Lapsen tuleva 4 v. neuvola jännittää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Poikani täyttää 3 kk päästä 4, ja mitä olen googletellut ja kysellyt, niin ei osaa kaikkea mitä pitäisi, ellei nyt sitten jotenkin ihmeen kaupalla opi 3 kk aikana. (jota epäilen)

Motoriset jutut on hallussa,ovat olleet alusta saakka ja niissä on jopa monia ikäisiään vähän edellä. Mutta puhe on myöhässä, 2 v. neuvolassa tuli 7 sanaa, 2,5 ikäisenä 30 sanaa, 2 v.8 kk ikäisenä kaksisanaisia lauseita, 3 v. neuvolassa kolmesanaisia yksinkertaisia lauseita.

Nyt tulee kaikki muut kirjaimet paitsi r, lauseita tulee kyllä, pitkiäkin, mutta kielioppi on puuttellista, jonkin verran ns, omia sanoja, puhe melko epäselvää. Osaa laskea kymmeneen. Ei piirrä kuvioita tai ihmishahmoja, ei muuta kuin suttua, ei ole tippaakaan kiinnostunut piirtämisestä, enemmän kiinnostaa toiminnalliset leikit.

Mitä luulette, tuleeko lähete jatkotutkimuksiin, kuulostaako että olisi pahasti jäljessä kehityksestä? Aiemmat neuvolatarkastukset ovat menneet läpi, mutta nyt en ole varma kyllä...

huhuhuh.. on sulla murheet..

kannattais vähän laittaa kondikseen tota sun hysteerista ajattelutapaas ja hysäämistä.
mä en todellakaan pannu merkille että kuinka MONI kymmen-miljoona sanaisia lauseita lapsi on oppinut. toki silloin kun jotain oppi niin huomasin, mutten alkanut erikseen laskemaan.

Meillä R-kirjain alkoi tulla yllättäen vasta 4,5 vuotiaana. Lapsi täysin normaali ja kyllä ne neuvolassa sanoo että onko lapsen puhe selkeää vaiko ei..

mitäköhän tämmöisistä lapsista aikuisina tulee,joilta odotetaan jo pienestä pitäen täydellisyyttä jokaisessa asiassa vanhempiensa silmissä?! kannattais joskus miettiä merta pidemmälle vanhempien näitä asioita..

no puheesta varmaan lähetettä puheterapeutin kontrollikäynnille? meillä 4v neuvola 2kk päästä ja osaa laskea 13, piirtänyt ukkeleita parivuotta, puhelee 3-6 sanan lauseita osasanoista epäselviä välillä täydellisesti. Mutta vuoden vasta puhunut enemmän kuin yksittäisiä sanoja eli huima harppaus täs vuoden aikana.. ja meillä menee siis jatkotutkimuksiin,4v mennessä pitäisi olla otettu ikätaso kiinni eli niiden pitäisi puhua jo aika täydellisesti

Jatkotutkimukset on aina pääsemistä, ei kiinnijäämistä tai joutumista. Neuvoisin sinua löysäämään ja hengittämään, miettimään niitä hyviä asioita osaamisessa, elämässä, kaikessa.

En osaa tuosta tekstistäsi löytää mitään kauhua aiheuttavaa tai huolta. Älä lokeroi, vertaa tai panikoi. Nauti lapsesta ja hänen taidoista.

no puheesta varmaan lähetettä puheterapeutin kontrollikäynnille? meillä 4v neuvola 2kk päästä ja osaa laskea 13, piirtänyt ukkeleita parivuotta, puhelee 3-6 sanan lauseita osasanoista epäselviä välillä täydellisesti. Mutta vuoden vasta puhunut enemmän kuin yksittäisiä sanoja eli huima harppaus täs vuoden aikana.. ja meillä menee siis jatkotutkimuksiin,4v mennessä pitäisi olla otettu ikätaso kiinni eli niiden pitäisi puhua jo aika täydellisesti

Joo no ei tuo kyllä vielä ole ottanut ikätasoaan kiinni puheessa, eli puheterapiaan varmaan tulee lähete. Unohdin kertoa että lapsen ollessa 2,5-3 v. käytiin 3 krt puheterapeutin kontrollissa, sen jälkeen sovittiin että katsotaan mikä on 4 v.:nä tilanne.

huhuhuh.. on sulla murheet..

kannattais vähän laittaa kondikseen tota sun hysteerista ajattelutapaas ja hysäämistä.
mä en todellakaan pannu merkille että kuinka MONI kymmen-miljoona sanaisia lauseita lapsi on oppinut. toki silloin kun jotain oppi niin huomasin, mutten alkanut erikseen laskemaan.

