lapsen sukunimestä

eli kysymys kuuluu seuraavasti...

tällähetkellä olemme miehen kanssa avoliitossa ja naimisiin olemme ajatelleet mennä vasta lapsen syntymän jälkeen mahd seuraavana syksynä... miten lapsen sukunimi siis määräytyy...??

esim minun nimi maija meikäläinen ja mies matti jokunen,menee naimisiin, on päätetty että mies pitää oman sukunimen ja minusta tulisi sitten meikäläinen-jokunen, tuleeko lapsesta silloin meikäläinen -jokunen vai äidin sukunimi pelkästään tai isän?

ja onko mahdollista että kummallakin olis yhteinen tuo yhdys-sukunimi? vai olisiko vain yksinkertaisempaa et otettaisiin jomman kumman sukunimi käyttöön?

toivottavasti joku sa tästä sekavasta selvennyksestä jotain selvää ja pystyy vastaamaan... :LOL: *kiitus*
 
Itselläni on tilanne että miehellä yksi lapsi edellisestä liitosta ja me olemme avoliitossa, emme menossa naimisiin vielä. Vauva on tulossa ja hänelle tulee minun nimeni. Miksi ihmeessä lapselle pitäisi antaa isänsä nimi jos minullakaan ei sitä ole? Sitäpaitsi automaattisestihan lapsi saa äitinsä sukunimen...
 
äidin nimellä lähtee tieto synnäriltä maistraattiin mut kasteessa sen voi muuttaa isän nimelle. ja jos naimisiin ollaan menossa niin miksei lasta laittas isän nimelle heti. tosin naimisiin mennessä lapsi/lapset muuttuu automaattisesti äidin uudelle nimelle.
 
Automaattisestihan lapsen sukunimeksi tulee äidin sukunimi ennen kun isyys on tunnustettu lastenvalvojalla. Sen jälkeen "yleensä" on lapsen sukunimeksi tullut isän nimi. Eikö se niin ole että lapsen olisi tarkoitus jatkaa sukua nimenomaan isänpuolelta vai onko mulla vaan vanhanaikainen ajattelumaailma (?) Jos lapsella on isä joka on hänen elämässään niin isän nimi on tietääkseni se joka lapselle annetaan.
Naimisissa olevien vanhempien lapset saavat nimen isän sukunimen mukaan. Korjatkaa jos olen väärässä.. :whistle:
 
äiti saa päättää lapsen sukunimestä tai yleensähän vanhemmat päättävät sen yhdessä. mä haluan tulevalle vauvalle mun nimen koska esikoinenkin on mun nimellä. ei siis ole mun nykyisen miehen lapsi. hjos naimisiin mennään niin sitten molemmat tulee mun uudelle sukunimelle.
 
Mun edellisestä elämästä syntyneet tytöt on ollu aina isänsä sukunimellä vaikka emme olleet koskaan naimisissa. Olishan se ollu vähän outoa jos lapset olisi olleet mun nimellä ja nyt kun olen naimisissa niin lapset olisi eri sukunimellä.. :whistle: Tai sitten vaihtaa lapsien nimiä tässä vaiheessa kun ovat koulussa.. :whistle:
Kannatta ajatella ehkä lapsen etua nimen valinnassa eikä sitä että
on kiva kun kuulostaa samalta kun äiti.
 
Meillä tyttö oli laitoksella ja isyydentunnustukseen asti mun nimellä, kun oltiin siellä tunnustuksessa kysyttiin kumman sukunimi lapselle halutaan. Sinne merkittiin et isän nimi, joka sitten merkittiin myös vaestörekisteriin menevään paperiin joka laitettiin ristiäisten jälkeen matkaan.

Meillä tämä oli puhumatta selvä ratkaisu, koska tarkoitus oli mennä naimisiin, joten ei sitten enää tarvinnut alkaa lapsen nimeä muuttamaan, oman muutoksen kanssa kun oli kans kuitenkin hommaa. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Porsche:
Mun edellisestä elämästä syntyneet tytöt on ollu aina isänsä sukunimellä vaikka emme olleet koskaan naimisissa. Olishan se ollu vähän outoa jos lapset olisi olleet mun nimellä ja nyt kun olen naimisissa niin lapset olisi eri sukunimellä.. :whistle: Tai sitten vaihtaa lapsien nimiä tässä vaiheessa kun ovat koulussa.. :whistle:
Kannatta ajatella ehkä lapsen etua nimen valinnassa eikä sitä että
on kiva kun kuulostaa samalta kun äiti.
lapsien nimi vaihtuu automaattisesti jos äidin nimi vaihtuu
 
Saman perheen kaikki lapset saavat myös saman sukunimen. Ts. jos eka lapsi kastetaan äidin nimelle, niin seuraava saa saman sukunimen. Tuossa Cruella DeVillen kommentissa on silti varmaankin perää, eli jos äiti menee lapsen isän kanssa naimisiin ja ottaa tämän nimen, varmaan lapsen sukunimi vaihtuu siinä samalla. Luulisin.

