Lapsen sukunimi ?????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoh

Vieras
Tilanne: matti ja maija menevät naimsiin.Maija odottaa lasta joka ei ole matin.Maija ottaa matin sukunimen. tulevan lapsen isä aikoo tunnustaa isyyden jos testien perusteella on lapsen isä ja aikoo olla mukana lapsen elämässä. Maijalla ja lapsen isällä tulee olemaan yhteishuoltajuus? Eihän lapsen isä voi vaatia lapselleen omaa sukunimeään? Maija haluaa että postiluukussa lukee vain yksi sukunimi. Jos yhteishuoltajuus, eikö vnahempien pidä päästä yhteisymmärrykseen sukunumiestä ennen kuin sitä voi muuttaa?

Kumma tilanne kyllä juu... mut miten tää vois käytännössä siis mennä?
Olen lukenut netistä tietoa ja sen mukaan olen käsittänyt että lapselle tulis tässä tapauksessa äidin uusi sukunimi. Isyys kai kumotaan sitten, matin puolelta ja biologinen isä kantaa sen mukaan siitä vastuun.

Eli kun eivät ole naimisissa nämä lapsen vanhemmat niin kulkee äidin sukunimellä, oli sitten tyttä tai naimanimi äidillä niin voi päättää kummanko ottaa lapselleen käyttöön.
Voi toki senkin biologisen isän nimen ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En minä ainakaan omaa lastani antaisi ihan vieraan sukunimelle.

Lapsella olis äidin sukunimi kuitenkin. Äidillä jo ennestään aikaa sitten päättyneestä liitosta ei-tyttönimi, vaan sillosesta avioliitosta tullut sukunimi käytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Eli kun eivät ole naimisissa nämä lapsen vanhemmat niin kulkee äidin sukunimellä, oli sitten tyttä tai naimanimi äidillä niin voi päättää kummanko ottaa lapselleen käyttöön.
Voi toki senkin biologisen isän nimen ottaa.

Ei tee kauheesti mieli laittaa luukkuun ex-mieystävän sukunimeä :/

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En minä ainakaan omaa lastani antaisi ihan vieraan sukunimelle.

Lapsella olis äidin sukunimi kuitenkin. Äidillä jo ennestään aikaa sitten päättyneestä liitosta ei-tyttönimi, vaan sillosesta avioliitosta tullut sukunimi käytössä.

Noin ailahtelevassa tapauksessa lapsi tulisi ehdottomasti isänsä sukunimelle.

Onko se äidin tulevalle aviopuolisolle ok, että toisen miehen lapsi ottaa hänen nimensä? Onko lapsen isälle ok, että lapsella on toisen miehen sukunimi? Jos on niin silloin toki tämä äidin uusi nimi lapsellekin.

"Helpointa" olisi, jos Maija kieltäytyy isyystestistä, jolloin lapsi on lain silmissä Matin, ja kaikille tulee sama nimi, Matin.

Matti on kyllä nyt aika liemessä, sanoisin.

Alkuperäinen kirjoittaja onpa tilanne:
Onko se äidin tulevalle aviopuolisolle ok, että toisen miehen lapsi ottaa hänen nimensä? Onko lapsen isälle ok, että lapsella on toisen miehen sukunimi? Jos on niin silloin toki tämä äidin uusi nimi lapsellekin.

Tulevalle puolisolle käy. Lapsen isälle ei käy edes maijan nykyinen sukunimi vaan maijan pitäs ottaa lapselle joko oma tyttönimi, ( joka ei rumuudensa puolesta tule kysymykseenkään! ) tai antaa lapsen isän nimi. Ei maija halua ex:n nimeä luukkuunsa kuitenkaan! Näin ollen lapsella olis sama sukunimi kuin avioon astuvalla pariskunnalla. Kuitenkin lapsen isälle suodaan/annetaan ihan millä haluaa kutsusa niin oikeus olla isänä lapsellensa.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
"Helpointa" olisi, jos Maija kieltäytyy isyystestistä, jolloin lapsi on lain silmissä Matin, ja kaikille tulee sama nimi, Matin.

