Lapseni kaverin oudot jutut, mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitivaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitivaan"

Vieras
Lapseni hyvä kaveri, esikoulu-ikäinen tyttö, on siitä saakka kun olen hänet tuntenut (pari vuotta), hokenut melko paljon pissa-kakka-pippeli ym. sanoja. Olen kieltänytkin, sillä omilta lapsiltani en tuollaista suvaitse. Ilmeisesti en kuitenkaan tarpeeksi painokkaasti kun jatkaa tuota hokemistaan. Muutoin tuntuu suhtautuvan normaalisti noihin ruumiintoimintoihin ja suhtautuu ihan luonnollisesti jos ovat esim. olleet yhtä aikaa poikani kanssa suihkussa (silloin kun on ollut yökylässä). Joskus on minusta heittäytynyt vähän kummalliseksi minun sylissä ollessaan, yrittänyt antaa pusun suulle tms. Jotkuthan kyllä pussaa lasta suulle, mutta itse en koe sitä luontevaksi, joten olen kääntänyt päätä pois ja kiinnittänyt tytön huomion johonkin muualle :)

Viimeksi meillä kyläillessään tämä tyttö ja oma poikani kuulostivat tutkivan nukkejen strategisia paikkoja lastenhuoneessa, mikä tietenkin on ihan ok. Sitten tulivat kertomaan minulle, että heillä on salaisuus. Aikansa vihjailtuaan tyttö kertoi salaisuuden olevan se, että hän on eskarissa pussannut kahta nimeltä mainitsemaansa poikaa peppuun ja imenyt (!) näiden kikkeliä (itse käytti tätä sanaa). Sitten vannotti, etten saa kertoa kenellekään ja hetken päästä sanoi, ettei juttu olekaan tosi. Nyt sitten olen miettinyt, miten helekutissa suhtautuisin!? Jos juttu olisi tosi, niin kenen kanssa siitä puhuisin? Minusta tuollainen vaan ei ole enää sitä normaalia lasten "lääkärileikkiä". Tytön äidille en haluaisi sanoa, hän ei varmaan suostuisi uskomaan ja saattaisi vain suuttua. Tiedän, että hän ei pahemmin välitä noista "rumien" sanojen hokemisistakaan. Mitä te siis tekisitte asemassani?

Yäk. On tainnut tyttö katsella vanhempiensa salaisia puuhia tai luvattomia tv-ohjelmia. Ei kai ton ikäinen vielä mitään tuollaista keksisi ihan vaan omasta päästään. En tiedä, kenelle asiasta puhuisin, jos tytön äidille ei voi sanoa.

en mitään. sehän sanoi että narrasi sinua. Onko sinulla joku pakkomielle pissasat ja kakasta jne.

Mitä pahaa siinä on jos noita sanoja käyttää? tai on niistä kiinnostunut? antaa olla laspena kiinnostunut niin ei aikuisena jaksa enää kiinnostaa.

Ja joo, on kiva joskus naureskella pissa-kakka-pierujutuille lasten kanssa itsekin. Meilläkin joka ilta nauretaan. Mies pieree ja sitten joku sanoo että tuliko kakkahousuun.

Mitään ei ole tehtävissä. Nimittäin lapsen mielikuvituksen rajoittaminen on täysin mahdotonta. Jos aikuiset alkavat heittää ilmaan turhia epäilyjä, seuraksena voi olla katastrofi ja mm. se, että lapset alkavat kuvitella mielikuvituksessa tapahtuneiden asioiden olevan totta. Eräässä tapauksessa terapeutit ja vouhkaavat vanhemmat saivat 90 lasta uskomaan, että näitä on hyväksikäytetty. Seuraava juttu kannattaa lukea:

http://www.sexpo.fi/File/anu_suomela_tieteellista_tietoa_lapsen_seksuaalisen_hyvaksikayton_selvittelysta_121206.pdf

en mitään. sehän sanoi että narrasi sinua. Onko sinulla joku pakkomielle pissasat ja kakasta jne.

Mitä pahaa siinä on jos noita sanoja käyttää? tai on niistä kiinnostunut? antaa olla laspena kiinnostunut niin ei aikuisena jaksa enää kiinnostaa.

Ja joo, on kiva joskus naureskella pissa-kakka-pierujutuille lasten kanssa itsekin. Meilläkin joka ilta nauretaan. Mies pieree ja sitten joku sanoo että tuliko kakkahousuun.
Hah,hah, tosi hauskaa, oikein somaa. Nauratteko te myös kikkelin imemisjutuille? Ei, en oikeesti ees haluu tietää!

