Lapsen oikeudesta päättää asuinpaikastaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tilanne on siis sellainen että lapsi asuu vuoroviikoin minun ja isänsä luona, on isänsä luona kirjoilla. Viime aikoina musta on alkanut tuntua siltä että siellä isän luona ei ole kaikki ihan ok... Lapsi on hieman haluton menemään sinne ja muutenkin vaistoan jotain ikävää. En tokikaan ole lapselle epäilystäni sanonut enkä mitenkään yritä tuota tilannetta edesauttaa. Ihanteellistahan se olisi jos lapsi viihtyisi isänsäkin luona hyvin.

Sen verran olen saanut selvitettyä että 12-vuotiaalla on oikeus kieltäytyä tapaamissopimuksen mukaisesta etävanhemman tapaamisesta. Mutta mitenkäs sitten jos lapsi haluaisikin olla etävanhemman luona eli kieltäytyä lähivanhemman tapaamisesta? Haluaisin vaan varmuuden vuoksi selvittää nämä "lakipykälät" näistä aiheista jotta tietäisin ne tarvittaessa.

[QUOTE="vieras";29179602]Miksi ihmeessä et kysy lapselta että mikä mättää? Tätä en ole ikinä ymmärtänyt vanhemmissa.[/QUOTE]

Olenhan mä kysynyt, yrittänyt silleen isää syyttämättä kysyä että onko siellä iskän luona joku juttu mikä sua harmittaa. Ei kuulemma ole mutta mietteliääksi pieni ihminen meni... Nuo lapset meinaa olla vähän liiankin lojaaleja vanhempiaan kohtaan välillä. Sanoin tietysti että mulle voi kertoa ihan milloin vaan ja mitä vain, luottamuksella. On se huono juttu sitten mun tai iskän luona niin haluaisin sen tietää niin voitaisi korjata asia että olisi taas hyvä olla.

kannattaa ihan ensiksi soittaa vaikka sosiaaitoimistoon lastenvalvojalle ja kysästä sieltä, he osaavat varmasti auttaa. kannattaisi varmaan myöskin pitää pieni palaveri jossa sinä ja lapsen isä keskustelette tilanteesta ja kerrot rehellisesti että olet huolissasi, toki lapsi mukaan tähän palaveriin josko hänelläkin olisi sanottavaa

Siis jos lähivanhempi suostuu siihen, että lapsi on enemmän etävanhemmalla, niin mikäs siinä. Sitten vaan oloa enemmän siellä. Mutta jos ei suostu, niin etähän periaatteessa rikkoo tapaamissopimusta, jos lapsi on hänen luona pidempään ilman lähivanhemman suostumusta.

12 v on kyllä jo niin iso, että pystyy itse sanomaan, missä haluaisi asua. Entä jos häntä stressaa ainainen muuttaminen kahden paikan välillä ja haluaisi enemmän pysyvyyttä?

Soittelepa kuule vaikka ens alkuun lastenvalvojalle ja kysele hänen mielipidettään.

Etkö pysty isältään kysymään, et onko kaikki ok?

Valitettavasti en. Isä on todella katkera mulle edelleen vaikka erosta on vuosia. Epäilenkin tuon lapsen tilanteen johtuvan osin siitä että isän luona on puhuttu äidistä paljon pahaa... Palaveria ei voi myöskään pitää, isä syyttäisi mua vaan kaikesta ja lapsen nähden meidän ei kannata tavata koska ex saa hullukohtauksia.

Mä oon joskus kysellyt lastenvalvojalta noista asumiskuvioista, kun oman Exän kanssa oli vielä tilanne se, ettei oikeen pystytty mistään järkevästi keskustelemaan. Lastenvalvoja nyt varmasti osaa auttaa siinä, et miten teidän tilanne voitais ratkaista. Meillä kesti sen kolmisen vuotta tuo katkeruus. Nykyään onneks jo voidaan keskustella lasten asioista niin, et molemmat pyritään tekemään asioita niin, et lapsilla olis mahdollisimman hyvä olla.

Lapsi voi päättää muuttaa etälle mutta se että on hieman haluton ei riitä. Kyseessä täytyisi olla se että lapsi ei yksinkertaisesti tahtoisi mennä, silloin ei tarvitsisi edes kysellä lapselta mitä tämä tahtoisi.

