Lapseni on sokeririippuvainen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ja tämä on ihan totta. Kaiken aikaa hän ajattelee vain herkkuja. Katsoo kaiken mainospostinkin ja unelmoi kakuista ja jäätelöistä ja karkeista. Eilen kokeilin kuinka paljon hänen on mahdollista vetää napaansa makeaa ja se kokeilu loppui lyhyeen, koska määrä on loputon. Söi ison tuutin, pussin karkkia, mehua, hillovoileipiä ja vielä haaveili lätyistä ja suklaasta. Millä tosta sokerinhimosta pääsee eroon? Lapsi on suorastaan vihainen jos ei saa sokeria. Kotiin en osta herkkuja, siitä on pitänyt luopua jo aikoja sitten. Jos kaapissa on esim keksipaketti tai pakastimessa jäätelöä, lapsi ei saa rauhaa ennen kuin kaikki on syöty, se on jatkuvaa kitinää saako saako ja jos ei saa niin suututaan yms.
Ongelma tässä on se, että olen yh ja lapsi viettää aikaansa isällään ja mummoillaan. Oma äitini on jo alkanut uskomaan tähän, ettei herkkuja niin paljon, mutta kuitenkin aina jonkin jälkiruoan antaa salaa minulta. Toiseen puoleen en voi vaikuttaa. Mikä avuksi??? Lapsi 8 vuotias ja pyöreä on, ei lihava vielä mutta ei ole kaukana jos tätä menoa jatkuu. APUA

voi kauheaa.
olen kuullutkin ja lukenut näistä sokeririippuvaisista lapsista, ja sinulla äitinä on varmasti kova huoli.
toivottavasti saatte tähän apua, ennenkuin lapsestasi tulee ylipainoinen tai sairastuu muuten.
psykologeilta saa apua tälläisiin ongelmiin. lasten lääkäri osaa varmasti ohjata

Itse en edes muista, mistä kaikki lähti, mutta sen muistan, että karkkia vedin napaani varmaan viimeset kymmenen vuotta, ainakin, melkein päivittäin.
Jos karkkia ei saanut niin kyllä olin pahalla tuulella.
Nyt oon ollu 3kk syömättä karkkia, alku oli hankala ja heikotti ja kiukutti ja vaikka mitä. Nyt on jo hyvä olo, mutta silti kaikki karkit pyörii mielessä koko ajan.

Tee nyt ensin alkuun sama kuin aikuiselle. Hiilarivierotus. Sokerit, valkoiset vehnät, peruna, pasta, riisi jne. pois. Tilalle täysjyvävilja (mieluiten jopa ilman sitä, mut lapselle tietty vähän hankala olla ilman, jos on tottunu) ja kasvikset. Älä kaihda rasvaa tuossa vaiheessa, se auttaa siinä vierotuksessa. Ei hedelmiäkään. Niissä on tosi paljon sokeria. Myöhemmin toki voi ottaa, mut ensin alkuun ois pakko saada kierre katki.

Sokeri on addiktoivaa siinä missä muutkin addiktoivat aineet ja sen katkaisusta tulee luonnollisesti vierotusoireita. Joten helppoa tuo ei varmasti lapselle ole, mutta täysin mahdollinen. Viikon verran varmasti kiukkuaa sokerin perään, mut jos oikein teet, sit pitäs jo helpottaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Itse en edes muista, mistä kaikki lähti, mutta sen muistan, että karkkia vedin napaani varmaan viimeset kymmenen vuotta, ainakin, melkein päivittäin.
Nyt oon ollu 3kk syömättä karkkia, alku oli hankala ja heikotti ja kiukutti ja vaikka mitä. Nyt on jo hyvä olo, mutta silti kaikki karkit pyörii mielessä koko ajan.

Lisää rasvaa, vähennä tyhjiä hiilareita. Loppuu pyörimästä.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:

Lisää rasvaa, vähennä tyhjiä hiilareita. Loppuu pyörimästä.

Ei se niin helppoa, en esim syö vaaleta leipää, en makarooneja, pullaa tms. Jos syön leipää niin ruisleipää ehkä 2 tai enintään 4 päivässä.
Mutta kun se ei ole sellainen sokerinhimopakkojuttu enään, muistuu vaan usein mieleen kaikki lemppari karkit, muttei niitä kuitenkaan enää ole pakko lähtä ostamaan.

Yhteistyössä