Senpä tähden en olekaan tehnyt vielä mitään, etten haluaisi istuttaa lapsen mieleen mitään aikuisten maailmaan kuuluvia ajatuksia. Tuo asian jälkeen päin kieltäminen kuulosti vain siltä että tyttö olisi saattanut myös säikähtää sitä, että kertoi jutun, koska yritin (muka muina miehinä ja omaa järkytystäni näyttämättä) hiukan kysellä asiasta lisää. On käynyt mielessäni, että lapsi olisi hyväksikäytetty, mutta mitään siihen viittaavaa ei ole koskaan sanonut. "Jännää" tässä on se, että itse olen lapsena ollut hyväksikäytetty ja siksi varmaan näen peikkoja kaikkialla. Haluaisin niin suojella kaikkia lapsia siltä, eniten tietysti omiani. Mutta nythän en epäile sellaista vaan ihmettelen, että onko lapset oikeasti voineet tehdä tuollaista (ja vielä päiväkodin tiloissa) ja pitäisikö siihen jotain kautta puuttua?

Ja ei, nuo alapääjutut eivät ole minulle pakkomielle vaan minusta ihan sama asia kuin mikä tahansa muukin ihmisen normaali fysiologinen juttu, joka ei sen pahemmin naurata ja josta ei mitään numeroa tarvitse tehdä. Hokeminen ärsyttää siksi, että tuntuu kuin olisi jonkun (anteeksi vain) älykääpiön seurassa, joka ei pääse noista koskaan yli... Mä vaan en tajua pieruhuumoria, se ei ole minusta kovin järkevien ihmisten juttu. Pahoittelut siis estyneisyydestäni ja tiukkapipoisuudestani ;) Ymmärtäisin toki jos lapsella olisi jokin kausi kun nuo jutut kiinnostaa, mutta eikö sen pitäisi joskus mennä ohikin? Ja tuosta hokemisesta kerroin siksi, että mielestäni tuo tyttö on vain lapseksi liian kiinnostunut noista asioista. Mutta selitykseksi olen kyllä ajatellut sitäkin että tytöllä on pari teini-iässä olevaa veljeä, joilta saattaa noita juttuja kuulla.

Mitään ei ole tehtävissä. Nimittäin lapsen mielikuvituksen rajoittaminen on täysin mahdotonta. f

Lasten mielikuvitus ei yleensä kehittele juttua, joissa imetään kikkeliä... Oikeasti. tuo ei enää mene normaalien lääkärileikkien piiriin, vaan lapsi on selkeästi saanut virikkeitä jostain muualta.

Itse en varmaan kehtaisi lapsen vanhemmille mitään sanoa, jos ovat samassa tarhassa sanoisin tarhassa, että kiinnittävät vähän huomiota asiaan.

Minulla on sivustaseuranneen kokemusta, jossa pikkutyttö oli normaalia tosi paljon kiinnostuneempi pimppi-pippelijutuista sekä leikeistä ja halusi kovasti jo hyvin pienenä lapsena meikata ja laitella aikuisten mekkoja ja korkokenkiä. Valitettavasti kyseessä oli insestitapaus :(

En halua nyt järkyttää yhtään ketään enkä missään nimessä sano että tässä olisi mistään sellaisesta kyse. Toisaalta se on myös hyvin normaalia että lapset puhuvat näistä asioista.. Mutta halusin vain tuoda esille tällaisenkin seikan. :(

Haluan siis tehdä selvennöksen että tätä lasta tutkittiin miksi hän puhelee paljon pimppijuttuja ja näin ollen paljon myöhemmin selvisi että perheessä ollut insestiä. Ja lapsi voi nyt hyvin. Tai miten hyvin voi tuossa tilanteessa voida...

Minä ainakin huolestuisin jos joku esikouluikäinen yrittäisi pussata minua suoraan suulle, kiellän moisen omilta lapsiltani! Ei toisia pussata suoraan suulle, ei aikuisia eikä lapsia! Puhumattakaan tuosta muusta ap:n kertomasta.

[QUOTE="johan nyt";22934434]Minä ainakin huolestuisin jos joku esikouluikäinen yrittäisi pussata minua suoraan suulle, kiellän moisen omilta lapsiltani! Ei toisia pussata suoraan suulle, ei aikuisia eikä lapsia! Puhumattakaan tuosta muusta ap:n kertomasta.[/QUOTE]

Ööh? Suulle pussaamisessa ei kyllä ole mitään pahaa, varsinkaan vanhemman ja lapsen välisessä.

jospa tyttö on nähnyt esim kuvan suuseksistä tms. Nykyään media on pullollaan vastaavaa, ihan jopa r-kiskan ylähyllyllä. Ehkä turhaa vouhkaantua.. Psykologisestikin pimppi, peppu jutut kuuluvat ikään. Ja mitä pussaamiseen tulee, meillä pusutellaan suulle joka päivä.

