Lapsen tuloon valmistautuminen ekalla/tokalla kerralla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kohta kahden äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kohta kahden äiti"

Vieras
Eli jos vertaat synnytykseen&vauvan saamiseen valmistautumistasi ekalla/tokalla (tai useammalla) kerralla,miten eri vaiheessa olet ollut? Eli jos esim esikoiselle oli kaikki valmiina jo pari kk ennen laskettua aikaa,niin olitko tokan kanssa yhtä ajoissa? Itse mietin esim sairaalakassin pakkaamista,ekalla kerralla pakkasin sen ehkä viikko ennen laskettua. Mutta muut valmistelut - vauvan vaunujen,sängyn,hoitopöydän,vaatteiden yms hankinnat ja valmiiks laittamiset oli suunnilleen kaikki tehty viim kk ennen. Nyt on viikkoja kasassa 31 ja oikeastaan mitään en ole tehnyt,pari vaatetta oon ostanu ja miettiny mitähän kaikkea pitäis tehdä ennen vauvan syntymää.. (kela-asiat oon kyllä hoitanu)

No meillä lapsilla niin pieni ikäero, että kaikki on periaatteessa ollut valmiina jo hedelmöityksestä asti, kun ei mitään tarvinnut toiselle lapselle hommata ennen syntymää.. Pienet vaatteet pestynä kaapissa ja sänky hoitopöytineen on ollut valmiina samaan aikaan kuin esikoista odottaessa.

Meillä ikäeroa lapsilla vain 1v 3kk, joten suuria hankintoja ei tuplavaunuja lukuunottamatta tarvinnut tehdä. Ainoa etukäteen tekemäni asia taisi olla pienten vaatteiden pesu. Pinnasänkykin oli esikoisella käytössä siihen asti kun vauva tuotiin kotiin. Sänkyyn toki hankittiin valmiiksi uusi patja.

Vaikka tiedettiin että tulevan vauvan sukupuoli oli eri kuin esikoisen, ei vaatteitakaan tullut etukäteen hankittua. Mies sitten kävi pari vaatekertaa "oikeaa" väriä hankkimassa kun oltiin jo kotiuduttu.

Eli melkoisen huolettomasti tuli valmistauduttua verrattuna esikoiseen, jolloin vaunut rojotti olohuoneessa kolme kuukautta jne.. :D Nyt tosin synnytys tuli vähän puskista kun olin odottanut vauvan viihtyvän mahassa pari viikkoa yli ja menikin vaan pari päivää. Sairaalakassi oli muistaakseni paperilla eli siinä supistelujen lomassa keräilin kamat kun alkoi siltä tuntua että sinne sairaalaan joutuu oikeasti lähtemään. :)

Yhteistyössä