa enemmän.Itsekin sain markka-aikaan rippilahjaksi lähisuvulta 500mk-1000mk per antaja ja sehän on suurinpiirtein tuota luokkaa kun euroiksi sitten kääntää.

Siskon tyttöni pääsee ripille kesällä. Saa isovanhemmilta rahana noin muutama sata euroa. Minulta noin hieman alle 100 euron lahjan. Itelläni ei ole perhettä vaan lahja on minulta itseltäni.
Jokainen ostaa omien varojensa mukaan. Ei ole olemassa sääntöä näihin, mitä TÄYTYY/PITÄÄ antaa

meille sattui viime keväänä kahdet sisaruksen ylioppilasjuhlat, siis sekä minun että mieheni sisrus pääsi ylioppilaaksi. Molemmille ostettiin 200 euron lahja. Itse sain aikoinan rippilahjaksi toiselta isoäidiltä 50 markkaa, toiselta 500 mk. Ihan on siis kiinni omasta taloudellisesta tilanteestasi. Ja minusta ei tarvi ottaa huomioon, että sama summa pitää olla tulevina vuosina muillekin lapsenlapsille. Voihan olla, että seuraavan lapsenlapsen harras lahjatoive on jokin tavara joka maksaa muutaman kympin, eikä silloin todellakaan tarvi antaa käteisenä "loppuosaa".

Yhteistyössä