Ä
"Äiti minäkin"
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja 2:n äiti;30783105:On tosi kiva että on iloinen ja ylpeä lapsen puolesta ja lasta pitääkin kyllä kehua ja kannustaa. Mutta eikös juuri jossain ollut että vääränlainen kehuminen, toisten yläpuolella asettaminen saattaa altistaa narsistisille piirteille. Muistathan myös mainita lapsellesi että joku toinen saattaa olla parempi toisessa asiassa ja opettaa lapsesi hyväksymään se ettei aina voi ja tarvitse olla paras. Muistattehan että kehumisen ja kannustamisen sijasta lapsille on aivan yhtä tärkeätä opettaa pettymistä, nöyryyttä ja sitä ettei ole joka asiassa muiden yläpuolella.
Mutta onnea ja iloa teille joka tapauksessa![]()
Juuri näin! Olen itse yrittänyt opettaa lapsia olemaan ylpeitä siitä, että he pärjäävät esim. kokeissa luettuaan ahkerasti - eli että on tehtävä työtä menestyksen eteen.
Tärkeimpänä en ole pitänyt sitä, että osaa tai oppii jotakin aiemmin tai paremmin kuin joku muu.
Suurin asia mitä olen yrittänyt opettaa on, että lapsi on arvokas omana itsenään, ei sen vuoksi että on fyysisesti vahvempi kuin toinen tai että pärjää koulussa paremmin kuin luokkatoverinsa.
Olen myös yrittänyt opettaa, että kaikilla lapsilla kotiolot eivät ole yhtä hyvät eivätkä kaikki lapset saa kotoa ansaitsemaansa kannustusta. Kaikissa perheissä ei valvota, että läksyt tulevat tehtyä, että kokeisiin luetaan ja että nukkumaan mennään ajoissa. Kaikilla lapsilla ei ole yhtä hyviä eväitä elämään kuin heillä.
Ei siis pidä asettua toisten yläpuolelle, vaan mieluummin yrittää auttaa niitä, joilla menee huonommin.