Lapsen univaikeudet ja epäonnistumisen tunne äitinä... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mam"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mam"

Vieras
Lapsella on ollut univaikeuksia noin viisi kuukautta. Heräilee öisin (ei ole nälkää) kiukkuisena välillä kolmekin kertaa. Joskus saa hirveitä raivokohtauksia kun ei ilmeisesti kiinnosta nukkua vaan hän haluaisi herätä. Olemme kokeilleet kaikenlaista, muttei mikään tunnu toimivan. Olen lukenut vinkkejä miten lapsi saisi rauhalliset yöunet, ja yrittänyt ja yrittänyt, mutta lapsi nukku yössä noin 8h eikä saa yhtäjaksoista unta niin paljon kuin varmaankin tarvitsisi.

Olemme kokeilleen antaa maitoa yöllä ja olla antamatta. Ollaan kokeiltu tassuttaa ja olla huomioimatta kun huutaa. Olemme noudattaneet samaa iltarutiini kaavaa ja yrittäneet valvottaa. Olemme käyneet lääkärissä tutkimassa Kaiken, ja missään ei ole mitään vikaa. Olemme nukkuneet samassa huoneessa, eri huoneessa, verekkäin meidän sängyssä, mutta ei. On kokeiltu lyhempiä päiväunia ja pidempiä päiväunia, kipulääkettä, vatsalääkettä, koliikkihierontaa..

Tänäaamuna luin taas sivustoja jossa luki kaikenlaisia ohjeita miten lapsen yöt saadaan rauhallisiksi ja tuli totaalinen epäonnistujaolo. Miksen minä saa lastani nukkumaan rauhallisesti? Mitä teen väärin, ettei lapsi pysty olemaan rauhallinen öisin? Pitäisikö viedä taas lääkäriin? Onko jäänyt jotain huomaamatta? Mitä jos lapsella on jotain kipuja enkä ymmärrä? Pitäisikö viedä yksityiselle lääkärille?

Tiedän että tämä voi olla vain ohimenevä vaihe, mutta se on jo kestänyt niin pitkään ja harmittaa tuon lapsen puolesta kun ei saa nukuttua kunnolla :(

Herääkö siis joka yö? Toi JOPA kolme kertaa yössä ei kyllä mun mielestä kuulosta edes paljolta, vaikka meillä onkin ollut lapset hyväunisia.

Mitään allergiaa ei siis ole? Minä olen sitä mieltä, että tuon ikäisellä voi vielä monet päivän tapahtumat vaikuttaa niin paljon yöuniin, että heräilee ihan senkin takia. Ja varmasti uusia taitoja tulee ihan joka hetki niin nekin vaikuttaa uneen.

Sä et varmastikaan tee mitään väärin!
Pienillä lapsilla on vaan noita vaiheita ja se on sitten ärsyttävää kun mikään ei tunnu auttavan eikä se yhtään lohduta, et jossain vaiheessa se menee sitten itsestään ohi kun se vaihe ei tunnu tulevan ikinä...
Meidän kaksoset söi öisin puoleen vuoteen asti, sitten nukkui kuin tukit 6kk - 1v. 1v-1v6kk oli painajaista! Ne heräs yöllä vähän väliä, aina vuorotellen ja aamulla viimeistään viideltä. Vit*****i ihan järjettömästi rehellisesti sanottuna. Sitten se vaihe meni vaan ohi ja taas nukutaan. En edes jaksa uskoa, että tästä teini-ikään asti nukuttais yöt aina läpi, mutta noita vaiheita vaan ilmeisesti tulee. Tsemppiä sulle!
ai niin, oot kylllä jo kokeillut vaikka mitä, mutta meillä rauhoitti yöt se ns 10min unikoulu, eli annetaan huutaa 10min ennen kuin mennään katsomaan. Katoin kellosta, että max 3min kesti huuto ja kolmen yön jälkeen meillä sitten nukuttiin (tämä siis silloin kun pojat oli 6kk-7kk), mutta nyt syksyllä ei mikään auttanut tuohon levottomuuteen.
Jaksamista ja toivotaan hyviä unia kaikille vauvaperheille vuodelle 2012!

Ei meilllä 1v nukkunut lähellekään kokonaisia öitä. Oli allrgioita, mutta ne piti olla jo tiedossa.

Nyt 2,5v. herää edelleen joka helkutin yö 1-3 kertaa. Päivisin on kuitenkin virkeä ja ei aina nuku päiväunia. Yöunta tulee 9-12 h, riippuen yöstä.

Meillä on rampattu neuvolassa, neuvolalääkärissä, yksityisellä, on tassutettu. On tehty vaikka mitä, paitsi ei huudatettu. Nyt ehkä diagnoosi on lasten levottomat jalat ja rautakuuri hieman helpottanut meidän öitä pari viikkoa. Sattumaa tai sitten auttaa...

Tiedän, että varmasti väsyttää, mutta mun mielestä kuulostaa aika normaalilta 1v heräilyiltä. Paitsi yö jää kyllä lyhyeksi. Paljonko nukkuu päiväunia?

Ei tuo nyt niin pahalta kuulosta, että sun pitäs noin kovaa stressiä tästä vetää. Josko saisit isää/kummia/kaimaa välillä valvomaan lapsen kanssa niin saisit itse nukuttua ja näin taas voimia lisää? Jos olet kovin hermostunut, lapsi aavistaa sen eikä nuku senkään takia...

Kuullostaa tutulta, täällä poika nyt 3kk ajan kiljunut öisin 1-3 krt/yö ja kaikkea on kokeiltu esim. sauna/suihku/ulkoilu illalla/yhdessä oloa/kipulääkettä....Ja rutiinit on aina samat, pari poikkeusiltaa joskus...
Oppinut nyt 1v4kk juoksemaan ja kiipeilemään eli liekö sitten vaan uniin nuo uudet asiat tulee voimakkaasti. Esikoinen nukkui yönsä ok, niin olenkin tämän kanssa helisemässä, kun ei "taidot ja järki" riitä.
Naapurit tuskin ymmärtää, mut kun ei lapsi sylissäkään heijaten hiljene, niin...Raivoaa 5-30 min ja nukahtaa.

No jotkut lapset vaan ei nuku vaikka päälläs seisoisit ja olisit maailman täydellisin äiti. Meidän kuopus on sitä samaa sarjaa, isommat sisarukset nukkuneet jo vauvana täysiä öitä vaan ei tää nuorin. nyt 1,5v ja herää noin 2 kertaa yössä. Tasan 1vuotiaana se heräili vielä tunnin välein että on tää jo parempaan päin menny...

Yhteistyössä