Helpointa olis toki juu...
Miten se matti liemessä olis?
Ottais kyllä isyydenkin vastaan, ei siinä.
Lapsen isällä kuitenkin oikeus olla myös lapsen elämässä kun kerran haluaa.

Lapsen isän oikeus???
iltä tuntuis jos sun lapset annettais sun jollekkin miehen naikkoselle??

Matti siis haluaisi olla lapsen isä. Mutta Maija lykkää sen syrjään ja sanoo, et joo,voitsä olla vähän, mut toi entinen hoito saa olla kans. Eli Matti työnnetään syrjään. On jo melko paljon pyydetty, että vie vihille Maijan joka on paksuna toiselle.

Mun miehellä on sekä bio-isä että kasvatti-isä. Jälkimäinen on tullut kuvioihin kun mun mies on ollut noin 3-v. Bion kanssa tekemisissä noin 15-vuotiaaksi asti.
Ja nyt hänestä tuntuu, että hänellä on kaksi puolikasta isää - EIKÄ YHTÄÄN KOKONAISTA. Sitä kannattaa kans miettiä.

Isillä ei ole oikeuksia - vain lapsilla.
Ja mä en usko, että järjestäisin itseäni kummankan kenkiin, en "Matin" enkä "Maijan".

Matti siis haluaisi olla lapsen isä. Mutta Maija lykkää sen syrjään ja sanoo, et joo,voitsä olla vähän, mut toi entinen hoito saa olla kans. Eli Matti työnnetään syrjään. On jo melko paljon pyydetty, että vie vihille Maijan joka on paksuna toiselle.

Mun miehellä on sekä bio-isä että kasvatti-isä. Jälkimäinen on tullut kuvioihin kun mun mies on ollut noin 3-v. Bion kanssa tekemisissä noin 15-vuotiaaksi asti.
Ja nyt hänestä tuntuu, että hänellä on kaksi puolikasta isää - EIKÄ YHTÄÄN KOKONAISTA. Sitä kannattaa kans miettiä.

Isillä ei ole oikeuksia - vain lapsilla.
Ja mä en usko, että järjestäisin itseäni kummankan kenkiin, en "Matin" enkä "Maijan".

Ei Maija ketään lykkää syrjään. Maijasta ei ehkä ihmisenä ole siihen että kieltäisi sitten bio-isältä oikeuden tunnustaa lapsi. Joka monelle kai sitten olis helppo homma.
Eikä tässä olla pyydetty naimisiin.. ihan rakkaudesta on siihen päädytty ja molempien omasta tahdosta.

Tietty Maija vois olla itsekäs ja kieltäytyä sitten ex-miesystävän pyynnöstä mennä isyystesteihin..Olisko se sitten lapsen kannalta parempi niin? Tietty sellanen mielessä on käynyt.. mutta moraali onkin sitten ihan eri asia.

Jos Maija ja Matti ovat lapsen syntyessä naimisissa, lapsi on lain mukaan Matin, jos ei toisin ilmoiteta.

Riippumatta siitä kuka on kenen isä lain mukaan ja biologisesti ja kuka kenenkin kanssa naimisissa tai ei ole, lapselle tulee äidin sukunimi, mikäli vanhemmat eivät pääse asiasta yhteisymmärrykseen. Koska tässä tapauksessa äidin nimi on samalla myös Matin sukunimi, lapsi saa Matin sukunimen vaikka eksän isyys tunnustettaisiin ja hänellä olisi huoltajuus.

Eli eksä voi vaatia ihan mitä vaan, mutta lapsi saa kuvatussa tapauksessa Matin nimen, jos äiti ja isä eivät pääse muusta yhteisymmärrykseen. Missään tapauksessa lapselle ei voi kuitenkaan tulla Maijan tyttönimeä, sillä se ei ole enää Maijan nimi ja sitä ei siten voi lapselle antaa. (Paitsi jos Maija vaihtaa tyttönimensä takaisin käyttöön.)

Yhteistyössä