Lapsen oudot pelot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Meillä on nyt 4½v. poika alkanut pelätä kaikkea.
Ei uskalla millään ruveta esim juomaan mehua, kun näki yhdessä elokuvassa
kun juoma myrkytettiin ja siihen se ihminen kuoli.
Pelkää kuolemaa ja pääsääntöisesti ihan kaikkea.

Poika on aina ollut niin reipas, hyväntuulinen ja kiltti.
Nyt hirveitä riitoja syömisen ja kaiken kanssa.
On myös itkuinen.

Onko kyseessä joku ikään liittyvä vaihe?

no olisko kenties syynä ne elokuvat? tuon ikäisen ei kuulu töllätä televisiosta kuin viattomia piirrettyjä. Niistäkin osa olis meidän lapsille liian rankkoja.

4-5-v. taitaa olla sellainen peloille altis kausi. Liittynee ajatustavan kehittymiseen. Normaalia, mutta vanhemmalle kovin raskasta ja huolestuttavaa aikaa. :hug: Olkaa rauhallisia ja rohkeita itse, niin vaihe menee kyllä ohi. Liiaksi ei kannata huomiota kiinnittää, mutta puhua toki asiallisesti ja totuudenmukaisesti pelkoa aiheuttavista asioista ja noista tuntemuksista.

Mietin, että onko normaalia,että esim. tuo myrkkyjuoma homma, minkä poika näki tv.stä
voi aiheuttaa niin voimakkaan pelon, että kieltäytyy juomasta, eikä usko millään
kun on sanottu monta kertaa, että se oli vain ohjelma, ei totta ja kaikkea voi juoda
mitä kotona ja esim. mummulassa muutkin juo.

Mietin, että onko normaalia,että esim. tuo myrkkyjuoma homma, minkä poika näki tv.stä
voi aiheuttaa niin voimakkaan pelon, että kieltäytyy juomasta, eikä usko millään
kun on sanottu monta kertaa, että se oli vain ohjelma, ei totta ja kaikkea voi juoda

normaalia ei ole se että tuon ikäinen katsoo tuollaisia ohjelmia!! tottakai lapsi reagoi siihen.

[QUOTE="Vieras";22029135]Ei se katsonut, sattui ohimennen näkemään![/QUOTE]

Meillä ei katsota tuon tyyppisiä elokuvia lasten ollessa hereillä, ei myöskään uutisia.

Meidän tytyllä tuli vähän päälle 4-vuotiaana tällaisia pelkoja. Näki kirjassa pelottavan noidan kuvan. Noita asui meillä sitten paitsi yläkerrassa myös alakerran vaatekaapissa. Pelotti kotonakin, vaikka äiti oli vieressä. Ei enää mennyt ilman mua tai isäänsä esim. kaverilleen, vaikka siellä ennen oli ollut.

Kysyin kerhon tätiltä, ja hän veikkasi, että saattaa olla kuolemanpelkoa. Kuulemma sitä saattaa tulla alle 5-vuotiaana. Että lapsi tajuais, että äiti tai itse saattaa kuolla ja tämä ahdistaa hirveästi. Musta tuo tuntui käyvän yksiin meidän jutun kanssa. Sitä kesti puolisen vuotta ja on hellittänyt.

mun 3 vee pelkää kans kaikenlaista mm. että joku murtautuu meille. on muuten hankalaa kun ihan alkuillastakin telkkarista tulee kaikenlaista lapsia pelottavaa ohjelmaa, kuten sellaista, missä kuollaan/tapellaan jne. miten olet koko ajan estämässä ettei lapsi näe mitään ikävää jos telkkari auki??

[QUOTE="sandra";22037551]mun 3 vee pelkää kans kaikenlaista mm. että joku murtautuu meille. on muuten hankalaa kun ihan alkuillastakin telkkarista tulee kaikenlaista lapsia pelottavaa ohjelmaa, kuten sellaista, missä kuollaan/tapellaan jne. miten olet koko ajan estämässä ettei lapsi näe mitään ikävää jos telkkari auki??[/QUOTE]

Meillä telkkari on auki vain, kun sitä katsotaan. Jos sieltä tulee jotain ikävää, kanava vaihtuu. Näin helposti voi suojella lastaan ylimääräisiltä peloilta.

Itse muistan nähneeni suunnilleen samanikäisenä tv:stä lastenohjelman, jossa käsiteltiin ihmisen fysiologiaa. Siinä näytettiin, kuinka henkitorvi ja ruokatorvi kulkevat lähekkäin ja sen takia ruokaa voi mennä herkästi "väärään kurkkuun" ja sekin havainnollistettiin kuvin. En sen jälkeen vähään aikaan uskaltanut syödä mm. jauhelihakastiketta tai muuta "kokkareista" ruokaa, koska pelkäsin tukehtuvani :laugh: Että uskoisin että ihan normaalia! Uskoisin että menee samalla tavalla ohi kuin mullakin toi pelko. Tietysti jos lapsi ei juo mitään koko päivänä millään konstilla, niin varmaan aiheellista huolestua... Entä jos kokeilee vaikka kaupan pillimehuja tai -maitoja tms. erilaista?