Yhdyssukunimi voi olla vain äidillä, lapsi tai mies ei sitä saa. Lapsen nimi määräytyy jälkimmäisen nimen, eli isän, nimen mukaan, paitsi jos isä ottaa vaimonsa nimen yhdysnimekseen ja se tulisi siis isän sukunimen jälkeen.
 
Meillä esikoinen meni "automaattisesti" miehen nimelle, se oli jotensakin itsestään selvyys. menimme sitten naimisiin lapsen ollessa 6kk, eikä tarvinnut muilta alkaa nimiä vaihtaa, kuin itseltäni =)
Loput on sitten tulleetkin automaattisesti samalle nimelle :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja tivoli:
Saman perheen kaikki lapset saavat myös saman sukunimen. Ts. jos eka lapsi kastetaan äidin nimelle, niin seuraava saa saman sukunimen. Tuossa Cruella DeVillen kommentissa on silti varmaankin perää, eli jos äiti menee lapsen isän kanssa naimisiin ja ottaa tämän nimen, varmaan lapsen sukunimi vaihtuu siinä samalla. Luulisin.

Yhdyssukunimi voi olla vain äidillä, lapsi tai mies ei sitä saa. Lapsen nimi määräytyy jälkimmäisen nimen, eli isän, nimen mukaan, paitsi jos isä ottaa vaimonsa nimen yhdysnimekseen ja se tulisi siis isän sukunimen jälkeen.
paitsi esim mun tapauksessa jos haluaisin tulevan lapsen isänsä nimelle niin saisin vaikka esikoinen onkin mun nimella. täyssisaruksilla tulee aina olla sama sukunimi mutta puolisisaruksilla ei välttämättä. ja vaihtuu sukunimi automaattisesti lapsilla samalle nimelle kun äidillä jos äidillä nimi vaihtuu. oon näistä vastikään ottanu selvää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja tivoli:
Saman perheen kaikki lapset saavat myös saman sukunimen. Ts. jos eka lapsi kastetaan äidin nimelle, niin seuraava saa saman sukunimen. Tuossa Cruella DeVillen kommentissa on silti varmaankin perää, eli jos äiti menee lapsen isän kanssa naimisiin ja ottaa tämän nimen, varmaan lapsen sukunimi vaihtuu siinä samalla. Luulisin.

Yhdyssukunimi voi olla vain äidillä, lapsi tai mies ei sitä saa. Lapsen nimi määräytyy jälkimmäisen nimen, eli isän, nimen mukaan, paitsi jos isä ottaa vaimonsa nimen yhdysnimekseen ja se tulisi siis isän sukunimen jälkeen.
paitsi esim mun tapauksessa jos haluaisin tulevan lapsen isänsä nimelle niin saisin vaikka esikoinen onkin mun nimella. täyssisaruksilla tulee aina olla sama sukunimi mutta puolisisaruksilla ei välttämättä. ja vaihtuu sukunimi automaattisesti lapsilla samalle nimelle kun äidillä jos äidillä nimi vaihtuu. oon näistä vastikään ottanu selvää.

Mut eikai esim sun esikoisella vaihdu, jos sä meet naimisiin ja otat miehen nimen (eli sun esikoisellekin tulis miehesi nimi??)? :whistle: Vai onko näin?
Mietin kun kaverillakin varmaan tulee tuo tilanne eteen =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja tivoli:
Saman perheen kaikki lapset saavat myös saman sukunimen. Ts. jos eka lapsi kastetaan äidin nimelle, niin seuraava saa saman sukunimen. Tuossa Cruella DeVillen kommentissa on silti varmaankin perää, eli jos äiti menee lapsen isän kanssa naimisiin ja ottaa tämän nimen, varmaan lapsen sukunimi vaihtuu siinä samalla. Luulisin.

Yhdyssukunimi voi olla vain äidillä, lapsi tai mies ei sitä saa. Lapsen nimi määräytyy jälkimmäisen nimen, eli isän, nimen mukaan, paitsi jos isä ottaa vaimonsa nimen yhdysnimekseen ja se tulisi siis isän sukunimen jälkeen.
paitsi esim mun tapauksessa jos haluaisin tulevan lapsen isänsä nimelle niin saisin vaikka esikoinen onkin mun nimella. täyssisaruksilla tulee aina olla sama sukunimi mutta puolisisaruksilla ei välttämättä. ja vaihtuu sukunimi automaattisesti lapsilla samalle nimelle kun äidillä jos äidillä nimi vaihtuu. oon näistä vastikään ottanu selvää.

