Lapseni huostaanotto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raisa

Vieras
olen kirjoitellut tänne kevään ja kesän mittaan perheemme tilanteesta.tilanne on tältä erää sellainen,että poikamme siirrettiin eilen perhetukikeskuksesta sijaisperheeseen.on aika tyhjä olo.Poikaa nähdään seuraavan kerran parin viikon päästä.Pitkä aika odottaa..Perhetukikeskuksella sentään voitiin käydä joka päivä.Mutta päivä kerrallaan on yritettävä eteenpäin.Toiveissa on saada poika kokonaan kotiin noin vuoden päästä.Täytyy vain osata elää ihmisiks .en jaksa nyt kirjoitella enempää.ehkä myöhemmin ,kun tämä mieletön suru vähän helpottaa...

Huostaanotto on tehty lapsesi parasta ajatellen pidemmällä tähtäimellä. Vaikka tilanne voi juuri nyt tuntua sinusta todella pahalta ja lapsikin saattaa ikävöidä kotiin, niin vuosien kuluttua niin sinä kuin lapsesikin olette tyytyväisiä tehtyyn ratkaisuun. En tiedä miksi lapsesi on huostaanotettu, mutta tavallisimmin siihen on syynä vanhemman paha päihde- tai mielenterveysongelma. Hoida itsesi kuntoon, pidä yhteyttä lapseesi ja tämän sijaisperheeseen ja sosiaalitoimeen myönteisessä hengessä. Voimia sinulle ja lapsellesi!

voimia raisa!
älä menetä uskoasi siihen että saat kyllä lapsesi takaisin, kunhan vain raitistut. varmasti käyt rankkaa aikaa läpi. yritä jaksaa ja hoida itseäsi. hoitamattomuudesta seuraa vain katkeroituminen ja katkeruus on varmasti tunteistaa rankin. se kun syö ihmistä sisältäpäin. tältä palstalta saat ainakin varmasti tukea ja tsemppausta. :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.07.2005 klo 13:09 pai007 kirjoitti:
musta kaiken paras ratkasu..lapsia ei huostaan oteta/sijoiteta turhaan,syytä katua ja harmitella oma mokasi
Kas siinäpä vasta empaattinen ihminen!!

Ei ihmiselämää voi sillä tavalla ennalta suunnitella, että kaikki onnistuisi ja sujuisi just silleen kun on ajatellut ja kuvitellut. Vaikka joku alkoholismi onkin "oma moka", ei se niin yksioikoista ole että joku vaan päättäisi että alanpa tässä ryypätä liian paljon ja liian usein, annanpa elämäni luisua käsistäni vaikka menetänkin sitten lapseni.
Eikä siltä kaltevalta pinnalta myöskään pelkällä omalla päätöksellä pystyyn nousta tyyliin: onpa elämäni pielessä, vaihdanpa suuntaa -poks! - ja nyt aloitan toisenlaisen, raittiin ja tavallisen työteliään elämän.
VOI; jos se näin menisi, ei meillä täällä olisi yhtään
huostaanottoa!! Ei yhtään kärsivää aikuista tai lasta :headwall:

Toivottavasti raisalla on tuki-ihmisiä auttamassa ja tukemassa raitistumisen tielle.
Lapsi kärsii vähemmän tästä huostaanotosta kuin alkoholistiperheessä elämisestä.

kiva kun olette laittaneet kommenteja,kannustavia ja vähemmän kannustavia.jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä.täällä menee tänään taas kohtuullisen hyvin.Saimme mieheni kanssa käydä tapaamassa poikaamme sijaisperheessä.Oli ihana nähdä oma rakas pallero parin viikon tauon jälkeen.Poika voi erittäin hyvin.oli iloinen ja reipas poika.Tunsi meidät hyvin ja oli selvästi ilahtunut näkemisestämme.tuli hyvä mieli,kun näki lapsen olevan onnellinen sijaisperheessä.Poika tulee kotilomalle reilun viikon päästä koko viikon lopuksi.näiden tapaamisten voimalla jaksaa taas paremmin eteenpäin.päivä kerrallaan....

Minut huostaanotettiin pienenä ja aina jossittelen, että jos äiti olisi hoitanut itsensä kuntoon, niin olisin saanut elää hänen kanssaan. Pahalta tuntuu, kun ei muista äidin kosketusta eikä syliä, tai minkä näköinen äiti on. Hän kuoli kun olin kymmenen enkä koskaan saanut nähdä häntä. Olen silti elänyt hyvässä perheessä, joten joskus parempi näin. toivon voimia sinulle raisa, jotta jaksaisit nousta syvyyksistä. Olen itsekin meinannut seurata äitini jalanjälkiä, joten tiedän, ettei ole helppo homma. Mutta kun tarpeeksi uskoo, että hyvä elämä odottaa, niin aurinko vielä nousee sinulle.

