lapsen pottaharjoittelu ongelma... help

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hivenenhullu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hivenenhullu

Vieras
eli jätkällä ikää 2,5v on aiemmin tehnyt kyllä pottaan pisut mutta ei mitenkään järjestelmällisesti, nyt on alkanut itse ilmoittamaan että on pisuhätä,tahtoo potalle/pöntölle pisulle, ja kun sen sinne vie niin ilmoittaa heti ettei tule ja pitää laittaa vaippa takas... eli miten nyt toimia, kun pakottaminen ei hyödytä, mutta se 5min välein pöntöllä ravaaminenkaan ei oikein huvita jos toinen heti ilmoittaa ettei tulekkaan.. ja ilman vaippaa jos on niin pissii sitten tahalleen lattialle.. :/ joten mites pitäis tomia.. että noista vaipoista pääsis pikkuhiljaa eroon..

jotenkin hämmentää että olis kuitenkin kokoajan menossa pisulle mutta sitten lopettaakin leikin kesken.. siis mistä johtuu kun on aiemmin kuitenkin pottaan pisunut.. nyt siis istahtaa potalle ja nousee samantein ylös.. ei mua sinänsä noi vaipat haittaa, mutta muiden meilipide taitaa olla vähän muuta... :/

potta on silleen et poistu sinne ite pääsee, ja ilman vaippaa ollaan välillä mutta se menee salaa pisumaan lattialle ja ei siis edes ilmaise näin tehneensä.. mutta kait se on vaan pakko, mä en vaan jaksais kontata koko kämppää läpi tunnin välein (valkoiset laminaatit josta sitä pissaa ei oikein kunnolla nää mutta joka menee kyllä pilalle jos siinä märkä saa seistä rauhassa... )
kesällä oli ilman housuja ulkona, eli sai mennä puun juurelle pisumaan, ja se toimi hyvin, mutta nyt ei enää luonnistu..

Meillä auttoi lahjonta! Eli ksylitolpurkka tai -karkki pisusta potalle tai pöntölle ja isot taputukset päälle. Nopeasti lapsi oppii yhdistämään herkun siihen kun tulosta on tullut. Ja alkoi ilmottamaan hädästä innokkaasti ja asia tulikin hoidettua aiemman temppuilun sijaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Hännän Heilutus:
matot pois lattialta ja potta esim käytävälle.
sit lapselta vaippa pois ja ilman housuja.
jos osuu lattialle niin torut kuin koiranpentua..näytät jätöstä ja viet sen istumaan potalle.
oppii muuten viikossa

Ei muuten ole kovin viisas saati tehokas opetusmenetelmä koirillakaan, joten kyseenalaistan!!!

kyllä mä kehottaisin odottamaan että lapsi itse sitä haluaa eikä missään nimessä pidä torua lasta jos pissa tai kakka sattuu tulemaan lattialle!
meillä tyttö 2v 10kk ja täysi kuiva!! jee :) kyllä meilläkin ongelmia oli pottailun kanssa ja takapakkeja tulee kyllä lähes kaikille se on täysin normaalia :)

meillä kokeiltiin pottailu kirja pussukkaa :) eli siis ostin pari kirjaa ja niitä luettiin aluksi vain potalla istuessa. ja sitten oli pottatarrat käytössä. 2tarraa kakasta ja 1 pissasta ja paljon paljon kehuja ( hieno iso pissa / ohhoh, tulipas hieno iso kakka ja taputukset päälle) ja potta ehdottomasti oli aina vessassa ja sellasessa paikassa missä lapsi itte pääsee AINA potalle ja kannutusta ja kehumista vaan paljon mutta ei pakotusta.

ja kyllä, se oli välillä vähän rasittavaa kun potalla saattoi juosta useita kertoja ilman tulosta mut niin se vaan menee. ei ne pienet lapset ihan täysillä noita vielä osaa vaan ne opitaan. stemppiä pottailuharjoituksiin :) ja meillä kuopus 1v10kk käy myös potalla useinkin ja ihan vaan siskostaan mallia kattoen ja yleensä tulee ainakin pissa ja kakkakin ja sitten vaan kehutaan ja taputetaan että olipas reipas tyttö kun kävi potalla ja pissakin tuli :)

Lapsesi jo varsin hyvin jo osaa pidättää ja ilmaista vessa hädän, siitä ei ole kyse. Jos jo kesällä on ymmärtänyt mennä puun juurelle--

Meneillään joku valtataistelu ilmeisestikin. Oma tyttö 2v nyt opittuaan kuivaksi haluaa aina mennä itse potalle. Potta on vessassa, mutta ovi auki, pyyhkiä onneks antaa. Mutta varmaan hoksaa senkin että itse haluaa, potan tyhjennyksessäkin pitää auttaa..

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Meillä auttoi lahjonta! Eli ksylitolpurkka tai -karkki pisusta potalle tai pöntölle ja isot taputukset päälle. Nopeasti lapsi oppii yhdistämään herkun siihen kun tulosta on tullut. Ja alkoi ilmottamaan hädästä innokkaasti ja asia tulikin hoidettua aiemman temppuilun sijaan.

Tätä suosittelen kokeilemaan.

Meillä on yleensä joku mielilelu mukana "kuuntelemassa pissiä" ja sitten se lelu "hurraa innoissaan", kun pissi lirisee. Toinen konsti keskittyä pissaamaan meillä on "halipisu". Eli tyttö istuu pöntöllä ja äiti tai isä jakkaralla vastapäätä ja halataan siinä pisua odotellessa.

Vaipat ja housut pois. Et reagoi lattialle tulleisiin pissoihin muutoin ku sanomalla, että pissa tulee potalle. Ihan neutraalisti, ilman sen kummempaa haloota asiasta. Anna lapselle itse mahdollisuus siivota jälkensä. Taas ihan neutraalisti. Jätät vaikka kasan harsoja, pyyhkeitä, rättejä jonnekin ja sanot, että jos tulee vahinko, niin siivoat näillä. Jos hän ei siivoa, niin siivoat itse, mutta älä toru.

Ja aina jos lapsi on pissaamassa ja huomaat sen, niin siirrät potalle. Neutraalisti, ilman mitään vihamielisyyttä.

KUULEMMA tämä taktiikka toimii n 3-4 päivässä. Ehdotin sitä naapurilleni ja heillä toimi yhdessä päivässä :D Heil oli siis muuten lähes kuiva 2v tyttö joka pissasi tahallaan minne sattui. Lopetti kun vanhemmat eivät enää kiinnittäneet hänen pottailuunsa tai "vahinkoihinsa" huomiota. Siitä asti on käynyt itsenäisesti asioillaan ilman mitään haloota.

Yhteistyössä