Lapsen silmät..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaisa

Vieras
Te keiden lapsilla on silmälasit tai muuten ongelmaa silmissä (tai ollu epäilyä) niin miten teillä on ongelmat huomattu. Ite vai neuvolan tarkastuksisa?

Mä oon nyt kesän mittaan seuraillu tuota meidän nyt 2½v:tä on alkanu räpsytteleen voimakkaasti silmiä. Saattaa olla päiviä ettei räpsyttele, mut sit saattaa jonain päivänä toistua useita kertoja. Oon myös kiinnittäny että katselee ajottain otta kurtussa ja on valitellu päätä joitain kertoja kipeäksi.

Ensin ajattelin että on väsynyt ja siksi räpsyttelee, mutta en ole huomannu sillä olevan yhteyttä. Sit ajattelin et johtus auringosta, mut räpsyttelee myös silloin kun ei ole aurinkoinen ilma.

Sitä mietin että onko räpsyttely "opittu tapa", tuohon pääkivun valittamiseenkaan en oikein luota, ku kysyy että mistä kohti pää on kipeä näyttää otsaa, mutta kun kysyy hetkenpäästä onko sinulla joku paikka kipeä näyttää yleensä jotain muuta kohtaa kuin päätä (esim. tänään näytti kainaloaan).

Miten lähteä etenemään asian kanssa? Minulla on ensiviikolla nuoremman lapsen käyttö neuvolassa ja aattelin samalla kysästä tuota asiaa, mut meillä on nuori ja uusi th, joten ois mukava kun ois itsellä jotain käsitystä jo valmiiksi asiasta. (epäilen että tämä th ei osaa ottaa kantaa asiaan, tai on ainakin aikaisemmin tullu tilanteita jotka ovat th:lle olleet aivan uusia).

Meillä huomattiin aikanaan ensin karsastus. Tyttö oli noin puolitoistavuotias. Silmälääkärissä huomattiin sitten että toisen silmän näkö oli huonompi. Lasit saatiin pian sen jälkeen kun tyttö oli täyttänyt 2v. Sen jälkeen aloitettiin silmän peittohoito, joka kesti useamman vuoden. Nykyään molemmissa silmissä on yhtä hyvä näkö, mutta lasit on käytössä edelleen karsastuksen takia. Tyttö on 12-vuotias.

Meillä juuri tällä viikolla 7v kanssa koulu neuvola ja kysyin samaa asiaa,räpsyttää silmiä joskus voimakkaasti ja välillä toista,ja pääkipua valittaa aika ajoin. Itse alussa ajattelin että on väsymyksestä johtuvaa kun yleensä aina loppui kuitenkin. No sille tehtii samalla sellaiset testit missä katsottiin normaalin näön mukaan lähinäköä sillä joskus kuulema voi aiheuttaa tuollaista mutta ei ainakaan vielä ollut mitään virhettä siinä.Sanoi että pitää seurata ja tässä iässä kuulema silmän muutokset tulee helposti esiin jos on tullakseen. Sitten siinä oltiin vielä jonkun aikaa ja lopussa neuvolatäti sanoi että on seurannut neitiä ja sanoi että taitaa olla vain tapa mutta silti kannattaa sitä seurata kuitenkin.

Kiitos teille kommenteista. Itekki mietin et tuo ois opittu tapa, mut taas toisaalta meidän kummanki suvussa on silmälaseja. Miehen suvussa on useammalla lapsella silmälasit.

voi olla kyse myös ns. tic-oireista. Meidänkin tytöllä on ollut sellaisia kausia, jolloin hän on räpsyttellut silmiä paljon. räpsyttely alkoi kolmevuotiaana. Tyttö on nyt 4v eikä oireita ole esiintynyt vähään aikaan.

kiitos vastauksista.. mitä ootte mieltä seurailenko vai pyydänkö päästä neuvolan kautta esim. silmälääkärille. En tiedä osaako tuo meidän th miten katsoa noita silmiä. 2v neuvolassa kyl th kysyi minulta oonko huomannu karsastaako tyttö, mut en ollu silloin huomannu tai ajatellu asiaa. Myös silmien muoto voi hämätä

meillä kolmevuotis neuvolassa huomattiin tytön näkö heikommaksi varsinkin toisesta silmästä ja saimme lähetteen silmälääkärille. sitten siellä tekivät omat testinsä ja saatiin "resepti" silmälaseihin.

Ja neuvola täti ensin katsoi, sitten neuvola lääkäri ja sitten saimme lähetteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Ja voi myös johtua ilmasta.Kuiva kuuma ilma kuivattaa silmää niin räpsyttely kosteuttaa

Tämä ongelma mulla ainakin. Ja tuuletin vaan pahentaa sitä. Välillä on pakko laittaa silmät kiinni.

Laita vaihteeksi tuuletin kiinni.

Lopeta sä se ilmaston lämmittäminen, niin voin laittaa tuulettimen kiinni.

Yhteistyössä