Samoin pelkäsin muuten kaikkea muutakin pelottavaa, jota satuin vahingossa tv:stä näkemään, vaikka kummituksia, Ghostbustersin hirvioitä (salaa katottiin...) jne. :D

[QUOTE="sandra";22037551]mun 3 vee pelkää kans kaikenlaista mm. että joku murtautuu meille. on muuten hankalaa kun ihan alkuillastakin telkkarista tulee kaikenlaista lapsia pelottavaa ohjelmaa, kuten sellaista, missä kuollaan/tapellaan jne. miten olet koko ajan estämässä ettei lapsi näe mitään ikävää jos telkkari auki??[/QUOTE]

Voin vain sanoa, että onneksi meillä ei ole telkkaria. Ja jos olisi, niin se ei olisi auki ilman kontrollia.

Vastaus kysymykseen: estäisin lasta näkemästä ikäviä asioita joko sulkemalla telkkarin, tai pitämällä sitä auki vain kun lapsi nukkuu tai ei ole kotona tms. Eikä ole yhtään hankalaa.

Ärsyttää tuollaiset vanhemmat, jotka eivät OSAA toimia lapsen parhaaksi.

[QUOTE="Työmyyrä";22037603]Voin vain sanoa, että onneksi meillä ei ole telkkaria. Ja jos olisi, niin se ei olisi auki ilman kontrollia.

Vastaus kysymykseen: estäisin lasta näkemästä ikäviä asioita joko sulkemalla telkkarin, tai pitämällä sitä auki vain kun lapsi nukkuu tai ei ole kotona tms. Eikä ole yhtään hankalaa.

Ärsyttää tuollaiset vanhemmat, jotka eivät OSAA toimia lapsen parhaaksi.[/QUOTE]

Joo onhan siinä kaukosäätimessä ON/OFF -nappula, mutta mitäs jos se joskus sattuu UNOHTUMAAN päälle jos on kädet täynnä hommia vaikka lapsen päiväunien jälkeen... Tulee sieltä päivälläkin niin ihme skeidaa että ei voi koskaan tietää. Yksi vaihtoehto on kyllä tuo telkkari heivaaminen kokonaan, mutta itse en halua luopua päivittäisistä uutisista, kun kerran lehteäkään ei aina ehdi lukemaan. Siis, meillä on lapsi vielä niin pieni että lapsi näkee vaan hauskoja hahmoja telkkarissa, mutta aikanaan tuo asia on ajankohtainen. Päivällä telkkari on pääasiassa kiinni kylläkin. Ei asiat silti ole niin yksinkertaisia, että jos lapsi kerran näkee jotain pelottavaa, on aikuinen täysin KYKENEMÄTÖN toimimaan lapsen parhaaksi. Voi jöses!

Joo onhan siinä kaukosäätimessä ON/OFF -nappula, mutta mitäs jos se joskus sattuu UNOHTUMAAN päälle jos on kädet täynnä hommia vaikka lapsen päiväunien jälkeen... Tulee sieltä päivälläkin niin ihme skeidaa että ei voi koskaan tietää. Yksi vaihtoehto on kyllä tuo telkkari heivaaminen kokonaan, mutta itse en halua luopua päivittäisistä uutisista, kun kerran lehteäkään ei aina ehdi lukemaan. Siis, meillä on lapsi vielä niin pieni että lapsi näkee vaan hauskoja hahmoja telkkarissa, mutta aikanaan tuo asia on ajankohtainen. Päivällä telkkari on pääasiassa kiinni kylläkin. Ei asiat silti ole niin yksinkertaisia, että jos lapsi kerran näkee jotain pelottavaa, on aikuinen täysin KYKENEMÄTÖN toimimaan lapsen parhaaksi. Voi jöses!

Taisit lukea rivien välistäkin.

Kun aikuinen ihminen kyselee miten voi estää lasta näkemästä telkkarista sopimattomia asioita, niin silloin aikuinen ei ole täysin kykenevä toimimaan lapsen parhaaksi. Kyllä tuollaisiin kysymyksiin on olemassa niin yksinkertaiset vastaukset, että jos niitä ei osaa itse päätellä, niin silloin on jotain vialla....

Olen nyt saanut lapsen juomaan muutakin kuin pillimehua..
Mutta siltikin kyselee ja epäröi, että eihän tässä varmasti ole mitään muuta kuin mehua.

Ja kaikki näkyy pelottavan, saunaan pitää illalla kurkistaa, äiti ei saisi oikein lähteä minnekään.
Aiemmin viihtyi tosi hyvin mummulassa, nyt ei meinaa millään jäädä sinne.

Onkohan tämä joku ikään liittyvä vaihe?

Kiitos kaikille vastauksistanne :)