Lapseni kynnet lohkeilevat ja liuskoittuvat, mistä se johtuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Lapsellani on aikaisemmin ollut ihan normaalit kynnet, mutta nyt olen huomannut jo lähes kuukauden ajan kynsien lohkeilevan ja liuskoittuvan epänormaalisti. Saattaa monta kertaa päivässä lähteä paloja irti, lohkeilla tai sitten on ihan oudolla tavalla keskeltä kynttä kerrokset irti. Vaikea kuvailla. Mutta tietäiskö joku mistä ihmeestä se johtuu?

[QUOTE="vieras";22958128]Kädet kuivat? Liian pitkät kynnet? Leikkaapa ne ja katso lohkeaako silti.
Juoko maitoa tarpeeksi?[/QUOTE]

Kädet ei ole kuivat ja vaikka kynsiä on leikattu ja ne on jatkuvasti lyhyet niin silti ne lohkeaa, varsinkin keskeltä kynttä. Siis kynnen keskiosassa on kuoppa tms. josta on liuskoittunut.

Maidon juonnista en kyllä ole ihan varma onko tarpeeksi juonut... paljonko on tarpeeksi? Pitäisköhän alkaa juottaa enemmän maitoa ja vielä kalsiumia purkista lisää... :/

meillä on kummalaki pojalla sama homma, varpiatten kynnet on pahimmat :( juovat paljon maitoa, jugurttia ja juustoa menee kans hyvät määrät. rahkaa yms juttuja kans. ja silti on kynnetaina vikurallaan. miehen kynnet on kans ihan ihmeen näköset :/

Me annoimme vuoden lisäkalkkia ja se ei auttanut. Kävimme erikoislääkärillä - ei puutosta mistään, kynnet ovat vain ominaisuus lapsella. (Mun ei tartte edes leikata lapsen kynsiä...). Erittäin rasvaista rasvaa voisi kuulemma käyttää.

Meillä ainakin lapsi kasvoi normaalisti, hiukset ja kulmakarvat olivat kunnossa ja iho muutenkin ok, niitä myös tarkkaillaan.

Ei kai maidon juonti vaikuta kynsiin? En ole noin 30 vuoteen juonut maitoa, juustoa syön joskus ja silloin tällöin purkin jugurttia, en syö kalsiumtabletteja. Silti mulla on erittäin vahvat kynnet. Mun teinitytöillä on myös. Yksi heistä ei juo maitoa ollenkaan, yksi juo vähän ja yksi paljon.

Sen takia ihmettelen, kun lapsella on ikää nyt 2v9kk ja vasta viimeisen kuukauden aikana on tätä kynsien lohkeilua, liuskoittumista ja kuoppia keskellä kynttä alkanut ilmestyä.

Haluatko sinä että se on sairaus? Kyllä kuivuuskin tätä aiheuttaa ja ei se tarkoita että kädet olisivat rutikuivat myös.

Ei koskaan aikaisemmin ole talvi eikä mikään muukaan aiheuttanut tällaista, joten kuivuudesta se ei johdu. Käsiä ja kynsiä on rasvattu sellaisella käsien hoitovoiteella, joka hoitaa myös kynsiä, mutta ei se auta sekään... Maitoa ja muita kalsiumin lähteitä juo/syö tarpeeksi kalsiumtestin mukaan. Toki haluan siinä mielessä, että on sairaus, että sen saisi hoidettua pois, ei ole kovin mukavaa lapsen mielestä kun koko ajan on kynnet verillä ja isoja paloja lohkeilee pois. Muussa mieless en mitään sairauksia halua lapselleni ikinä. Keskellä on hilseillyt/liuskoittunut kuoppa, mutta reunoilta sitten lähtee paloja.

Tulipahan tuossa yhtäkkiä mieleen, että lapsi sairasti parvo-/enterorokon (ei tiedetä kumpi oli) joku pari kuukautta sitten... voisiko se vaikuttaa kynsiin tällä lailla?

Me annoimme vuoden lisäkalkkia ja se ei auttanut. Kävimme erikoislääkärillä - ei puutosta mistään, kynnet ovat vain ominaisuus lapsella. (Mun ei tartte edes leikata lapsen kynsiä...). Erittäin rasvaista rasvaa voisi kuulemma käyttää.

Meillä ainakin lapsi kasvoi normaalisti, hiukset ja kulmakarvat olivat kunnossa ja iho muutenkin ok, niitä myös tarkkaillaan.

Kiva kuulla tämä. Munkaan ei tartte toisen lapsen kynsiä leikata, kun se repii ne lyhyiksi...

Mun tytön (vajaa 3v) varpaankynnet on myös samanlaiset, liuskottuvat ja isovarpaat ovat pahimmat. Näyttää ihan siltä kuin kynnet olisi taittuneet keskeltä. Maitotuotteita syö, d-vitamiinia saa säännöllisesti. Kynnet ovat tuollaiset ympäri vuoden eli talvi ei kuivata mitenkään erikoisesti. Netistä löysin joskus jonkun diagnoosinkin. Voisin kaivaa sen esiin...

tuli mieleen et mulla kaks lasta ja kummallakin puolet kynsistä liuskoina lähti pois. kumpikin piti noin 3kk ennen enterorokon ja kuukausi ennen vesirokon. siis ennen kun nää kynnet rupesi oireilemaan. vieläkin (mennyt kuukausi siitä kun alkoi) näkyy lähtevän osittain kynttä.

Kuulostaa kuivilta kynsiltä, rasvaa niitä esim. öljyllä, ei käsirasvalla
Voisiko olla kynsisieni?
Lakkaa lapsen kynnet kynnelillä (jos pureskelee tai repii kynsiä)

Ei koskaan aikaisemmin ole talvi eikä mikään muukaan aiheuttanut tällaista, joten kuivuudesta se ei johdu. Käsiä ja kynsiä on rasvattu sellaisella käsien hoitovoiteella, joka hoitaa myös kynsiä, mutta ei se auta sekään... Maitoa ja muita kalsiumin lähteitä juo/syö tarpeeksi kalsiumtestin mukaan. Toki haluan siinä mielessä, että on sairaus, että sen saisi hoidettua pois, ei ole kovin mukavaa lapsen mielestä kun koko ajan on kynnet verillä ja isoja paloja lohkeilee pois. Muussa mieless en mitään sairauksia halua lapselleni ikinä. Keskellä on hilseillyt/liuskoittunut kuoppa, mutta reunoilta sitten lähtee paloja.

Lapsi on 2 vuotta 9 kuukatta, jos oikein ymmärsin. Voi tietenkin talvi kuivattaa niitä kynsiä enemmän kuin aikaisemmin. Lisäksi lapsi sottaa varmaankin käsiään aika ahkerasti ja myös pesee. Se taas kuivattaa.

Kysäisehän neuvolassa, jos noin vakavan kuuloisesta ongelmasta kyse, kun voi olla jopa sienestä aiheutuva juttu.

Rasvaile kuitenkin aamuin illoin niitä kynsiä, sekä useamman kerran päivn aikana, ksien pesun jälkeen.

Yhteistyössä