Mut eikai esim sun esikoisella vaihdu, jos sä meet naimisiin ja otat miehen nimen (eli sun esikoisellekin tulis miehesi nimi??)? :whistle: Vai onko näin?
Mietin kun kaverillakin varmaan tulee tuo tilanne eteen =)
kyllä vaihtuu, esikoiselle tulee mun uusi nimi myös. mut me tuskin naimisiin ikinä mennään terv. sitoutumiskammosen eukko...

 
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja tivoli:
Saman perheen kaikki lapset saavat myös saman sukunimen. Ts. jos eka lapsi kastetaan äidin nimelle, niin seuraava saa saman sukunimen. Tuossa Cruella DeVillen kommentissa on silti varmaankin perää, eli jos äiti menee lapsen isän kanssa naimisiin ja ottaa tämän nimen, varmaan lapsen sukunimi vaihtuu siinä samalla. Luulisin.

Yhdyssukunimi voi olla vain äidillä, lapsi tai mies ei sitä saa. Lapsen nimi määräytyy jälkimmäisen nimen, eli isän, nimen mukaan, paitsi jos isä ottaa vaimonsa nimen yhdysnimekseen ja se tulisi siis isän sukunimen jälkeen.
paitsi esim mun tapauksessa jos haluaisin tulevan lapsen isänsä nimelle niin saisin vaikka esikoinen onkin mun nimella. täyssisaruksilla tulee aina olla sama sukunimi mutta puolisisaruksilla ei välttämättä. ja vaihtuu sukunimi automaattisesti lapsilla samalle nimelle kun äidillä jos äidillä nimi vaihtuu. oon näistä vastikään ottanu selvää.

Mut eikai esim sun esikoisella vaihdu, jos sä meet naimisiin ja otat miehen nimen (eli sun esikoisellekin tulis miehesi nimi??)? :whistle: Vai onko näin?
Mietin kun kaverillakin varmaan tulee tuo tilanne eteen =)
kyllä vaihtuu, esikoiselle tulee mun uusi nimi myös. mut me tuskin naimisiin ikinä mennään terv. sitoutumiskammosen eukko...
No just...en olis uskonu, mut kai se on sit uskottava :LOL:
Mut lapsen isähän voi vissiin pistää hanttiin, että lapsi ei saisi uuden miehen nimeä? :whistle:
Mut koskaan ei pidä sanoa ei koskaan ;) ;)
 
No just...en olis uskonu, mut kai se on sit uskottava :LOL:
Mut lapsen isähän voi vissiin pistää hanttiin, että lapsi ei saisi uuden miehen nimeä? :whistle:
Mut koskaan ei pidä sanoa ei koskaan ;) ;)

ilmeisesti voi pistää hanttiin mut mä en ainakaan suostuis olemaan eri sukunimellä kun mun lapsi. et jos ukko rupeis äkisee vastaa ni pai pai ukolle :whistle:
 
Lapsi saa syntyessään vanhempien yhteisen sukunimen jos heillä sellainen on. Jos yhteistä sukunimeä ei ole lapsi saa vanhempien ilmoituksen mukaan jommankumman vanhemman sukunimen. Jos vanhemmat eivät pääse asiasta yhteisymmärrykseen lapsi saa äidin sukunimen. Ensimmäiselle lapselle annettu sukunimi määrää muiden lasten sukunimen. Ilmoitus on tehtävä maistraatille tai seurakuntaan kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Ottolasta koskevat samat säännöt kuin biologista lasta.

Jos lapsen isyys vahvistetaan vasta myöhemmin voivat vanhemmat sopia, että lapsi saa isän sukunimen. Jos lapsen vanhemmat menevät avioliittoon ja ottavat yhteisen sukunimen voidaan myös lapsen nimi muuttaa. Jos lapsen vanhempi menee avioliittoon muun kuin lapsen biologisen vanhemman kanssa voivat he sopia, että lapsen nimi muutetaan heidän yhteiseksi sukunimekseen. Muutos edellyttää niiden henkilöiden suostumusta, jotka ovat lapsen holhoojia. Yli 12-vuotiaan lapsen sukunimeä ei voida muuttaa vastoin hänen suostumustaan.