Meillä R-kirjain alkoi tulla yllättäen vasta 4,5 vuotiaana. Lapsi täysin normaali ja kyllä ne neuvolassa sanoo että onko lapsen puhe selkeää vaiko ei..

mitäköhän tämmöisistä lapsista aikuisina tulee,joilta odotetaan jo pienestä pitäen täydellisyyttä jokaisessa asiassa vanhempiensa silmissä?! kannattais joskus miettiä merta pidemmälle vanhempien näitä asioita..

Mikä sulle on ongelmana? Puheen viivästymää on lähellä, mielestäni voisi olla hyväkin jos pääsisi puheterapiaan ainakin, ja noista muista en tiedä, siksi kyselin. Ei tässä kukaan ole vaatinut lapselta mitään, oma rakas lapseni on minulle täydellinen. Kyselen vaan kun en tiedä, että mitä kaikkea testataan.

En siis ole mitenkään hysteerinen tai vaativa vanhempi. Sinulla sen sijaan tuntuu olevan pinna hieman tiukalla. Relaa vähän, jooko?

[QUOTE="vieras";28024147]Jatkotutkimukset on aina pääsemistä, ei kiinnijäämistä tai joutumista. Neuvoisin sinua löysäämään ja hengittämään, miettimään niitä hyviä asioita osaamisessa, elämässä, kaikessa.

En osaa tuosta tekstistäsi löytää mitään kauhua aiheuttavaa tai huolta. Älä lokeroi, vertaa tai panikoi. Nauti lapsesta ja hänen taidoista.[/QUOTE]

No eniten tässä huolettaa se, ettei jää mitään huomaamatta. Oma selkeä jäi lapsena huomaamatta, minua pidettiin suotta tyhmänä ja laiskana aikuisuuteen saakka. Ainakin lapseni 3 v. tarkastuksessa lapsi ujosteli niin ettei suostunut tekemään tai sanomaan paljon mitään, silti th totesi että kaikki hyvin...

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;28024189:
Siis miettiikö joku tosiaan jotain neuvolakäymistä noin tosissaan:O Ei sinne ole edes pakko mennä. Jätä väliin jos se noin vakavaa on.

Onpa hieno aenne. Siis lapsella on puheen viivästymä todettu. Mielestäni on ihan normaalia että vanhempi pohdiskelee tuleekohan lähete ja jos tulee, tietty se on hyvä juttu, pahempi jos jotain jäisi huomaamatta.

Tuntuu että mitä täältä kysyy, saa aina paskaa niskaan. Joko on liian välinpitämätön tai ylihysteerinen. Mikä olisi sitten hyvä?

Luulen että tulee lähete puheterapeutille jos ei ole ottanut ikäisiään kiinni vielä puheessa. Piirtäminen tuskin on mikään ongelma, kaikki eivät osaa piirtää aikuisenakaan. (esim. minä en osaa juurikaan tikku-ukkoja kummempia ihmishahmoja...)

Meillä ei 4 v ei osaanut ärrää eikä osaa vielä 5 v. Kielioppikin osittain hakusessa. Ihmistä ei osaa osaa piirtää ja motoriikkaa kyykkää. Siis vielä viisi vuotiaanakin.

Meillä narahti 4 v neuvolassa ja nyt on onnellisesti kuntouksessa. :)

Ala nyt äkkiä opettamaan taitoja, ettei jää kiinni!

[QUOTE="vieras";28024218]Luulen että tulee lähete puheterapeutille jos ei ole ottanut ikäisiään kiinni vielä puheessa. Piirtäminen tuskin on mikään ongelma, kaikki eivät osaa piirtää aikuisenakaan. (esim. minä en osaa juurikaan tikku-ukkoja kummempia ihmishahmoja...)[/QUOTE]

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Joo, itsekin ajattelisin että puheterapia voisi olla hyvä juttu. Täytyy kysyä lisäksi, että kannattaisikohan kielijänne leikata, se kun on kireä, (on todettu) ja voi käsittääkseni vaikuttaa osaltaan tuohon eäselvyyteen. Siis lapsen puheesta ei vieraat ihmiset saa juurikaan selvää.

