Lapsen pankkitili ja käyttö oikeudet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Lapsellamme on kolme erilaista pankkitiliä (iso-vanhempien avaamat ja minun avaama). Tilejä avatessa pankkiin piti toimittaa molempien huoltajien valtuutus tilien avaamiseen. Me vanhemmat siis olemme eronneet (yhteihuoltajuus), ja nyt pelkona että isi yrittää tilit tyhjentää. Eihän isä yksin (ilman valtuutustani) pysty rahoja nostamaan ?

Riippuu vähän.. Meillä esim on yhteinen tili ja se on muotoa "Matti tai Maija Meikäläinen". Molemmat voi käyttää tiliä ihan yksinään. Jos olis laitettu "Matti ja Maija Meikäläinen", niin olis tarvinu molempien olla esim pankissa nostamassa rahaa, et olis onnistunu. Sitten taas mulla on käyttöoikeudet miehen tiliin ja pystyn kyllä esim omilla nettipankkitunnuksilla siirtelemään hänen tililtään rahaa. Ja lasten tilit meillä on myös niin, et voi kummallakin on käyttöoikeudet niihin. Ei tosin käyttetä muuten kuin et laitetaan niille rahaa.

[QUOTE="saara";24894739]Riippuu vähän.. Meillä esim on yhteinen tili ja se on muotoa "Matti tai Maija Meikäläinen". Molemmat voi käyttää tiliä ihan yksinään. Jos olis laitettu "Matti ja Maija Meikäläinen", niin olis tarvinu molempien olla esim pankissa nostamassa rahaa, et olis onnistunu. Sitten taas mulla on käyttöoikeudet miehen tiliin ja pystyn kyllä esim omilla nettipankkitunnuksilla siirtelemään hänen tililtään rahaa. Ja lasten tilit meillä on myös niin, et voi kummallakin on käyttöoikeudet niihin. Ei tosin käyttetä muuten kuin et laitetaan niille rahaa.[/QUOTE]
Just pläräsin paperit läpi ja käyttöoikeudet tileihin on merkitty ainoastaan lapsen nimiin (ja nuo sijoitus rahastot vielä niin, että lapsi saa ne vasta 18 vuotiaana käyttöönsä). Kuitenkin eksä vihoissaan soitteli ja uhkaili että huoltajalla on oikeus alaikäisen tileihin/rahoihin... Ei kai oikeesti näin voi olla ?

[QUOTE="huolestunut";24894785]Just pläräsin paperit läpi ja käyttöoikeudet tileihin on merkitty ainoastaan lapsen nimiin (ja nuo sijoitus rahastot vielä niin, että lapsi saa ne vasta 18 vuotiaana käyttöönsä). Kuitenkin eksä vihoissaan soitteli ja uhkaili että huoltajalla on oikeus alaikäisen tileihin/rahoihin... Ei kai oikeesti näin voi olla ?[/QUOTE]

No kaiken järjen mukaan pitäis olla sitten niin, ettei muut tiliä voi käyttää. Mutta soitapa varmuuden vuoksi pankkiin huomenna siitä asiasta. Kannattaa varmistaa, ennenkuin käy huonosti ja ex tekee ruman tempun lapselle.

[QUOTE="huolestunut";24894785]Just pläräsin paperit läpi ja käyttöoikeudet tileihin on merkitty ainoastaan lapsen nimiin (ja nuo sijoitus rahastot vielä niin, että lapsi saa ne vasta 18 vuotiaana käyttöönsä). Kuitenkin eksä vihoissaan soitteli ja uhkaili että huoltajalla on oikeus alaikäisen tileihin/rahoihin... Ei kai oikeesti näin voi olla ?[/QUOTE]

Vanhemmalla/huoltajalla ei ole oikeutta alaikäisen rahoihin. Siis ihan oikeasti vanhemmat eivät saa lapsen tililtä rahoja käyttää. Kannattaa googlettaa vaikkapa sanoilla "lapsen rahat". Osuuspankin sivuilla on ainakin juttu aiheesta.

Meillä määrättiin erikseen että lapsi saa kun täyttää 18, siihen asti jos sieltä halutaan tarvii molempien vanhempien olla paikan päällä.

Muuten niihin olis ollu ihan turha yrittää kummankaan missään vaiheessa, mutta ne tilit on opiskelua ja ajokorttia varten - joihin varmaan jo ennen 18vuotta tarvii nostaa...

Alaikäisen lapsen huoltajalla on oikeus nostaa rahaa lapsen tililtä, sillä hänhän hoitaa lapsen asioita, vaikka käyttöoikeutta ei olisikaan avaushetkellä laitettu. Tätä ei toinen vanhemmista voi yksinään kieltää jos molemmilla huoltajuus. Myös jos isovanhemmat avaa tilin, on vanhemmilla oikeus nostaa rahat niin halutessaan vaikka mummo olisikin sen kieltänyt, sillä vanhemmathan ovat lapsen huoltajia. Näin se menee.

Meillä alko lapsonen puhua vuosi sitten, että "isi voi ottaa rahaa mun tililtä leivänpaahtimeen, ku sillä ei oo itellä rahaa ostaa". Olemme siis jo monta vuotta sitten eronneet, mutta meillä on yhteishuoltajuus.
Koska tilillä on levännyt ainoastaan lapsen lahjarahoja ja mun kuukausittain sinne laittamia rahoja, en nähnyt muuta vaihtoehtoa, kuin avata "lapselle" tili minun nimissäni ja siirtää rahat sinne. Lapsen isä on aikoinaan laittanut tilille 15 euroa, ne toki jätin tilille.

Kurja juttu, muutoin meillä on ihan hyvät välit, mutta raha-asiat aiheuttavat näemmä vieläkin kitkaa.

Yhteistyössä