Lapsen "myöhäisestä" kävelyyn oppimisesta

:attn: Lohdutuksen sana: kuulin tänään fysioterapeutilta että ne vauvat jotka ovat kontanneet pidemmän ajan ja alkaneet myöhemmin kävelemään, niin kärsivät aikuisiällä vähemmän selkäkivuista. Konttaus vahvistaa selkälihaksia, kyllähän sen tajuaa kun joku sen ääneen toteaa.. :whistle: :D

Nim. vauva kontannut reilu 10kk:sta nyt kohta puoli vuotta eli ikää 1v.3kk ja risat. =)
 
Minäkin hämmästyin fysioterapeutin tietoa siitä, että keskimäärin lapsi lähtee kävelemään 1v3kk iässä. Luulin, että esikoinen oli "matti myöhänen" (lähti kävelemään 1v3kk). Ei ole teilläkään siis kiirusta. :)
 
Mä olen taas kuullut, että varhainen liikkeelle lähtö on yhteydessä älykkyyteen. Tiedä sitten.... Mutta mieluummin älykäs kuin vahvat selkälihakset... Tai taitaa olla niin, että joku sydeemi löytyy, puolustus tai huonous, riippuu katsojan näkökulmasta :xmas:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2004 klo 15:06 Äitsykkä kirjoitti:
Mä olen taas kuullut, että varhainen liikkeelle lähtö on yhteydessä älykkyyteen. Tiedä sitten.... Mutta mieluummin älykäs kuin vahvat selkälihakset... Tai taitaa olla niin, että joku sydeemi löytyy, puolustus tai huonous, riippuu katsojan näkökulmasta :xmas:
En mene puhumaan älykkyydestä sinänsä, mutta meidän esikoinen lähti "myöhään" kävelemään, mutta puhui tosi aikasin. Keskimmäinen lähti aikasin kävelemään, mutta puhetta alkoi syntyä vasta lähempänä 2 ikävuotta. Että saa nähdä kumpi heistä sitten on se älykkäämpi likka... :/ Vaikka onko tuolla nyt niin väliäkään.
 
Ainakin vähemmän mustelmia, kun ei ihan 8 kk iässä ähde kävelemään. Meillä sama juttu, aika laiskasti kävelee 1v 2 kk iässä, välillä on konttauspäiviä ja välillä kiinnostaa toi pystyasentokin...
 
meillä 1v2kk ikäinen tyttö, on näyttänyt pariin otteeseen että osaa kävellä, mutta ei oo jokapäiväistä(harvemmin), eli konttailee menemään =) oppi konttaa 9kk iässä. Sanoja tulee sit tosi paljon, myös 2 sanan lauseita...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2004 klo 17:06 pikkuruu kirjoitti:
Ainakin vähemmän mustelmia, kun ei ihan 8 kk iässä ähde kävelemään.
Tyttö lähti käveleen 8kk iässä, eikä ole läheskään niin paljon mustelmia saanut itseensä kuin poitsu, joka oppi kävelemään 11kk iässä. :)
 
