LAPSEN VASENKÄTISYYS

• Viestiketjun aloittaja äityli2004
  • Ensimmäinen viesti
äityli2004
Tämmöistä kyselisin, että missä vaiheessa voi todeta lapsen olevan vasenkätinen. Itsellä tuollainen vajaa 2-vuotias ja tekee kaikki vasemmalla kädellä.Jos kynän siirtää esim oikeaan käteen, siirtää hän sen takaisin vasempaan. Onko tämä vielä ns. normaalia vai onko lapsemme vasenkätinen?

Mistä löytyisi tietoa vasenkätisyydestä? Etsin netin kautta ja sieltä en googlettamalla hirveästi löytänyt muuta kuin kömpelyydestä jne, eli ei mitään kauhean positiivista.... :(

Pauppiliini harmaana
Lapset on aika pitkään molempikätisiä, siis saattavat vaihtaa kynän kädestä toiseen ja jatkaa piirtelyään. En nyt muista missä vaiheessa se alkaa sitten eriytyä. Mutta siinäkin on varmasti yksilöllisiä eroja, esim. siskon poika vielä 5 v. vaihteli kynää kädestä toiseen, nyt eskarilaisena kynä pysyy oikeassa kädessä. Meidän tytöstä on vaikea vielä sanoa kumpi tulee, lusikka on kyllä useammin oikeassa kädessä. Mä olen itse vasuri ja kuulemma jo ryömimisiässä vedin itseäni vasurilla eteenpäin. Eipä siitä haittaa ole juuri ollut, peruskoulussa olin tekstiilityössä ainut vasuri, eikä opettaja oikeen osannut neuvoa mua. Onneksi äiti on käsityöihminen ja opetti mut virkkaamaan ja kutomaan, vaikka on itse oikeakätinen. Meistä vasureista sanotaan, että ollaan taiteellisempia ja luovempia ja fiksumpia kuin oikeakätiset. Suuret ajattelijat ja keksijät on olleet kuulemma suurelta osin vasureita :D Kaikella kunnioituksella oikeakätisiä kohtaan :D :flower:

räpylä
Maailma on oikeakätisten, Siksi vasureista tulee luovempia ja älykkäämpiä; he joutuvat päättelemään enemmän, jotta selviävät oikeakätisessä maailmassa. Kyse ei siis ole synnynnäiset älykkyydestä ja luvouudesta vaan käytännön arjesta selviytymisen myötä tulleesta oivaltamisesta ja luovuudesta, jottei menehdy.
:) :LOL:
Se oli minun oma analyysini, mutta hieno sellainen, vai =)

No, mulla on varmaankin oikeakätinen tämä lapsi, koska syönti sujuu paljon paremmin oikealla kädellä.Vasemmallakin söisi mielellään mutta on kömpelömpi silloin, samoin piirtää oikealla kädellä useammin kuin vasemmalla,v aikka silloin en puutu kynäkäteen. Lusikan vaihdan oikeaan, koska vasemmalla kädellä siitä ei tunnu tulevan oikeinmitään.

Miten minä muistelisin, että jossain sanottiin, että lapset voivat vaihtaa "kynä-kättä" vielä ekaluokallakin...

Mutta mitä sanotte siitä, että voiko kätisyyteen opettaa tai ohjata (vaikkakin vaan vahingossa)? Kun minä olen aina antanut meidän kuopukselle lusikan oikeaan käteen, mutta kun ei osaa vielä oikein syödä lusikalla, niin syö vasemman käden sormin. Tää tapaus siis ei anna syöttää. Jos sitten vaihdan hälle lusikan vasempaan käteen, niin vaihtaa sen itse takaisin oikeaan ja jatkaa syömistä vasemmalla. Olenko siis vahingossa "tehnyt" lapsesta vasenkätisen?

Jotku ovat vahvasti jonkun kätisiä jo ihan pienenä, meidän poikamme oli minusta tosi varhain selvästi vasenkätinen, mutta hän on kahdeksanvuotiaanakin vielä aika "toispuoleinen". Minusta ei missään nimessä pidä pakottaa mitään, eikä yleensä voikaan.JOillakin kätisyys vakiintuu vast kuusivuotiaana mutta yleensä kyllä aikaisemmin. Mutta niinhän jotkut aikuisetkin pystyvät helposti vaihtamaan suuntaa kun taas jotkut ovat aivan selvästi jompaa kumpaa.

