lapsen pysyvissä etuhampaissa vaaleita länttejä,onko ne kiillevaurioita vai mitä ne on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ollosko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";29821668]Emme ole antaneet fluoritablettejakaan tms,mitenkä sitä olisi liikaa voinut saada?

Sylkee tahnan pois eikä niele sitö, on kyllä pessyt ihan aikuisten tahnalla vuoden verran varmaan.[/QUOTE]

Meillä oli kaivovedessä liikaa fluoria jonkun aikaa, se aiheutti lapsille kiillevaurion, onneksi lievän.

Voi olla fluoroosia tai sit hypoplasiaa eli juurikin sitä kiillehäiriötä. Onko teillä omaa kaivoa, jossa korkea fluoripitoisuus? Jos ei, eikä lapsi syö esim. fluoritabletteja niin kuulostaa hypoplasialta. Se on aika yleistä, esteettisesti tietty vähän häiritsevä jos on oikeen näkyvää mut eipä siitä juuri muuta haittaa ole.:)

[QUOTE="...";29821679]Voi olla fluoroosia tai sit hypoplasiaa eli juurikin sitä kiillehäiriötä. Onko teillä omaa kaivoa, jossa korkea fluoripitoisuus? Jos ei, eikä lapsi syö esim. fluoritabletteja niin kuulostaa hypoplasialta. Se on aika yleistä, esteettisesti tietty vähän häiritsevä jos on oikeen näkyvää mut eipä siitä juuri muuta haittaa ole.:)[/QUOTE]

ei meillä ole omaa kaivoa eikä tosiaankaan saa fluoritablettejakaan. Mistä tuo hypoplasia siis johtuu?

Ei sille oikeen oo syytä. Siihen on vaan tullut joku häiriö kiilteen kehittymisvaihessa. En nyt tiedä tarkemmin syntymeksnismeja, mutta itse siihen ei pysty mitenkään vaikuttamaan esim hoidolla tai syömisillä tai millään. Joillakin sitä vaan tulee.

Mun lapsella oli muutamassa maitohampaassa kiillevaurio. Hammaslääkäri kysyi multa, että olenko ollut raskausaikana kilpirauhaslääkityksellä .Ja kyllähän minä olin. Olin aivan ihmeissäni, koska en ollut koskaan kuullut lääkityksen aiheuttavan lapselle tuollaista. Hammaslääkäri sanoi, että voi olla että tulee myös rautahampaisiin tai sitten ei.

Itse sairastuin hirveään vatsatautiin marras-joulukuun vaihteessa, ja olin raskaana silloin, laskettu aika huhtikuussa.. (tästä aikaa lähes 15 v, joten en tarkkoja viikkoja yms.muista). Oksensin niin paljon ja tiheään pari pvää, että pelkäsin jo, koska vauva vaan lopettaa elon kohdussa. Loppu hyvin, kaikki hyvin, mutta kun ko.lapselle tuli pysyvät hampaat, niin etuhampaissa on sellaista "routaantumista". Lapsi on aina ollut erityisen tarkka hammashygieniastaan, juo pääosin vettä jne.. Jostain luin, että jo odotusaikana voi tuo hampaiden "kiillevaurio" tai mikä lie onkaan, saada alkunsa. Kurjia juttuja, kun niihin(kään) ei voi mitenkään itse vaikuttaa.

Mullakin on niitä ja hammaslääkäri on selittänyt niiden tulleen kiilteen kehittymisen kannalta kriittiseen aikaan syödystä antibioottikuurista. Joskus nuorempana ne harmitti.

Aikuisten tahnaa käytetty hammaslääkärin ohjeesta,pieni määrä aina laitettu.

Lapsi söi monta antibioottikuuria tuossa 4v paikkeilla korvatulehdukseen,olisko se siitä sitten?

Meille hammaslääkäri sanoi, että äidin raskausaikana tai lapsen vauvaikäisenä syömä antibiootti aiheuttaa kyseisiä kiillevaurioita. Mutta ei mikä tahansa antibiootti vaan jokin niistä. Sitä hän ei suostunut kertomaan, että mistä lääkkeestä on kysymys. Jostakin sen tiedon varmaankin voisi kaivaa esiin.

Yhteistyössä