Minulla on sivustaseuranneen kokemusta, jossa pikkutyttö oli normaalia tosi paljon kiinnostuneempi pimppi-pippelijutuista sekä leikeistä ja halusi kovasti jo hyvin pienenä lapsena meikata ja laitella aikuisten mekkoja ja korkokenkiä. Valitettavasti kyseessä oli insestitapaus :(

En halua nyt järkyttää yhtään ketään enkä missään nimessä sano että tässä olisi mistään sellaisesta kyse. Toisaalta se on myös hyvin normaalia että lapset puhuvat näistä asioista.. Mutta halusin vain tuoda esille tällaisenkin seikan. :(

Niin, ap:n kannattaisi puhua vaikka päiväkodin johtajan kanssa asiasta. Tytön jutut kuulostivat huolestuttavalta kyllä :/ .Tuosta korkokenkä+hame+ meikit-jutusta, niin moni tyttö matkii äitiään tai filmitähtiä yms. lapsena ja tykkää leikkiä ja laittaa korkkarit, mekko ja äitin huulipunaa. Itse tein niin lapsena useinkin, otin äitin korkkarit ja vetelin huulipunaa. Ja minulla hyvin terve ja normaali koti ja lapsuus. Ettei se ole aina merkki mistään vakavasta.
Mutta siis ap, ota rohkeasti yhteys päiväkodin johtajaan, tai lastensuojeluun.

[QUOTE="lll";22934466]Ööh? Suulle pussaamisessa ei kyllä ole mitään pahaa, varsinkaan vanhemman ja lapsen välisessä.[/QUOTE]ÖÖÖÖHttelles, siis VIERASTA aikuista EI kannata pussata suulle, neuvo edes se lapsellesi, pösilö. Katos, joku pervo saa siitä heti kiksit, etkö tajua?

Alkuperäinen kirjoittaja Ööööööööh;22934525:
ÖÖÖÖHttelles, siis VIERASTA aikuista EI kannata pussata suulle, neuvo edes se lapsellesi, pösilö. Katos, joku pervo saa siitä heti kiksit, etkö tajua?

"Minä ainakin huolestuisin jos joku esikouluikäinen yrittäisi pussata minua suoraan suulle, kiellän moisen omilta lapsiltani!"

tosta lauseesta saa käsityksen että kiellät suulle pussaamisen noin ylipäätäänkin omilta lapsiltasi. :)

jotain kautta asia olisi hyvä selvittää... mun mielestä toi "pyllyn pussailu jne" menee yli sen, mitä eskari-ikäisen tytön kuuluisi edes tietää, yks selitys varmasti voi olla ne vanhemmat veljet ja jutut esim. netissä, videoilta rms tms, mitä tyttö sattunut kotona näkemään...mut silti... kun ei voi tietää ja jos ja kun asia häiritsee... hankalaa..

toisaalta, moni poika huutelee tuolla tielläkin ime sitä ja ime tätä. ja ei ne eskarilaisetkaan kuuroja ole. ja jso 6v poika sanoisi noin niin olisitko ap yhtä kauhuissasi?

Alkuperäinen kirjoittaja ööhvaan;22934582:
"Minä ainakin huolestuisin jos joku esikouluikäinen yrittäisi pussata minua suoraan suulle, kiellän moisen omilta lapsiltani!"

tosta lauseesta saa käsityksen että kiellät suulle pussaamisen noin ylipäätäänkin omilta lapsiltasi. :)

Meidän lapset ei vieraita pussaile mutta äitiä ja isiä voi pussata suoraan suulle. Se on ihan normaalia. Pussaahan isi ja äitikin lasten nähden niin lapsilla on sama oikeus.

Se lapsi on ehkä nähnyt jotain. Lapset ei tajua, ettei aikuisia pussata suulle, niinkuin vanhemmat keskenään tekee, ellei niille sitä sanota. Mut kyl muutenkin vaikuttas, että se on nähnyt jotain, mitä ei pitäs nähdä.

Omat kaksospojat olivat 5-vuotiaana kahdestaan kylvyssä ja puhuivat toistensa pippelien imemisestä. Olin aivan ihmeissäni, mistä sellainen edes juolahti heidän päähänsä. Mitään selitystä en asialle keksinyt. Koskaan he eivät ole toistensa pippeleitä imeneet eivätkä muutenkaan ole käyttäytyneet epänormaalisti. Pippelijutut menivät nopeasti ohi. Ehkä se oli vain tietty vaihe kehityksessä.

Yhteistyössä