lapsenhoito asiaa, kaikki joilla aikainen töihin lähtö

• Viestiketjun aloittaja syysvauva-05
  • Ensimmäinen viesti
syysvauva-05
Olen aloittamassa karjatalouden ammattitutkinnon, eli tulevaisuudessa työskentelisin maatalouslomittajana. Pohjana minulla on maatilataloudenperustutkinto, joten persuteet on jo käytynä. Mutta opiskelu ei olekkaan se ongelma, vaan ne lomittajan työajat.

Miten te joilla on pieniä lapsia, ja puoliso kenties vuorotyössä, kuten meillä, onnistutte lasten hoidossa.

Esimerkiksi mieltäni kaihertaa tällaine tilanne, että kun itse menisin mahdollisesti jo aamu viiden jälkeen tilalle aamulypsylle ja mieheni tulee yövuorosta vasta puoli kahdeksan jälkeen,tuntuu kauhealta viedä poika jo ennen viittä hoitoon aamulla :/ Miten teillä on sellainen tilanne ratkaistu. Meillä ei ole sukua/tukiverkostoa täällä, joten selllaseen apuun ei ole mahdollisuutta.

Ammati kiinostaa minua, mutta olen nyt jääny miettimään näitä lapsenhoito asioita niin paljon että olen jo miettint peruvani koko opiskelun ja hakevani jotain muuta. Vaikkakin varmaan on paljon ammatteja joihin lähdetään aamuaikasella ja törmätään samoihin ongelmiin. Olisiko kukaan joka osais neuvoa, kertoa omia kokemuksia?

mulla ei siis samanlaista tilannetta ole mutta eikö teillä olisi mahdollisuutta hankkia lastenhoitajaa kotiin? Meillä ainakin sellainen toimii loistavasti kun menee työvuorot päällekkäin hieman.. emme tosin ole maatila-työntekijöitä..

syysvauva-05
Miksei kävisi sellanen. Onkohan sellanen kallimpaa kuin päiväkoti tms?

Siinä on vaan se et kuka lähtee parin tunnin takia hoitamaan, kun minähän vapautuisin jo aamu 9-10.00 aikaan navetoilta, riippuen tietysti matkan pituudesta, maatilat kun on aika kaukana toisistaan. Ompas tämä nyt hankalaa :ashamed:

Sekin vielä et sen takia toivoisin poikani menevän muualle hoitoon että sais leikkiä toisten lasten kanssa, nyt hänellä ei ole ketään samanikästä seuraa.
Mutta ne hoitoajat on meillä vähä toisenlaiset, toisina päivänä aamusta muutaman tunti ja toisenä illasta muutama.. Lähteeköhän kukaan hoitaja tommosilla työpäivillä hoitamaan?

archie
Meillä lapset sellasessa vuorohoitoryhmiksessä hoidossa jossa käsittääkseni myös lomittajien lapsia hoidossa. Monet näkyvät tuovan ihan nukkuvina peittoon käärittynä lapsia hoitoon aikaisin aamulla ja lapset jatkavat sitten unia vielä hoidossa. Ainakin meille yksi hoitotäti kertoi että lapset sopeutuvat yllättävän hyvin kaikkeen, myös "outoihin" hoitoaikoihin. Eli suosittelen hoitopaikaksi 24h auki olevaa. Itse vien aamuvuoroina lapset kuuteen hoitoon. Eikös mieskin tartte lepoa yövuoron jälkeen joten lapsihan voi olla hoidossa pidenpääkin vaikka itse pääsisitkin jo 9-10 välillä vapaaksi.

ONNISTUU
Kyllä onnistuu jo viideltäkin hoitoon vienti...kokemusta on.. minä ouen lapsille nukkuvana jo vaatteet, siis lapset koisii...sitten lämpimään autoon, ja atkavat unia hoidossa, ja päikkärit myös...ei ole kiva viedä hoitoon noin aikaisin, mutta lapset kyllä tottuvat mielestäni uuteen "rytmiin" aika pian :attn:

Yhteistyössä