[QUOTE="kkk";29181954]
12 v on kyllä jo niin iso, että pystyy itse sanomaan, missä haluaisi asua. Entä jos häntä stressaa ainainen muuttaminen kahden paikan välillä ja haluaisi enemmän pysyvyyttä?

Soittelepa kuule vaikka ens alkuun lastenvalvojalle ja kysele hänen mielipidettään.[/QUOTE]

Tuosta on ihan pykälät olemassa että 12v saa olla noudattamatta tapaamissopimusta jos niin haluaa. Eli saa kieltäytyä etävanhemman tapaamisesta. Sitä vaan tosiaan mietin että saako lapsi halutessaan vähentää myös lähivanhemman tapaamista...

Voihan tuo muuttaminen varmasti rasittaa. Mä olen itse entinen vuoroviikkolapsi joten tiedän siitä jotain... Olen lapsen kanssa puhunut kyllä asiasta ja vaikuttaa siltä että on olosuhteisiin nähden tyytyväinen järjestelyyn.

Miten te viikko/viikko systeemillä olevat hoidatte lapsen koulunkäynnin? Asutteko niin lähekkäin, että lapsen on helppo mennä kouluun vaikka bussilla??

Asutaan saman kunnan alueella n. 5 km etäisyydellä, lapsi kävi vain yhtä päiväkotia aikanaan ja nyt yhtä koulua. Se oli ehdoton edellytys järjestelyn toteutumiselle. Sama koulu, samat kaverit, kodista riippumatta.

Mä oon joskus kysellyt lastenvalvojalta noista asumiskuvioista, kun oman Exän kanssa oli vielä tilanne se, ettei oikeen pystytty mistään järkevästi keskustelemaan. Lastenvalvoja nyt varmasti osaa auttaa siinä, et miten teidän tilanne voitais ratkaista. Meillä kesti sen kolmisen vuotta tuo katkeruus. Nykyään onneks jo voidaan keskustella lasten asioista niin, et molemmat pyritään tekemään asioita niin, et lapsilla olis mahdollisimman hyvä olla.

Meillä on kestänyt viisi vuotta ja pahenee vaan. :( Tosi karmea tilanne.

Data: Ei tokikaan tämä lievä haluttomuus vielä riitä. Haluan vaan selvittää itselleni mitä voi tehdä jos tilanne tästä pahenee. Toivon sydämestäni ettei se pahene enkä itse edesauta asiaa esim. haukkumalla isää lapselle. Isä kyllä haukkuu mua ja yrittää manipuloida mua lapsen kautta (lapsi tietää tämän, sanoi viimeksi puhelimessa että tuntuu pahalta soittaa mulle siitä asiasta mistä soitti mutta kun isä pakotti). Mä puren hammasta ja yritän olla aikuinen. Ei ole helppoa mutta eipä se ainakaan auttaisi tilannetta jos mä lähtisin tuohon lapsen kautta häiriköintiin mukaan.

[QUOTE="vieras ap";29182088]Meillä on kestänyt viisi vuotta ja pahenee vaan. :( Tosi karmea tilanne.

Data: Ei tokikaan tämä lievä haluttomuus vielä riitä. Haluan vaan selvittää itselleni mitä voi tehdä jos tilanne tästä pahenee. Toivon sydämestäni ettei se pahene enkä itse edesauta asiaa esim. haukkumalla isää lapselle. Isä kyllä haukkuu mua ja yrittää manipuloida mua lapsen kautta (lapsi tietää tämän, sanoi viimeksi puhelimessa että tuntuu pahalta soittaa mulle siitä asiasta mistä soitti mutta kun isä pakotti). Mä puren hammasta ja yritän olla aikuinen. Ei ole helppoa mutta eipä se ainakaan auttaisi tilannetta jos mä lähtisin tuohon lapsen kautta häiriköintiin mukaan.[/QUOTE]

Tuo isän manipulointi vieraannuttaa lasta isästään...

Tuo isän manipulointi vieraannuttaa lasta isästään...

Niin tekee, olen siitä isälle sanonutkin että se kääntyy sitä itseään vastaan vielä. Helppoa se olisi itsellekin mollata isää lapselle kun hermot menee mutta en halua rikkoa sitä turvallisuudentunnetta mikä lapsella luonani on. Uskon että tämä vielä joskus tulee näkymään lapsen suhteissa meihin vanhempiin.

Tuntuu niin pahalta pienen ihmisen puolesta.

• Tykkää
Reactions: Data