Lapsen taidot, vaadinkohan liikaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fleur de la Cour
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Fleur de la Cour

Vieras
Nyt kun on sit se vimppa kesä pikkulapsena, syksyllä alkaa neidillä koulu niin äiti tässä listasi asioita mitkä pitää osata syksyyn mennessä.. tuli tällanen lista:

1. rusetin solmiminen (olivat jo eskarissa harjoitelleet, mutta neidiltä oli jäänyt hiukan hakuseen, melkein osaa homman)

2. perunoiden kuoriminen (en usko että mitään ongelmaa on kun on osannut käyttää haarukkaa ja veistä jo pitkän aikaa, harvemmin vaan olen vaatinut itse perunoitaan kuorimaan)

3. oman avaimen käyttö (osaa jo avata ulko-ovemme avaimella, mutta ei olla vielä annettu omaa avainta itselle)

4. autotiellä yksin kulkeminen (eskarissa suoritettiin kävelykortti, tällä hetkellä annan mennä yksin naapuriin pienen matkan)

5. itsekseen peseytyminen

6. kellonajat ja kellonkäyttäminen (omistaa jo kellon)

7. kännykän käyttö

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Nyt kun on sit se vimppa kesä pikkulapsena, syksyllä alkaa neidillä koulu niin äiti tässä listasi asioita mitkä pitää osata syksyyn mennessä.. tuli tällanen lista:

1. rusetin solmiminen (olivat jo eskarissa harjoitelleet, mutta neidiltä oli jäänyt hiukan hakuseen, melkein osaa homman)

2. perunoiden kuoriminen (en usko että mitään ongelmaa on kun on osannut käyttää haarukkaa ja veistä jo pitkän aikaa, harvemmin vaan olen vaatinut itse perunoitaan kuorimaan)

3. oman avaimen käyttö (osaa jo avata ulko-ovemme avaimella, mutta ei olla vielä annettu omaa avainta itselle)

4. autotiellä yksin kulkeminen (eskarissa suoritettiin kävelykortti, tällä hetkellä annan mennä yksin naapuriin pienen matkan)

5. itsekseen peseytyminen

6. kellonajat ja kellonkäyttäminen (omistaa jo kellon)

7. kännykän käyttö

Meillä poika on 5 vuotias nyt, syksyllä tulee 6 ja menee eskariin.. Käyttää kelloa suht hyvin, tosin joskus unohtaa katsoa sitä. Se on aika helppo oppia tuo kellohomma! Neljä vuotiaana sai nimittäin kellon ja alkoi heti jo puolikkaat ja tasatunnit silloin erottaa.. Sit tuo itsekseen peseytyminen on ollut tässä vuoden ajan, paitsi jotta lauantaina pestään sit koko perheenvoimin saunassa KUNNOLLA. En aina oikein luota siihen itsekseen peseytymiseen..vaikka hän suihkussa käydessään rallattaakin opettamaani "suihkurallatusta" jossa muistutetaan mitkä paikat on pestävä...

Kännykkä lienee hyvä kans oppia, varsinkin jos lapsi joutuu yksin olemaan kotona koulun jälkeen... Meillä ei vielä ajankohtaista semmonen.. Ja noi neljä ekaa lienevät kans semmosia "perusjuttuja" ekaluokkalaisille, jotkut tosin opettaa vasta sit kouluvuoden aikana sitä yksin kulkemista kouluun kulkemalla lapsen mukana..Näin mie oon käsittäny. Mut sekin on niin tilanteesta kiinni.

Onnea koululaiselle oppimiseen! Onneksi lapset ovat hanakoita ja nopeita oppimaan!!! :flower:

Meillä muutamat asiat kiinnostaa kans kovasti lasta, mutta en tiedä miks tuo luonnonlapsi kammoaa peseytymistä nykyään, hallitsee kyllä pesut kun olet suihkussa mukana, mutta itsekseen en saa menemään suihkuun, saati että selviäis tuosta hiuskuontalostaan yksin, tytöillä on se harmi. Kännykkää ei olla edes näytetty vielä, lasta ei koskaan pienempänä kännykkään puhuminenkaan kiinnostanut, mutta en epäile oppimista kun tietokoneeseenkin hurahti ihan parissa minuutissa kun annoin luvan ja hiukan opastin.

Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:
et vaadi liikaa, nuo on ihan hyvät taidot osata =)

Anoppi vaan tuhahti mulla kun sanoin että täytyy tuon oppia hiukan itsekseen pärjäämään ja oppia paiskimaan duunia tarvittaessa. Mut anoppi nyt on tainnut pyyhkiä miehen perseen vielä yläasteellakin :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Kyllä meidän samanikäinen neiti hallitsee nuo kaikki, kelloa ei tunne, mutta digi kellosta osaa sanoa ajan, mutta ei silti kelloa tunne.

Digikello meilläkin osataan, sen se oppi jo kolmenvanhana, kertoi isoon ääneen aamulla että äiti kellossa on kahdeksikko, pitää nousta ylös! Mutta perinteistä tarkoitan, että ymmärtäis ihan oikeesti tuon kellon. Hassu juttu tuo kellonaikahomma kun meilläkin osaa laskea tosi hyvin ja rahat ymmärtää ihan helpolla, mutta kellonajoissa arastelee.. no itse en meinannut osata lapsena millään kellonaikoja :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Tosta kellosta, niin mun mielestä kello opetettiin esikoiselle vasta toka luokalla, vaikka se kyllä sen jo osasikin.

Juu muistelin itsekin että vasta tokalla, mutta kun tarvetta olis jo että lapsi osasi sen jo nyt.. mut ehkä se vaan on hiukan vaikea asia ymmärtää kokonaan pienempänä. Onneks on kännykkähälytys (silloin kun mä olin pieni niin mulla oli heräkello soittamassa merkkisoittona)

Yhteistyössä