Lapsen syömisestä, pureskelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hitaan syöjän äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hitaan syöjän äiti

Vieras
Meillä lapsi 4v jauhaa ruokaa suussaan tosi kauan ja nieleminen on hirmu vaikeaa. Kokolihoja ei pysty syömään ollenkaan kun taas vuotta nuorempi sisarus syö sitkeämmäksikkin menneen pihvin hetkessä. Mukeltaa suussaan myös puurot, viilit jne mitkä tarttis vain niellä. Karkit ja jätskit kyllä pystyy syömään ongelmitta.
Mun mielestä sen pureskelu tyyli on outo, sillä narisee hampaat tai leuka syödessä ja sellasia ääniä tulee myös kuin ilmaa menis tai sellanen kurnaus, en osaa selittää...

Mutta miten ihmeessä mä pystyn ton opettaa syömään ns. oikein? Menee välillä ihan hermot kun mukeltaa samaa suullista ikuisuuden... Ja jos käskee ottaa maitoa kyytipojaks niin alkaa kakostelee.

Hammaslääkärissä käyty just niin ei pitäis mitää vikaa hampaissa olla.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26634621:
Oisko kuitenkin aiheellista käydä lääkärillä? Ei minusta kuulosta yhtään normaalilta. Tuskin voi kotona opettaa syömään oikein jos on joku fyysinen ominaisuus tai vika.

Mutta siis karkit, jätskit, pullat, sipsit jne menee ihan helposti alas.

Oliskohan kyse siitä että lapsi ei tykkää ruoasta kun kerran herkut menee alas ihan ongelmitta?

Voi toki olla, mutta sitten ei kyllä tykkää mistään ruuasta. Ja herkuilla ei oikeen mahaa pysty täyttää kun meillä niitä syödään todella harvoin.

Suurin ongelma on kyllä ton kokolihan kanssa kun sitä ei pysty syömään ollenkaan.

Mietin kyllä itsekkin välillä olisiko ihan joku oikea vika, mutta sitten aina välillä näkee ruuan vaan hujahtavan mahaan niin ei jaksa siihen vikaan uskoa. Lapsella on kyllä löysät/erittäin yliliikkuvat nivelet ihan koko kropassa et kaipa se voi leukaankin vaikuttaa.

Oon vaan yrittänyt tota pureskelu tekniikkaa lapselle selittää/näyttää ja opettaa.
Aattelin jos jollai olis vinkkejä miten on oman mukeltajan saanut syömään.

Äitinä rauhotut ja unohda kokoliha pojan kohdalla tyystin.
Anna hänelle hyvin pehmeää ruokaa pieniä annoksia.
Älä kiinnitä mitään huomioo syömistapaan .
Annat ruuan ja ilmoitat milloin ruokailu päättyy ja milloin tulee seuraava ruoka.
Pian lapsi alkaa syömään normaalisti.
Kaikki herkut pois.

Yhteistyössä