Hei,
Suostuuko lapsi syömään puuroa? Meillä sairaalassa ravitsemusterapeutit suosittelivat lisäämään puuroon lusikallisen ruokaöljyä siinä vaiheessa kun puuroa jäähduttelee hieman ennen syömistä. Käytämme öljylisää yhä sairaalassa vanhuksilla, joilla on ummetustaipumusta helpottamaan ulosteen pysymistä pehmeänä.
Meillä kotona öljylisä puurossa aamuin illoin auttoi pitämään lasten kakan pehmeänä. Ilman öljyä kakka kolisi pottaan kuin kivet, mutta öljyllä kakka pysyi pehmeänä. Eli kuulin heti kun olin unohtanut öljyn. Toisin meillä ei ollut noin paha tilanne kuin teillä, mutta kannatta kokeilla. Haittaa pienestä ruokaöljy lisästä ei ole, sehän on sitä "hyvää öljyä". Itse käytin lapsilla (silloin 1v ja 3v) noin ruokalusikallisen öljyä (esim. rypsiöljy tai oliiviöljy) sekä aamu-että iltapuurossa. Tosin jos öljyä laittaa liikaa, niin sen maku maistuu läpi, joten pieni määrä ja lisäksi sitten maitoa ja sokeria tai marjoja tai hedelmäsosetta, joka parantaa puuron makua.
Kun oli Lontoossa töissä, käytimme potilailla sellaisia glyseriiniperäpuikkoja pehmentämään ulostemassaa suolessa. Niitä sai sieltä apteekista myös ilman reseptiä. Olivat valkovaseliinista puristettuja peräpuikkoja ja tosiaan auttoivat hyvin vaikeaan ummetukseen, kun suoli oli täynnä kovaa tavaraa. Peräpuikko pehmensi ulostemassaa sulaessaan ulostekokkareen sisällä jolloin se oli helpompi ulostaa. En tosin ole nähnyt niitä Suomessa.
Juohan lapsesi riittävästi? Jotta uloste voi pysyä pehmeänä tarvitaan siihen nestettä. Monesti lapset unohtavat juoda, joten yritä saada hänet juomaan hieman enemmän vettä tai laimeaa mehua, jos se auttaisi asiaa. Kuitu yksin ei riitä, vaan tarvitaan myös runsaasti nestettä.
Sitten olen kuullut Fibrex-sokerijuurikaskuitu hiutaleista, joita voi esim. lisätä lusikallisen jugurttiin tms. eli parantaa kuidun saantia ruuassa. Niitä saa kuulemma ihan prismoista. Itse en ole käyttänyt, enkä paljoa kuullut siitä, mutta voisit googlata siitä. Mutta kuten sanottu, kuitu vaatii nestettä toimiakseen.
Tsemppiä. Toivottavasti teillä tilanne helpottaa pian. Onhan se kamalaa lapsellekin, kun pelkää ulostamista ja kakkaminen sattuu.