Lapseni kaveri sanoi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
että olen outo äiti, kun kysyin miksi? niin vastaus oli kun mulla on kaikki pelikoneet ja tietokoneet koodien takana.
Onhan ne eikä niitä pysty kukaan pelaamaan tai aukasemaan jos en ole paikalla koodeja laittaa.
Näin on parempi vähän vahtia mitä pelataan, milloin pelataan ja kuinka pitkään pelataan. Varsinkin kun itse teen pitkää päivää töissä ja lapset (12v ja 11v) joutuu välillä olemaan keskenään muutaman tunnin ennen kuin mies tulee kotia.
En kai nyt ainut ole joka näin tekee? vai olenko?

Oikein! Näin toimisin minäkin. Poikani kaverin mielestä (4.v) olen tylsä kun en anna pelata pelejä koneella, vaan on leikittävä leikkejä, kun on kaveri kylässä. Meidän pojalle asia on ok.. Joulun jälkeen kysyin pojalta että mitä tälle ystävälle kuului, kun tapasivat tarhassa pitkän loman jälkeen. Poikani vastasi että "Santeri oli päässyt kakkostasolle Star Weider pelissä". Sellanen joulu...

[QUOTE="vieras";28572039]Näin on parempi vähän vahtia mitä pelataan, milloin pelataan ja kuinka pitkään pelataan. Varsinkin kun itse teen pitkää päivää töissä ja lapset (12v ja 11v) joutuu välillä olemaan keskenään muutaman tunnin ennen kuin mies tulee kotia.En kai nyt ainut ole joka näin tekee? vai olenko?[/QUOTE]

Onko teillä ollut ongelmia pelaamisen kanssa? En lähtisi rajoittamaan tai "rankaisemaan" ellei ole ongelmia. Yhteiset säännöt ovat paljon parempi vaihtoehto, jos ne toimivat.

Minusta on hyvä, että joku nykypäivänä vielä hoksaa rajoittaa lastensa pelaamista. Liian monissa perheissä ala-asteikäiset toljottaa tuntikaupalla konsolipeliä, tietokonetta, televisiota ja sitten vielä pelaa puhelimellaan ennen nukkumaan menoa. En tiennyt, että moisia koodeja voi laittaa (meillä ei vielä ajankohtaista), mutta pidän hyvänä. "Outo äiti" -toteamuksen nyt voi lapsen suusta saada mistä vaan, vaikka siitä ettei anna syödä karkkia joka päivä :D

Paremmalta tuo kuulostaa, kun nämä meidän tuntemat perheet joissa ei osaa lapset muuta tehdä kuin pelata. Meillä lapset pelaa tosi vähän koska ei omisteta kuin tietokone ja siellä on vain pari peliä. Kaverin lapsi valittaa aina käydessään ettei meillä voi pelata ja selittää vain niistä peleistään.

Onko teillä ollut ongelmia pelaamisen kanssa? En lähtisi rajoittamaan tai "rankaisemaan" ellei ole ongelmia. Yhteiset säännöt ovat paljon parempi vaihtoehto, jos ne toimivat.

En mä sano että ongelma olisi ja yhteiset säännöt löytyy mutta niistä on helppo ruveta luistaa jos kaverit vaikka tuo pelin tänne, jonka olen kieltänyt. Huomannut ettei paljon välitetä joissain perheissä ikärajoista, kun aikuiset ei ole vahtimassa niin en voi luottaa siihen etteikö niitä sitten pelattaisi jos pääsisivät miten haluaa pelikoneelle.
Ei noita loppupelissään edes paljon kiinnosta pelailla, nyt kysyivät saavatko pelata niin pelasivat ehkä puoli tuntia ja painuivat ulos. Tämä kysymys vain tuli julki kun poika sanoi että odota käyn äidiltä pyytää että laittaa koodin :D

[QUOTE="vieras ap";28572422]En mä sano että ongelma olisi ja yhteiset säännöt löytyy mutta niistä on helppo ruveta luistaa jos kaverit vaikka tuo pelin tänne, jonka olen kieltänyt. Huomannut ettei paljon välitetä joissain perheissä ikärajoista, kun aikuiset ei ole vahtimassa niin en voi luottaa siihen etteikö niitä sitten pelattaisi jos pääsisivät miten haluaa pelikoneelle.
Ei noita loppupelissään edes paljon kiinnosta pelailla, nyt kysyivät saavatko pelata niin pelasivat ehkä puoli tuntia ja painuivat ulos. Tämä kysymys vain tuli julki kun poika sanoi että odota käyn äidiltä pyytää että laittaa koodin :D[/QUOTE]

Jos ongelmaa ei ole niin olet tekemässä siitä ongelman myöhemmin. Et luota lapsiin vaikka säännöt on tehty ja he noudattaisivat sääntöjä. Luottamus täytyisi olla niin kauan kunnes se rikotaan. Jos luottamus rikotaan niin siihen tulee olla rangaistus, kuten peliajan vähentäminen entisestään.

Mieti mitä viestiä siis haluat lapsillesi kertoa.

Mä oon varmaan vielä oudompi kun meillä ei ole yhtään konsolipeliä, eikä 5 ja 6 vuotiaat käytä tietokonetta vielä mihinkään, varsinkaan pelaamiseen. Isosiskon puhelimesta joskus harvoin pelaavat angry birdsiä:) Eikä meille muuten ole tulossakaan mitään konsolipeliä vaikka esikoinen varmaan koulun alettua sellasta toivoisikin kun kavereillakin on...

Jos ongelmaa ei ole niin olet tekemässä siitä ongelman myöhemmin. Et luota lapsiin vaikka säännöt on tehty ja he noudattaisivat sääntöjä. Luottamus täytyisi olla niin kauan kunnes se rikotaan. Jos luottamus rikotaan niin siihen tulee olla rangaistus, kuten peliajan vähentäminen entisestään.

Mieti mitä viestiä siis haluat lapsillesi kertoa.

En minä tässä ongelmaa tai rangaistusta jne. nää koska siitä lähtien kun on koneet tullut taloon niissä on koodit ollut ja näin on toimittu ja tullaan toimimaan. Luottamusta voi lapsilleen osoittaa muullakin tapaa kuin pelikoneilla. :) mutta oli miten oli.. hyvää ja aurinkoista päivän jatkoa sinulle :)

[QUOTE="vieras ap";28572580]En minä tässä ongelmaa tai rangaistusta jne. nää koska siitä lähtien kun on koneet tullut taloon niissä on koodit ollut ja näin on toimittu ja tullaan toimimaan. Luottamusta voi lapsilleen osoittaa muullakin tapaa kuin pelikoneilla. :) mutta oli miten oli.. hyvää ja aurinkoista päivän jatkoa sinulle :)[/QUOTE]

Ei lapsetkaan tyhmiä ole. Kaverien koneet ovat käytettävissä ilman koodia. - Äiti, miksi meillä pitää olla se koodi?

Tietenkin luottamusta osoitetaan kaikella tavalla, mutta nuorten elämässä on erilaiset painot erilaisilla asioilla. Lapsesi ovat vielä sen verran nuoria, ettei koodista ole vielä ongelmaa tullut. Myöhemmin halutaan käyttää konetta yksityisesti ettei äiti ole kyttäämässä. Myöhemmin sinun (tai minunkaan) asettamat koodit/salasanat eivät estä koneen käyttämistä, se vain hidastaa alkua hieman :)

Yhteistyössä