Lapsen ruokailutavat pilalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyllästynyt

Vieras
Minulla on 1vuotias lapsi ja muuten menee hyvin, mutta aloitin kiinteiden ruokien annon 4kk iässä kaupan valmiilla soseilla ja jatkoin niiden tarjoamista aika kauan. Yritin tehdä itse soseita, mutta eivät kelvanneet.

Nyt 1v vanhana hän ei halua vieläkään syödä ruokaa missä on paloja. Leipä ja appelsiinit, maissinaksut menee hyvin alas, mutta ruuan pitää olla ihan sileetä, joten hän suostuu syömään ainoastaan 5-6kk tarkoitettuja pilttejä.

Olen yrittänyt syöttää itsetehtyjä lihapullia ja muusia, makaroonilaatikkoa, spagettia, keitettyä seitä. Mitään ei syö. Ottaa ruuan suuhun ja sylkee pois.
Ruokahetket on sitä, että tyrkytän näitä omatekemiä ruokia, kunnes olemme molemmat kyllästyneet ja sen jälkeen lämmitän pilttipurkin.

Nyt on neuvot vähissä. Onko jollain reseptiä ruokaan jonka lapset suostuvat syömään? Itse en enää keksi mitä tekisin. Ei hän voi loppuikäänsä syödä 5kk pilttiä.
Sen päätin, että jos joskus saan toisen lapsen niin se tulee syömään omatekemiä soseita alusta asti.

Odota rauhassa.

Älä edes tarjoa lihapullia vaan jätä pari "epähuomiossa" pöydälle ja eräänä päivänä huomaan niiden kadonneen... :whistle:

(no siis tietty vaihdat "porkkanan" ennen kuin ne pilaantuvat)

Kummasti toi "minä itse" vaihe auttaa ruokailuongelmiinkin.

meil poika ihan samanlainen sihtikurkku. mielenkiinnolla se oli aina uutta maistamassa,mut vähäni paakkuja niin alko sen päivänen kakominen,sylkeminen ja suun sulkeminen, et sorruin siihen pilttisössöön.. sama puurojen kans, ei menny ees mannapuuro -eikä muuten mee vieläkää! niit puurotötsiä söis mitä kaupasta saa :headwall:

nyt 3v ja kunnon ruoka kyllä menee, mut tosiaa puurot on meillä pannassa,ku ei mee ni ei mee..

sen siitä sit saa. laiskuudesta sakotetaan. olisi kannattanut aloittaa kotitekoisella ja kun tottunut siihen, niin antaa niitä pilttejä. Nykyäidit ei viitsi edes perunaa itse keitellä, kyllä on vaikeeta.

Meidän isompi oli tollanen kans, tai mä muistan ku se oli 8kk ja ei syöny ku 5kk ruokia. Sit yritin tarjota niitä isompi palaisia ja muussasin haarukalla ja toinen vaan yökki. Kaurapuuroakaan ei suostunu syömään. En muista kuin vanha se oli ku alko syömään oikeesti, mut vuoden ikäisenä annoin sille lusikan ja annoin syyä ite ja kohta se söi samaa ruokaa ku muutkin. Eiköhän se siitä. Voithan koittaa antaa sille jotain hyvää, niinku banaania, vähän isommissa palasissa.

Täytyy yrittää vielä.
Olen antanut ruokaa lusikalla ja hän saa samalla nyppiä sieltä sormin, mutta maistelee kyllä, mutta ei syö niin, että tulisi maha täyteen.

Äitini neuvoi vaan, että tarjoa joka päivä ruokaa niin kyllä oppii. Nyt täytyy sitten katsoa kumpi meistä minä vai lapsi olemme sitkeempiä.
Täytyy huomenna kokeilla pelkällä lihapullalla. Jätän sen perunan pois.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Täytyy yrittää vielä.
Olen antanut ruokaa lusikalla ja hän saa samalla nyppiä sieltä sormin, mutta maistelee kyllä, mutta ei syö niin, että tulisi maha täyteen.

Äitini neuvoi vaan, että tarjoa joka päivä ruokaa niin kyllä oppii. Nyt täytyy sitten katsoa kumpi meistä minä vai lapsi olemme sitkeempiä.
Täytyy huomenna kokeilla pelkällä lihapullalla. Jätän sen perunan pois.

jätä se perunakin paloiks pöydälle...jokapäivä tarjoot jotain ni kyllä se siitä, lapsen kurkulla kestää hetken tottua palohin.

Meillä onnistu palaruokiin siirtyminen siten, että annoin jonkun aikaa kaiken sormiruokana. Broileri on hyvää ja helppo pilkkoa pieniksi paloiksi esim. Perunan ja muutkin vihannekset annoin pieninä paloina, laitoin ne siis suoraan pöydälle josta tyttö niitä ite laitto pikkuhiljaa suuhun. Melko pian tämän jälkeen alko huolimaan myös karkeampaa ruokaa ja kotitekonen ruoka maistuu nyt tosi hyvin.

meillä on 1v2kk poika ja syö edelleenki ainaki sen yhden purkin 5-6kk lihapiltin päivässä. mutta edistytty on,ja sillä keinoin,että laitan sen nenän eteen ruuasta "paloja" niin että poika saa itse pistää ne suuhun,ja johan kelpas! =) nyt kyllä joitai ruokia menee,esim kalakeitoa söi jonku verran,suurinpiirtein 10 lusikkaa,mutta seki tuntuu jo hienolta saavutukselta!1 että usko pois,kyllä se lapsi sen joskus oppii. =) anna lusikka käteen,niin harjoittelu voi alkaa... meillä ruuat lentelee lähimmän naamaan tai pitkin seiniä välillä,mutta ei ota ressiä,antaa lentäääääääää

Juu odottele rauhassa, kyllä varmasti jossain vaiheessa alkaa isommat palat kelpaamaan. Meillä poika oli ihan samanlainen, jossain vaiheessa sitten alkoi syömään "normaalia" ruokaa..

hei, meillä on 1 v 4 kk poika ja ruokailu on ollut viimeiset 3 kk aika vaikeaa eli oikein mikään ei ole kelvannut ei edes valmiit ruuat. Syitähän voi olla tuossa iässä hampaat tai ihan mikä vaan. Nyt kun annoin kaverin itse yrittää syödä niin ruoka alkoi maistua. Alussa se tarkoittaa lähinnä ruualla sotkemista ja tunnustelua, mutta pikkuhiljaa sinne suuhunkin alkaa jotain mennä. En usko, että ap:n täytyy potea huonoa omaatuntoa, että on antanut pilttejä ja sen vuoksi lapselle ei maistu muut. Syy on varmaankin yksinkertaisesti ohi menevä vaihe jolloin lapsi haluaa syödä itse tai muuten vaan ei halua karkeampaa ruokaa. A

Yhteistyössä