Olen iloinen lapsesi puolesta.Nyt hänellä on paikka missä kasvaa onnelliseksi ja tasapainoiseksi.
Sinä teit lukuisista varoitteluista huolimatta valintasi,valitisit viinan lapsesi sijaan.
Toivottavasti olet onnellinen valitsemallasi tiellä.
Toivottavasti tulee laki voimaan että yksikin huostaanotettu lapsi ja piuhat sentin pätkiksi ettei tule lisää lapsia.

Haluaisin,haluaisin niin kovasti tuntea myötätuntoa maailman raisoja kohtaan,mutta omien vanhempieni alkoholismi ja sekakäyttö,henk ja fyys väkivalta jne ovat aiheuttaneet sen etten kykene kuin tuntemaan inhoa ja suuttumusta.Ja olen pitänyt visusti kiinni ettei omille lapsilleni käy kuten minulle .

no meillä kaikilla on varmasti kohtalommme.mielestäni ketään ei saa tuomita perikatooon .Minä ainakin jaksan kannnustaa niitäkin joilla menee vielä huonommin kuin itsellä.KAIKKKI EI SYNNY KULTALUSIKKA SUUSSA!

ei kai kukaan ole kehunutkaan olevansa rikkaampi yms elämä helpompaa, yleisesti ottaen vaan loppupään viestit on olleet joidenkin omia tuntemuksia. Kai niitä negatiivisiakin mielipiteitä saa ilmaista kuten Raisa jo aiemminkin totesit??????

Minun mielestäni myös on jokaisen oma valinta se juoko viinaa, ja juoko niin paljon että lapset tai lapsi otetaan huostaan. Aikamoiset traumat taitaa lapselle jäädä kuten olemme jo aiemmista viesteistä huomanneet. En ole ollenkaan varma onko tämä Raisan oikea paikka hakea hyväksyntää ja kannustusta ja halituksia, minulta niitä ei kummemmin ainakaan riitä. Sorry vaan. Toki on hienoa että olet kuivilla, mutta kaipa ne sossun ihmisetkin haluaa tosiaan nähdä että pysyt kuivilla, mielestäni on tärkeintä että lapsen etu on ykkösenä. Itse olet tiesi valinnut, ja se on mikä on. Toivottavasti pystyt ja puolisosi pystyy pysymään raittiina ettekä pilaa lapsenne elämää. :flower:

Sekoitattekohan te ihmisen luonteen ja sairauden nyt ihan kokonaan?

Uskon, että on olemassa oikeasti piittaamattomia ihmisiä jotka myrkyttävät lastensa elämän. Sitten toisaalta on olemassa niitä, jotka myrkyttävät oman elämänsä ja lastensa elämän siinä sivussa koska himoitsevat viinaa. Viinan himo on sairaus.

Raisa, sanoisin sinulle että hae ammattitaitoista apua. Hankkiudu kunnolliseen terapiaan, sillä tiedät että sitä tarvitset. Et voi taistella viinaa vastaan vain tahdonvoimalla, vaan siinä tahdon takana täytyy olla paljon ymmärrystä omasta itsestään - vain selvittämällä elämänsä asioita oppii olemaan pakenematta sitä viinaan.

Äläkä turvaudu selittelyihin ja syytä toisia. Älä etsi syyllisiä. Etsi vain ymmärrystä siitä, missä kohtaa sinut on ymmärretty väärin ja miksi se on tapahtunut sekä mitä itse olisit voinut tehdä toisin. Ole valmis oppimaan näistä kokemuksista, ei katkeroitumaan. Anna anteeksi ja hyväksy, muut ja itsesi. Siten opit olemaan ilman humalaa. Ja kannattaa jättää se alkoholi sitten kokonaan pois jottei lankea uudelleen kierteeseen enää koskaan. Ajattele rakasta lastasi, jonka varttumisen haluat nähdä, jonka tukena haluat olla kun hänellä on vaikeaa. Ole luottamuksen arvoinen ja aloita heti :hug:

ja kutet dr phill sanoo... riippuvuuden aiheuttajan tilalle täytyy hommata jotain muuta.
Olipa se sitten lukeminen, lenkkeily, karkin syönti, neulominen, ruoanlaitto, autolla ajelu, halailu... Mutta jotain terveellistä ja mieluiten järkevää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2005 klo 17:15 raisa kirjoitti:
no meillä kaikilla on varmasti kohtalommme.mielestäni ketään ei saa tuomita perikatooon .Minä ainakin jaksan kannnustaa niitäkin joilla menee vielä huonommin kuin itsellä.KAIKKKI EI SYNNY KULTALUSIKKA SUUSSA!
Minä en ole syntynyt kultalusikka suussa ja olen elänyt vaikeita aikoja mutta ei se minusta ole alkoholistia tehnyt eikä lapsistani huostaanotettuja.
Jokainen voi vaikuttaa omaan kohtaloonsa ihan itse.
Pääasia kuitenkin että lapsesi on nyt saanut uuden kodin.Sinulla on aikaa juoda viinaa nyt ihan joka päivä kun ei ole enää lasta pallona nilkassa ja juomistasi jarruttelemassa.
Ei heru sääliä eikä myötätuntoa sitten tippaakaan sinulle,lastasi käy sääli.Niin makaa kuin petaa.

Kiitoksia kommenteista.Asiat rullaa taas vallan hyvin,koska poikamme on kotilomalla viikonlopun.On ollut mahtavaa olla pojan kanssa.Antaa valyavasti voimia,,kun saa nähdä miten hyvin poikajaksaa ja on iloinen kun saa olla meidän kanssa.Eli toivoa on vielä paremmasta huomisesta.Ei tässä vielä täysin pohjalla olla.onneksi käymme säännöllisesti terapiassa ja muutenkin olemme eläneet siivosti,vaikka nyt olisi ollut tosiaan mahdollisuus olla kännissä yötä päivää...Poika tulee taas kotolomalle kahden viikon päästä.Sitä innolla ootellaan...

Pakko huomauttaa, että alkoholismia ei luokitella enään sairaudeksi viime tutkimusten perusteella. Sitä kutsutaan "mielen kypsymättömyyden heikkoudeksi". Tähän luokitellaan kaikki ITSEAIHEUTETUT riippuvuudet kuten tupakointi, alkoholismi ja huume-riippuvuus. Suomeksi sanoen on niin Hel**tin lapsellinen ettei pysty sanomaan ei vaikka näkee seuraukset.... Itselläni on toinen vanhemmista alkoholisti eikä sääli-pisteitä heru pätkääkään. Olen samaa mieltä sen kirjoittajan kanssa joka sanoi, että tämä ei ole oikea paikka sinulle kerätä sääliä. Luultavasti sinua on varoitettu USEAT kerrat, koskaan lapsia ei viedä noin vain. Minun mielestäni huostaanottoa vitkutellaan joskus jopa liikaa. Tunnut olevan sen verran luupää, että täytyy oppia kaikki kantapään kautta. Toivon, että saat taas elämäsi hallintaan mutta sitä en toivo, että saisit lapsesi takaisin. Lapsen etua ajatellen on parempi, että hän pysyy sijaisperheessä. Elämä on tällöin tasapainoisempaa eikä tarvitse olla koko aikaa varpaillaan siinä suhteessa koska äiti taas ratkeaa.

alkoholismi on tosi shit juttu, mutta joka ei ole siitä kärsinyt, on paha mennä haukkumaan. On totta että se pilaa läheisten elämän, mutta se on SAIRAUS. Pahempi kuin monet muut, koska sinua syytetään siitä. Kukaan ei tule lohduttamaan, vaikka kärsit masennuksesta ja tahtoisit kuolla, kun et jaksa yrittää, kun ei ole voimia. Viina on kuin velho joka pitää otteessaan. En missään nimessä tahdo, että alkoholisti saisi pitää lapsensa, mutta tukea hän tarvitsee niin paljon kuin mahdollista!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.08.2005 klo 14:34 Jiggy kirjoitti:
alkoholismi on tosi shit juttu, mutta joka ei ole siitä kärsinyt, on paha mennä haukkumaan. On totta että se pilaa läheisten elämän, mutta se on SAIRAUS. Pahempi kuin monet muut, koska sinua syytetään siitä. Kukaan ei tule lohduttamaan, vaikka kärsit masennuksesta ja tahtoisit kuolla, kun et jaksa yrittää, kun ei ole voimia. Viina on kuin velho joka pitää otteessaan. En missään nimessä tahdo, että alkoholisti saisi pitää lapsensa, mutta tukea hän tarvitsee niin paljon kuin mahdollista!

Tässä paras puheenvuoro tällä areenalla :flower:

Yhteistyössä