Lapsen virtsatietulehdus? Koska lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti x2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Äiti x2

Jäsen
25.01.2013
158
0
16
Epäilen tytöllä (4v) virtsatietulehdusta, tuntuvaa kuumetta ei ole mutta eilen pissasi ihan jatkuvasti pienen tirauksen ja kuulemma kirvelee (tosin tämän kertoi vasta kun kysyin joten voi olla että ns keksitty juttu kun sellaista kysyttiin).
Ollaan vkonlopuksi lähdössä reissuun, ja mietin että pitäisikö ennen reissua käydä lääkärissä ja antamassa pissanäyte vai odottelenko ja otan sen riskin että pissaa autoon kun ajomatkaa pari sataa kilometriä.. Tänään aamupissa haisi aika voimakkaasti (sen pissasi sänkyyn kun ei vessaan kerinnyt edes)

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti x2;28320418:
No soitin eilen omaan tk:hon ja hoitaja käski seurailla kotona kun ei kuumetta ole ja käski juoda vaan paljon.. Mutta ei tuolla vieläkään kuumemittari paljon värähdä, aamulämpö 37,3..
no silti olisimme menneet lääkäriin jo eilen.

mene nyt jo ihmeessä lääkäriin. Kyllä mun likalla joka kerta kuume lopulta nousi mutta silloin oltiin jo siinä tilanteessa, että sairaalassa maattiin 3 vrk suonensisäisessä antibiootissa.

Mitä ihmettä????
Mä haluaisin tavat ton terveydenhoitajan, joka sanoo, että seuraile tilannetta himassa ja odota, että lapsen virtsatulehdus pääsee niin pahaksi, että nousee kuume. Melkein tekisin jo ilmoituksen kyseisetä hoitajasta jonnekkin viranomaisille ja kyseenalaistaisin hänen pätevyyttään harjoittaa ammattiaan.
Virtsatietulehdun on niin v- mäinen vaiva, että itse en odottaisi sekunttiakaan ilman antibioottikuuria.

Heti tietysti. On todella tuskallista kärvistellä virtsatietulehduksen kourissa. Tulehdus voi leviä munuaisaltaisiin ja siitä on leikki kaukana. Tuttavani (vanhus) kuoli juuri, kun hoitamaton virtsatietulehdus pääsi leviämään munuaisiin asti.

Älä missään nimessä odota kuumetta. Itsellni ei ole koskaan ollut kuumetta, vaikka tulehdus on ollut jo tosi paha ja olen saanut sen takia saikkua töistä pari päivää.

olisin hakenut pissinäytetarpeet jo eilen, jos noin selvät merkit. Ja tänään vienyt ne labraan.

Jos vielä sitä pissitulehdusta epäilet niin tee nyt jo jotain asian eteen, ei tartte sit just ennen lähtöä harmitella.

No IHAN HETI!!

Yhdenkin virtsatietulehduksen kokenut äiti kyllä ymmärtää viedä heti pissanäytteen noilla oireilla vaikkei kuumetta oliskaan. Lapsen olo on ihan hirveä!!

Kirvely riittäisi mulle ja menisimme lääkäriin. Itsellä aikuisenakin epämukava olo jos virtsis niin miksi kiduttaisin lasta ja vielä kun ei koskaan tiedä miten nopeasti moinen tulehdus etenee, jos vaikka munuaisiin asti? Ja muutenkin, kun tuon ikäinen voi ottaa paljon takapakkia kuivana olemisen kanssa, jos pissaaminen koskee.

Yhteistyössä