lapsen tilin käyttöoikeus

• Viestiketjun aloittaja syö säästäen savea
  • Ensimmäinen viesti
syö säästäen savea
Laitan lapseni lapsilisät hänen nimellään olevalle tilille. Minkä ikäisenä hän saa (pankin puolesta) oikeuden käyttä itse rahojaan? Tuli vaan mieleen, että jos lapsen ja minun mielipide eroaa siinä että mihin rahoja käytetään... Voiko hän täysi-ikäisenä käyttää niitä vapaasti kun tili on hänen nimellään vai vaatiiko pankki siihen minun suostumuksen?

minäpä vaan
luin juuri jostain että 15 vuotias saa jo käyttää itse pankki tiliään ilman huoltajaa.... meillä kun nuorimies 15v.kyselee tilinsä käytöoikeuksista; luulin että 18 vuotiaana vasta saisi hallita tiliään :eek:/

vieras
Juu siskon poika oli ekalla kun yritti tyhjätä tiliään, soittivat pankista kotiin että saako antaa pojalle rahaa. Vanhempana tuskin olisivat soittaneet. Pojalla ei kyllä ollut mitään mukanaan.

Tiedän myös erään, joka aikanaan tyhjensi tilinsä - jonne sukulaiset ja kummit olivat yhdessä säästäneet ihan reilusti rahaa - täytettyään 18 v. Koko summa paloi parissa viikossa baareissa kun nuori mies ja kaverit tekivät tilistä selvää. :(

peppiina
Alle 18-vuotiaana tarvitset pääsääntöisesti pankkipalvelujen avaamiseen vanhempiesi tai muiden edunvalvojiesi luvan.

Jos kuitenkin olet täyttänyt 15 vuotta ja sinulla on omia ansiotuloja

voit avata itsenäisesti Käyttötilin konttorissamme omia ansioitasi varten. Voit myös itse päättää, kenellä on käyttöoikeus tiliisi.

Eli siis täysi-ikäinen saa tehdä tilillä olevilla rahoilla mitä haluaa koska ne ovat hänen.

minäpä vaan
että rahaa on säästetty pojalle lähinnä mopoon( joka jo säästö rahoilla ostettin) ja vielä on pesämunaa kun autoilu ikä lähestyy. Kaikkia lapsilisiä ei ole pojalle laitettu vaan osa siitä.
Syntymäpäivä ja muut lahjarahat poika on säästänyt tilille.

Meillä poika oli jo viime kesän kesätöissä joten ymmärtää rahan arvon kun on joutunut tekemään työtä sen eteen ja osaa olla myös pihi; jos lainaa kaverille jonkun euron niin taatusti vahtii että kaveri maksaa velkansa.
Luulen että se miten raha-asioista lapsen kanssa puhuu vaikuttaa myös siihen miten hän rahaa käyttää.
Siinä ei mielestäni ole järkeä että lapselle säästää niin että lapsi ei itse osallistu siihen ja näin se rahan arvon tajuaminen jää lapselta oppimatta.

"murmeli"
Minkä ikäinen saa avata oman tilin pankissa? Jos on jo tili mutta se on huoltajan nimissä jolloin huoltajalla on täydet valtuudet rahoihin. Voiko avata ns. säästötilin?

Yhteistyössä