Lapsen pukemisrumba, AAAAAAARGHH!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pikkurilli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pikkurilli"

Vieras
Sama juttu joka talvi, kauheeta tää uloslähteminen. Kun lasta pitäis ruveta pukemaan, niin juostaan vaan karkuun ja kun saadaan syliin istumaan, ni muututaan lötköpötköksi ja venkuloidaan minkä jaksetaan.:(

Hermot menee aina uloslähtiessä, mutta onneksi ei koskaan niin pahasti kuin sillä hoitajalla, joka heitti venkuilevan 2-v tytön lattiaan, kun lapsi ei suostunut pukemaan takkia ylleen. Ja se lapsi taisi kuolla tai ainakin vakavasti vahingoittua siinä. En tarkkaan muista, miten siinä kävi.:'(

Mutta hermot kireellä kuitenkin aina uloslähtiessä, varsinkin tällei talvella, ku pitää vielä useampi kerros vaatteita pukea.:( Kesällä se oli niiiin helppoa, kun vaan laittoi shortsit ja t-paidan päälle ja saman tien pääsi ulos.;-)

Onneksi ei oo useampaa lasta tässä pukemisrumbassa yhtäaikaa. Siinähän sitä oltaiskin.

Mites teillä muilla, onko teillä samanlaista venkoilua uloslähtemisen kanssa?

Miten useampilapsisilla onnistuu uloslähtemiset??

Ihan hyvin (myös melko nopeasti) noi uloslähdöt sujuu arkisin, vaikka pukijoina/puettavina neljä alle 2,5-vuotiasta. Osa on jo aika taitaviakin! ;)
Oisko kyse siitä, etteivät viitsi mulle temppuilla, säästävät ehkä kotiin?

Ja noi omat, no ne pukee kans ihan taitavasti, mutta välillä unohtuu 11-vuotiaalta ulkohousut, tai 16-vuotiaalta pipo... 14-v kulkis takki auki, no 9-v pukee kaiken mitä tarvii ettei palele, 6-v narisee joskus, ettei jaksais ottaa itse kenkä pois.

Kun lapsi alkaa temppuilla pukemisessa, kannattaa vaan sitkeästi laskea hiljaa sataan tai vaikka tuhanteen, olla rauhallinen ja pukea se. Vaikka kuinka ärsyttäisi, niin älä näytä sitä lapselle. Kun se ei saa huomiota tolla, ja vaatteet on laitettava joka tapauksessa päälle, lopettaa aikanaan. Tai sitten ei, joillain lapsilla vaan inhottava tapa huutaa kuin syötävä puettaessa, tosin eivät välttämättä pistä hanttiin, vaan huutavat vain kunnes vaatteet on päällä. Sitten kaikki on taas hyvin. :) Näitä tuli joskus aikoinaan nähtyä perhekerhossa.

Oli kun lapset olivat tuossa iässä. Se oli kyllä raskasta ja ärsyttävää.
Nykyään sitten kun ovat isompia niin ongelmia aiheuttaa se ettei aamuisin kelpaa illalla valkatut vaatteet päälle ja niistä sitten väännetään kättä. Toinen on se "Määää eeeen jaksa pukeaaaaaa".
Lapsemme ovat n. 4 ja 6-vuotiaat. Olen sanonut että aikaa nyt kolme minuuttia ja pukeudutte sinä aikana tai sit lähdette niissä kamppeissa tonne pakkaseen reippailemaan. On tehonnut. ;)

minkä ikäinen lapsi?Mulla aikoinaan oli vauva ja 1,5v niin aika äkkiä se isompi oppi laittamaan itse päälle,haalarin jo osasi itse laittaa.Monesti näkeekin töissä(olen lh)kolmevuotiaitakin,jotka eivät osaa laittaa edes sitä haalaria päälle.Kannusta lasta pukemaan itse se haalari ja kehut sitten kovasti :)

Se juttu oli marraskuun alussa (5.11.) Iltasanomien ulkomaan uutisissa. Linkkiä en osaa laittaa. Yhdysvalloissa tapahtunut.

Tarkemmin kun luin, niin se tyttö olikin 3-v (muistin väärin) ja päiväkodin yrittäjä oli suuttunut tytölle, kun tämä ei ollut ottanut päällystakkia pois (taas muistin väärin, mutta pukemis/riisumistlanteesta kuitenkin oli kyse) ja oli sitten heittänyt tytön kovakouraisesti lattiaan.

Sitten tämä päiväkodin hoitaja oli soittanut tytön vanhemmille ja kertonut heidän tyttärensä kaatuneen vakavin seurauksin portaissa.

Lapsi kuoli saamiinsa vammoihin sairaalassa kahta päivää myöhemmin.

Epäilykset heräsivät, kun lapsen vammat eivät lääkäreiden mukaan täsmänneet hoitajan kertomuksen kanssa. Poliisi otti lapsen hoitajan uudelleen kuulusteluihin, joissa hän myönsi heittäneensä lapsen maahan.

Hän tunnusti menettäneensä malttinsa, kun lapsi kieltäytyi ottamasta ulkoilutakkia pois.

Tätä hoitajaa epäillään kuolemantuottamuksesta. En tiedä, onko jo saanut tekosestaan tuomiota.

Mutta tosiaan, vaikka meiän lapsen kanssa monesti menee hermo, niin en kyllä koskaan mene noin pitkälle, vaikka lapsi kuinka venkuilis.:'(

Vituttaahan se mutta kun ei oo mihinkään kiire niin meneehän se siinä. Lähtökohtaisesti en lapsia pue, parivuotiaasta ovat itse pukeneet muuten saisi jokapäivö neuvotella siitä pukeeko itse vai pukeeko äiti. Istun eteisessä odottamassa että pukevat ja autatarvittaessa, sitte ku isoilla on päällä niin istutan ne odottamaan ja puen otseni ja vauvan nopsaan, sitten mennään. Åipot ja hanskat laitetaan usein vasta portaskäytävässä/ulkona niin eivät turhaan hikoile.
Vatteet ja kengät toki pitää olla helpot pukea ja lerrospukeutumodta käytetään vasta pakkasella, siihen saakka puetaan joko vk-haalari, ohut toppahaalari tai paksumpi toppa.
Nyt on ollu käytössä tarrapalkinto jonka sa kun on pukenut päällee, saavat siis liimata tarran seinällä olevaan paperiin, se on nopeuttanut uloslähtöjä selvästi.