[QUOTE="vieras";28024218]Luulen että tulee lähete puheterapeutille jos ei ole ottanut ikäisiään kiinni vielä puheessa. Piirtäminen tuskin on mikään ongelma, kaikki eivät osaa piirtää aikuisenakaan. (esim. minä en osaa juurikaan tikku-ukkoja kummempia ihmishahmoja...)[/QUOTE]

Saako jossain r:n ja pienien kielioppivirheiden vuoksi lähetteen? Täällä ei edes 5 vuotiaana.

Ala nyt äkkiä opettamaan taitoja, ettei jää kiinni!

No tähän en lähde, piirretty ja luettu sekä puhutettu kyllä on paljonkin, ei ole siitä kiinni. Isänsä myös kävi puheterapiassa, nyt aikuisena puhuu ihan hyvin. Eniten tosiaan jännittää se ettei mikään jää huomaamatta. Varsinkin jos on sama th kuin viimeksi. Poika kun ei puhunut siellä viimeksi juuri mitään, ja silti totesi että kaikki Ok, eli ei tainnut juuri paneutua asiaan...

[QUOTE="vieras";28024257]Me saatiin. Jonoteltiin puheterapiaan vuosi ja siellä 4 kuukaudessa lapsi oppi ärrän. Eli lapsi oli jo eskarin aloittanut, kun aloitti puheterapian.[/QUOTE]

Minä itse myös aikanani olen käynyt puheterapiassa pelkän s-vian takia, vaikka puhuin muuten normaalisti.

[QUOTE="vieras";28024257]Me saatiin. Jonoteltiin puheterapiaan vuosi ja siellä 4 kuukaudessa lapsi oppi ärrän. Eli lapsi oli jo eskarin aloittanut, kun aloitti puheterapian.[/QUOTE]

Pk-seudulla ei saa 5 vuoatianakaan. Niin on paikkakunnoasta kiinni.

Oma poikani kävi puheterapiassa pelkän epäselvän, "pehmeän" S:n vuoksi. Ikää 7 vuotta.

Ap:lle tsemppiä, älä murehdi turhia, ota tarjottava tuki vastaan tyytyväisenä.

Mulla taas on pistävän sihisevä ässä, johon en saanut apua puheterapiasta, eli jäi pysyväksi. Ärsyttää, mutta olen siihen jo tottunut.:-D

Ja tosiaan, murehdin enemmän sitä jos taas sanotaan että kaikki on hyvin vaikka lapsi ei puhuisi sanaakaan, kuten viimeksi kävi...ja kuten omalla kohdallani kävi, että elämäni meni lähes pilalle vain siksi koska keskittyis-ja tarkkaavaisuushäiriötäni ei huomattu. Ymmärrän että se on vaikea huomata lapsella jos ei ole ylivilkkautta tippaakaan. Mutta olisi ehkä nyt parempi itsetunto jos ei olisi koko kouluajan saanut kuulla että on tyhä ja laiska, vaikka oikeasti on aika fiksu, ei vaan pystynyt keskittymään...

[QUOTE="a p";28024308]Ja tosiaan, murehdin enemmän sitä jos taas sanotaan että kaikki on hyvin vaikka lapsi ei puhuisi sanaakaan, kuten viimeksi kävi...ja kuten omalla kohdallani kävi, että elämäni meni lähes pilalle vain siksi koska keskittyis-ja tarkkaavaisuushäiriötäni ei huomattu. Ymmärrän että se on vaikea huomata lapsella jos ei ole ylivilkkautta tippaakaan. Mutta olisi ehkä nyt parempi itsetunto jos ei olisi koko kouluajan saanut kuulla että on tyhä ja laiska, vaikka oikeasti on aika fiksu, ei vaan pystynyt keskittymään...[/QUOTE]
Siis lapsi ei puhu tutkimustilanteessa? Jos kuitenkin puhuu muuten, niin onhan se tärkeämpää, ja ihan yhtä tosi on sinun tietosi siitä, että lapsi puhuu yksinkertaisia kolmen sanan lauseita.

Huomaa ettette ymärrä asioista mitään, silti pitää vastata. Ap on ihan syystä huolissaan. Jos th ei ole kuullut miten lapsi puhuu, ei tämä voi sanoa että kaikki on Ok.

Ap:lle sanoisin, että lapsesi kuulostaa puhetta lukuunottamatta normaalilta. Kielijänne on mitä todennäköisin suurin syypää. Vaadi apua, ja jos lapsesi ei suostu puhumaan neuvolassa, älä hyväksy enää tuota että kaikki on Ok. Tsemppiä!!

Yhteistyössä