Lapsen "nukkumisongelma"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyhmä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tyhmä"

Vieras
Mä en nyt oikein tiedä tarvisko tuo meidän 1v kahdet vai yhdet päiväunet ja minkä pituiset ja mihin aikaan. Herää klo 8 jälkeen aamulla. Klo 11 alkaa olla niin väsy, että haluaa nukkumaan. Viimeistään klo 12 on "pakko" laittaa. No, sitten nukkuu noin 1-1,5h. Klo 15-16 alkaa taas olla väsy. Jos laittaa hänet nukkumaan, nukkuu ehkä vähän yli tunnin.

Jos lapsi ei nuku toisia päiväunia, nukahtaa klo 19:30 jälkeen heti kun vie sänkyyn. Mutta on hirrrrveän kiukkuinen ja väsynyt sitten jo klo 18 jälkeen.

Jos lapsi nukkuu toiset päiväunet niin on suht tyytyväinen illalla, mutta nukahtaa yöunille vasta klo 21 jälkeen ja heräilee pitkin iltaa.

Mitä te tekisitte?

Meillä oli ihan samanlainen tilanne. Pitkään (reilu 1kk) jatkui niin että välillä nukkui yhdet, välillä kahdet päikkärit. Nyt nukkuu vain ne yhdet lounaan jälkeen (1-3h) ja laittaa nukkumaan viimeistään klo 20.
Välillä jaksaa ihan hyvin illan leikkiä ja olla ja välillä on kiukkuinen, jos ollut reissupäivä tms.

Itse antaisin nukkua ne kahdet päikkärit. Meillä tyttö jäi yksille unille vasta 1v 3kk. Sitten lopetettiin toiset päikyt kun ei enää kerta kaikkisesti nukahtanut. Tilanne oli sellainen että olisi halunnut uusille unille jo parin tunnin sisällä aamu herätyksestä, eli jos heräsi klo. 7 niin oli jo viim. klo 10 valmis aamu-unille.

Mitä jos nukutat ihan pieneksi hetkeksi tuolloin iltapäivällä, kun alkaa väsymään? Siis max 30 min. Sellaisen lapun olen saanut neuvolasta, missä oli tuollainen rytmi n. 10kk ikäisellä.

Meillä esikoinen nukkui kahdet kunnon unet vielä 1v4kk vanhaksi, kun taas kuopus siirtyi yksiin uniin siinä 11kk kohdalla. Unen tarve on niin yksilöllistä.

Meillä oli samanmoinen tilanne. Lapsi 1v3kk nukkuu vielä kahdet, mutta olen pikkuhiljaa alkanut vähän säätelemään niitä itse.
Lapsi herää aamulla 5-6 aikaan, joten on ensimmäisillä unilla jo 9-10 aikaan. Nukkuu 1h-1,5h.
Iltapäivästä alkaa olemaan väsynyt jo ja jos menee klo 15 toisille unille, annan nukkua sen tunnin verran. Jos menee klo 16 toisille unille, annan nukkua max. 30min.
Yöunille käy 19.30-20.00.

Yhteistyössä