Lapsen suusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :-D
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

:-D

Vieras
Olin äsken viemässä 2v poikaani nukkumaan, niin poikani sanoi minulle, että "Hyvästi, äiti". Kun minä sanoin, että iltaisin on tapana toivottaa hyvää yötä, niin poika katsoi minua surullisesti ja sanoi, että "Tiedän, mutta nyt on hyvästien aika". Sitten kun olin jo lähdössä pojan huoneesta hän vielä sanoi, että "Hyvästi iäksi äitikulta". Sitten kun mieheni kävi muutaman minuutin kuluttua vessassa ja kulki pojan huoneen oven ohi, niin hän sanoi palattuaan, että poika itkee sängyssään :-D

Ööh.. Mua tollanen käytös omalta lapselta ei naurattais/hymyilyttäis vaan olisin kovin ihmeissäni miksi tollasia sanoo ja mikä itkettää.. 2v on toki pieni eikä välttämättä osaa pukea ajatuksiaan/tunteitaan sanoiksi,mutta kyllä mä silti kävisin vieressä..

Itellä pääs pienenä vähän vastaavantapainen juttu suusta. Katselin pihan syrjässä, kun veljeni kiipesi nuoreen mäntyyn. Latvaan just ja just pääs, mut just sillo latva napsahti poikki ja veli tippu hankeen. Juoksin ihan täysiä kotiin ja sanoin paniikissa et "veli on kuollu". Isälle tuli vähän kiire. Veli nosti päänsä hangesta ja sanoi isälle "tuo oli kivaa".

Ja siinä on huvittavaa mikä? Ja miksi se lapsi jätettiin yksiään itkemään?
Tosi pienestä vielä kyse kuitenkin. Tosin uskottavuutta tältä vie juurikin tuo ikä, ja mukamas kuvailemasi kaltainen puhe.

Ei muakaan naurattaisi. Meidän 2,5v on jotenkin todella herkkä luonne, ja viime aikoina on alkanut miettimään/puhumaan asioita jotka saa hänet surulliseksi tai hämilleen. Ja täytyy todeta, että pikku kakkosen ohjelmista löytyy paljon sellaista jota poika pohtii itku kurkussa myöhemmin. Että kuinka joku hukkasi äidin ja oli yksin metsässä tms. Omaksuu ja muistaa helposti kaiken kuulemansa, ja saattaa käyttää juuri tuollaisia "hyvästi iäksi" lausahduksia ymmärtämättä merkitystä.

Tuon ikäisellä on mun mielestä todella tärkeää olla näkemättä liian pelottavia ja ahdistavia ohjelmia (tai kirjoja/satuja), koska selkeästi pieni mieli prosessoi kaiken mutta ymmärrys ei ihan riitä. Ja tuollainen herkempi sielu näyttää ottavan kaiken niin todesta, ja myötäelää piirroshahmojen hädän. Tai näin minusta ainakin tuntuu, tiedä sitten onko yleistä.

Olin äsken viemässä 2v poikaani nukkumaan, niin poikani sanoi minulle, että "Hyvästi, äiti". Kun minä sanoin, että iltaisin on tapana toivottaa hyvää yötä, niin poika katsoi minua surullisesti ja sanoi, että "Tiedän, mutta nyt on hyvästien aika". Sitten kun olin jo lähdössä pojan huoneesta hän vielä sanoi, että "Hyvästi iäksi äitikulta". Sitten kun mieheni kävi muutaman minuutin kuluttua vessassa ja kulki pojan huoneen oven ohi, niin hän sanoi palattuaan, että poika itkee sängyssään :-D

En kyllä tajua, mikä tuossa oli hauskaa? : /

Alku kuulostaa siltä kun se olisi suomennettu facebookissa kiertäneestä "The 13 Creepiest Things A Child Has Ever Said To A Parent" jutusta, jossa yhtenä kohtana oli päivitys: I was tucking in my two year old. He said "Good bye dad." I Said, "No, we say good night." He said "I know. But this time its good bye". Had to check on him few times to make sure he was still there.

• Tykkää
Reactions: demdem