Avioliiton solmimisen yhteydessä puolisot voivat ottaa jommankumman sukunimen yhteiseksi nimeksi, puoliso voi ottaa käyttöön henkilökohtaisesta sukunimestään ja toisen sukunimestä muodostuvan yhdistelmänimen tai molemmat voivat pitää oman sukunimensä. Yhdistelmänimi voidaan ottaa käyttöön tai siitä luopua myös myöhemmin. Avoliitto ei oikeuta ottamaan avopuolison sukunimeä.

Avioliiton purkautumisen jälkeen henkilö voi pitää avioliiton aikaisen sukunimensä tai ottaa entisen nimensä takaisin. Sukunimi voidaan eräin edellytyksin muuttaa toiseksi. Käytössä olevaa sukunimeä ei yleensä voi ottaa, ellei nimi ole ollut suvussa käytössä. Nimiasioita käsittelevä viranomainen on maistraatti.
© Väestöliitto, P
 
eli siis pääsemme kaikki helpoimmalla j os otamme jomman kumman sukunimen käyttöön? eli meidän tapauksessa varmaan miehen harvinainen nimi kummallekin... :D

kiitos paljon selvennyksestä,... mietin juurikin sitä et voiko meistä kaikista tulla yhdyssukunimen haltioita? koska sukunimenhän saa itse jopa keksiä jos sen haluaa naimisii mennessä vaihtaa kummallekin uuden... näin luin maistraatin tiedoista... eli jos halutaan tuo esimerkki meikäläinen-jokunen kaikille voimme sen animisii mennessä muuttaa näin ja silloinhan lapset sen saa auto maattisesti kun munkin nimi muuttaa?? korjatkaa jos olen väärässä taas.... :LOL: mä olen ni onneton näiden asioiden kans ku ei o tarvinnu aijemmin miettiä...

mut kaipa ne ossaa siellä maistraatissa neuvova.. oli meillä ajatuskin et mentäs nyt raskaus aikana naimisii ni kaikki sais suoraa sen saman sukunimen ja juhlittas vaan juhlat sit ens kesänä... (kuulostaako pöllölle idealle? )
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupeikko85:
eli siis pääsemme kaikki helpoimmalla j os otamme jomman kumman sukunimen käyttöön? eli meidän tapauksessa varmaan miehen harvinainen nimi kummallekin... :D

kiitos paljon selvennyksestä,... mietin juurikin sitä et voiko meistä kaikista tulla yhdyssukunimen haltioita? koska sukunimenhän saa itse jopa keksiä jos sen haluaa naimisii mennessä vaihtaa kummallekin uuden... näin luin maistraatin tiedoista... eli jos halutaan tuo esimerkki meikäläinen-jokunen kaikille voimme sen animisii mennessä muuttaa näin ja silloinhan lapset sen saa auto maattisesti kun munkin nimi muuttaa?? korjatkaa jos olen väärässä taas.... :LOL: mä olen ni onneton näiden asioiden kans ku ei o tarvinnu aijemmin miettiä...

mut kaipa ne ossaa siellä maistraatissa neuvova.. oli meillä ajatuskin et mentäs nyt raskaus aikana naimisii ni kaikki sais suoraa sen saman sukunimen ja juhlittas vaan juhlat sit ens kesänä... (kuulostaako pöllölle idealle? )
mun mielestä hyvä idea, eikä vähiten ton nimijutun takia.
 
Mut eihän lapsen nimi muutu jos äiti menee naimisiin muun kuin lapsen isän kanssa? Ja eikö se oo niin, et jos "uusi" mies ottaa lapsen omalle nimelleen (tai siis lapsi ottaa isäpuolensa nimen) niin isä vapautuu elatuksista?

En nyt lukenut kaikkea mitä olitte kirjoittaneet, voi vastaus olla jo sielläkin... :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
Mut eihän lapsen nimi muutu jos äiti menee naimisiin muun kuin lapsen isän kanssa? Ja eikö se oo niin, et jos "uusi" mies ottaa lapsen omalle nimelleen (tai siis lapsi ottaa isäpuolensa nimen) niin isä vapautuu elatuksista?

En nyt lukenut kaikkea mitä olitte kirjoittaneet, voi vastaus olla jo sielläkin... :ashamed:
jos uusi mies ottaa lapsen vaan omalle nimelleen, ei siis adoptoi, niin elatusvelvollisuus kyllä säilyy biologisella isällä
 
Johan on syntynyt keskustelua tästä aiheesta... Tuo on hyvä tietää että lapsen nimi muuttuu automaattisesti jos menemme lapsen isän kanssa naimisiin. Nyt on vielä alhaisempi kynnys pitää lapsella sama nimi kuin itselläni koska oletettavasti menemme tulevaisuudessa naimisiin - ainakin jos miehen juttuihin on luottaminen. :kieh:
 

Yhteistyössä