Vasenkätiselle kynähommat on aika vaikeita. Helposti tulee sotkua, mistä sitten turhautuu.Meille on ollut todellinen onni, että anoppini on ollut opettaja, joka osaa siksi opettaa myös vasenkätiselle kirjoittamista, itse en osaisi. Sakset täytyy olla vasenkätiselle sopivia.Ja jääkiekkomailat. Mutta ennen kaikkea kun näyttää miten joku juttu tehdään, on tärkeä muistaa vasenkätisyys.

Janica04
Muistan kun pikkuveljeni alkoi käyttää enemmän vasenta kättä, niin äiti yritti opettaa häntä oikea kätiseksi, mutta eihän siitä mitään tullut. Eikä äiti sitä mitenkään tosissaan tehnyt. Ja niin on veli vieläkin vasuri (16v.)

Meidän 8v näytti ensin olevan vasuri, mutta alkoi kirjoittaa oikealla. Esim. lätkää pelaa vasurina eli taitaa olla molempikätinen. Jossain vaiheessa vaihtoi lusikkakättä syödessä aina sille puolelle, kummalla oli ruokaa.
Esikoinen ja kuopus ovat olleet aika varhaisessa vaiheessa oikeakätisiä.

Vasenkätisyys on perinnöllistä. Se on jotenkin aivojen rakenteesta kiinni eikä sitä voi väkisin muuttaa, niin kuin ennen on tehty. Meilläkin molempien vanhempien lähisuvussa on vasenkätisiä, vaikka itse olemme oikeakätisiä.

Meillä tyttö nyt 6v ja "edelleen" vasenkätinen, neuvolassa olen asiasta maininnut 1v lähtien mut just tätä että se voi vielä vaihtua ja yritä tarjota oikeaan käteen.

Annoin hänen kuitenkin ottaa kummalla halusi, ajattelin että tulkoon kumpi kätinen vaan. 5v neuvolassa täti sit kysy että ootko huomannu että ottais enemmän vasemmalla kädellä (hymähdin vain että sitähän olen koittanut sanoa monet kerrat), neuvolassa tehtiin tuolloin huomio että hyppii paremmin vasemmalla jalalla kuin oikealla.

Neljästä sisaruksesta hän ainoa (tällähetkellä) joka vasenkätinen, tosin vauva ottaa nyt mieluummin vasemmalla (3kk vasta) mutta se nyt voi vielä tietty muuttua.

Onneksi enään ei ole niin raakaa meininkiä kun joskus ennen vanhaan kun on juttuja kuullut että on vasen käsi köytetty kiinni ja ollut pakko käyttää oikeaa. Nykyään on jo vasenkätisille omia tuotteita, saksia yms. :heart:

Minä olen vasuri kuten myös mieheni eli saapa hähdä tuleeko pojusta 1v3kk myöskin vasenkätinen :D Joskus tulee luonnostaan annettua pojalle lusikka vasempaan käteen ja siitä jotkut joskus huomauttelee tyyliin: ettekai te siitä pojasta nyt sentään vasuria opeta!!! :eek: no ei me nyt sentää opeteta minkään kätiseksi mutta mitä väärää siinä on jos antaa lusikan vasempaan käteen.. miksi pitäs oikeaan?? en ymmärrä.. ei vasenkätisyys sentään mikään sairaus ole :attn: :D

minusta
olisi upeaa jos lapsestani tulisi vasenkätinen. olisipa ainakin joissain urheilulajeissa hyötyä siitä ja muutenkin olisi jossakin asiassa ainakin erilainen kuin muut. esim. tennis ja lentis on sellasia lajeja et saattaa olla suuresti hyötyä jos on vasuri. ja keksiihän sitä muitaki hyötyjä siitä..

Miskan äiskä
Ennen koulunalkua siis eskarivuonna kätisyys pitäisi vakiintua.

Meillä näyttää myös siltä, että vasen on parempi kuin oikea käsi, vaikka oikeallakin tehdään asioita, mutta vasen ainakin piirtää, syö ja heittää palloa. Onneksi enää ei tartte pakottaa oikeakätisyyteen.

Yhteistyössä