Lapsen ympärileikkaus Suomessa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Saan pelätä että etä isä joka on muslimi teetättää ympärileikkauksen, vaikka ei ole edes lapsen huoltaja.
Netistä löytyy aika ristiriitaista tietoa, tuntuu ettei se ole edes laissa kiellettty, miten oikeesti on,,,,,,,mielestäni se on törkeä pahoinpitely ja aivan järkyttävä teko jos se mennään tekemään lapselle ilman lupaa ja kotioloissa ilman nukutusta, mutta olen vaan kuullut että näitä tapahtuu ja tehdään Suomesssa.
MIten voi olla mahdollista, eikö neuvolat eikä terveydenhuolto reagoi jos huomaa mitä lapselle on tehty?

On rikos jos ei huolehdita kivunlievityksestä, riittävästä hygieniasta ja jos ei ole lääkärin tekemä. Lisäksi käsittääkseni ilman toisen vanhemman lupaa tehtynä myös luvatonta (en ole varma onko myös laitonta).

Mulla oli aikanaan työkaverina Irakin kurdi, ihotautilääkäri. Hän teki ympärileikkauksia pojille vapaa-aikanaan. Kerran teki sen töissä vanhalle miehelle, puudutettiin, olin seuraamassa, eikä ihan yksinkertainen leikkaus ollutkaan. Oli tehnyt ympärileikkauksen omalle pojalleenkin, puuduttamatta, ja kun kysyttiin miksi, oli vastaus "ei häntä itseäänkään puudutettu".

Suomessa ilman lääketieteellistä syytä (esim tiukka esinahka) tehty ympärileikkaus on rikos. Eli mikään yksityinen taho, puoskari tai minkään uskonnon edustaja ei saa sitä lapselle tehdä. Käytännössä kuitenkin tekevät. Jolloin vain sinulle jää mahdollisuus viedä asia eteenpäin, mutta tekemättömäksihän se ei asiaa tee.

Joten, piilota lapsi ja passi hyvin.

Näissähän voi kasvaa houkutus viedä lapsi ulkomaille, missä se on sallittua (ja täällä voidaan valehdella että oli asianmukaisesti hoidettu jne). Mutta kun kerran vievät lapsen ulkomaille, ja sielä äidit ja siskot vaativat saada pitää lapsen ja suvun vanhimmat kieltävät tuomasta sinulle takaisin(heidän silmissään miksi ihmeessä antaisivat sinulle lasta???) niin se olikin sitten viimeinen kerta kun näet lapses. Eikä siinä Suomen laki auta yhtään, ei pisaran vertaa.

Suomessa ilman lääketieteellistä syytä (esim tiukka esinahka) tehty ympärileikkaus on rikos. Eli mikään yksityinen taho, puoskari tai minkään uskonnon edustaja ei saa sitä lapselle tehdä. Käytännössä kuitenkin tekevät. Jolloin vain sinulle jää mahdollisuus viedä asia eteenpäin, mutta tekemättömäksihän se ei asiaa tee.
Rikos, josta ei saa mitään rangaistusta. Tässä tapauksessa ei sen koommin ympärileikkauksen tilannut isä kuin sen tekijä saaneet minkäänlaista rangaistusta.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/01/24/hovioikeus-kumosi-sakot-pojan-ymparileikkauksesta

Olisiko se nyt niin paha vaikka tekisikin? Pääasia että hygienia sekä kivunlievitys ovat kunnossa. Eipähän tule vaivoja ainakaan kireän esinahan takia. Itselleni tehtiin tuo leikkaus aikuisiällä enkä kadu. (edellämainitun syyn takia). Mutta tietysti ellet halua että se tehdään niin eikun poliisin tms puheille? Ei isällä ole oikeutta vaatia tekemään sitä.

Olisiko se nyt niin paha vaikka tekisikin? Pääasia että hygienia sekä kivunlievitys ovat kunnossa. Eipähän tule vaivoja ainakaan kireän esinahan takia. Itselleni tehtiin tuo leikkaus aikuisiällä enkä kadu. (edellämainitun syyn takia). Mutta tietysti ellet halua että se tehdään niin eikun poliisin tms puheille? Ei isällä ole oikeutta vaatia tekemään sitä.

Osa meistä elää vielä keskiajalla. Lapsen ja vauvan kehon aiheeton leikkely ja muokkaaminen pitäisi saada ehdottomasti laissa kiellettäväksi ja rangaistavaksi teoksi Suomessa. Pojan ympärileikkauksessa päästetään vanhemmat kuin koira veräjästä. Kyse on operaatiosta jossa otetaan riski siitä että jää pysyvä vamma josta aiheutuu elinikäistä haittaa seksuaalielämää ajatellen. Ympärileikkauksen pystyy tekemään sitten kun poika päättää niin itse ja on sen ikäinen että ymmärtää mitä hänelle ollaan tekemässä.

Mies19, miten leikkaus vaikutti sinuun? Minun miehelleni on tehty ympärileikkaus kotimaassaan lapsena ja se on tehty mielestäni rumasti. Miehelläni on myös tuntoherkkyyden kanssa ongelmia.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Mulla oli aikanaan työkaverina Irakin kurdi, ihotautilääkäri. Hän teki ympärileikkauksia pojille vapaa-aikanaan. Kerran teki sen töissä vanhalle miehelle, puudutettiin, olin seuraamassa, eikä ihan yksinkertainen leikkaus ollutkaan. Oli tehnyt ympärileikkauksen omalle pojalleenkin, puuduttamatta, ja kun kysyttiin miksi, oli vastaus "ei häntä itseäänkään puudutettu".

Ja pakenit sitten vastuutasi ja jätit ilmoittamatta rikoksista viranomaisille?

hear_no_see_no_speak_no_evil__by_madnessimaging-d4ad9mc.jpg

Nyt puhutaan 7 vuotiaasta ekaluokkalaisesta. Häntä joutuisi todella väkivalloin pitelemään kiinni että operaatio saataisiin suoritettua ilman nukutusta.
Ikuiset traumat jäisi lapselle. En tosiaan huoltajana anna lupaa enkä suostumusta, enkä anna passia ja lupaa matkustaa myöskään ulkomaille.
Olen siis aloittaja, ja kysymykseni oli tietääkö kukaan onko lainsäädäntö niin että se on törkeä pahoinpitely vai onko niin että isä ei saa mitään eikä mahdollinen tekijä?

Kyllä on isällä tapaamisoikeus, sillehän en voi mitään, se on kuulemma lapsen etu.
Olen selvitellyt asiaa, ja ilman huoltajan suostumusta lapselle tehty ympärileikkaus on rikos.
Jos on kaksi huoltajaa, pitää olla molempien kirjallinen suostumus.
Lääkärin pitäisi varmistaa että huoltajilta on kirjallinen suostumus.

HILPURI TILLI, ja muutkin tiedoksi, tuon jälkeen on tullut Korkeimman Oikeuden ratkaisu vuodelta 2016 ja kyllä se on rikos jos se tehdään ilman huoltajan suostumusta !!!!!!!!!

Yhteistyössä