Hexu
oon käsittänyt,että motoriikka ja puhe ei monestikaan kehity yhtäaikaa,siis jos oppii puhumaan aikaisin,niin kävelee myöhemmin,noin karkeasti ajateltuna.Meillä tyttö 1v2kk käveli 11-kk,ja yhä puhetta ja sanoja odotellaan ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2004 klo 15:06 Äitsykkä kirjoitti:
Mä olen taas kuullut, että varhainen liikkeelle lähtö on yhteydessä älykkyyteen. Tiedä sitten.... Mutta mieluummin älykäs kuin vahvat selkälihakset... Tai taitaa olla niin, että joku sydeemi löytyy, puolustus tai huonous, riippuu katsojan näkökulmasta :xmas:
Sinä se vasta neropatti taidat ollakin, kun tuollaisia lauot! :headwall: Laitoin ko. tiedon siksi, kun moni äiti suotta murehtii vauvansa "myöhäistä" kävelyyn oppimista! Tarvitseeko sinun vielä lisätä tätä pelkoa?! En kyllä itse ole kuullut älykkyyden liittyvän kävelyyn oppimiseen, hohhoijaa mitä juttuja! \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2004 klo 15:06 Äitsykkä kirjoitti:
Mä olen taas kuullut, että varhainen liikkeelle lähtö on yhteydessä älykkyyteen. Tiedä sitten.... Mutta mieluummin älykäs kuin vahvat selkälihakset... Tai taitaa olla niin, että joku sydeemi löytyy, puolustus tai huonous, riippuu katsojan näkökulmasta :xmas:
Argh!
Meidän poitsu on kaikkea muuta kuin tyhmä, vaikka oppikin kävelemään vasta 1 v. 4 kk:n ikäisenä. Taas kaverin poika oppi ennen yksvuotissynttäreitään kävelemään ja se on tyhmä kuin vasemman jalan saapas!!!!! Ei puhu sanaakaan vaikka kaksvuotissynttärit kolkuttelee jo ovella!!
 
äiti82 ja poika03

[/quote]
Argh!
Meidän poitsu on kaikkea muuta kuin tyhmä, vaikka oppikin kävelemään vasta 1 v. 4 kk:n ikäisenä. Taas kaverin poika oppi ennen yksvuotissynttäreitään kävelemään ja se on tyhmä kuin vasemman jalan saapas!!!!! Ei puhu sanaakaan vaikka kaksvuotissynttärit kolkuttelee jo ovella!!
[/quote]


Ei minusta lapset ole tyhmiä jos ne ei osaa puhua! Ei kai se puhe ole tyhmyyden mittari? Kyllähän ne yleensä ymmärtää kaiken vaikkeivat puhukaan!
 
opiskäippäharmaana
\Argh!
Meidän poitsu on kaikkea muuta kuin tyhmä, vaikka oppikin kävelemään vasta 1 v. 4 kk:n ikäisenä. Taas kaverin poika oppi ennen yksvuotissynttäreitään kävelemään ja se on tyhmä kuin vasemman jalan saapas!!!!! Ei puhu sanaakaan vaikka kaksvuotissynttärit kolkuttelee jo ovella!!
[/quote]


Ei minusta lapset ole tyhmiä jos ne ei osaa puhua! Ei kai se puhe ole tyhmyyden mittari? Kyllähän ne yleensä ymmärtää kaiken vaikkeivat puhukaan!

aivan!meidän poju käveli 8,5kk ikäsenä.nyt ikää 1v5kk ja puhe tosi pientä ja epäselvää.ja silti se on maailman fiksuin lapsi...

[/quote]
;) :whistle:
 
Musta oli alunperin aivan typerää ottaa tuo älykkyysnormittelu tässä kohtaan puheeksi! En minäkään typeränä lastani pidä, vaikkei se vielä puhu yhtä paljon kuin esim. naapurin poika saman ikäisenä. :wave: Kaikki ovat omalla tavallaan fiksuja. ;)
 
Eiköhän tuo kävelemään oppimisajankohta ole kiinni enemmän luonteesta kuin älykkyydestä. Meidän tyttövauva rupesi kävelemään 10kk iässä ja on tosi yritteliäs ja aika kärsimätönkin. Monilla kavereilla on paljon rauhallisempia lapsia, joilla ei tunnu olevan sellaista pakkomiellettä liikkeellelähdöstä... Eikö ole kivaa, kun on niin monta erilaista luonnetta kuin vauvaa?
 
Joopajoo
Einstein oppi kävelemään huhujen mukaan 3v, jokainen miettiköön oliko kaveri älykäs vai mikä...

1 v 2-3 kk oli meidänkin terveydenhoitajan mukaan ikä, jolloin lapset keskimäärin lähtevät kävelemään. Mukaan siis mahtuu näitä aikaisia ja sitten vähän myöhäisempiä..

Tosissaan,oletteko miettineet,että "myöhäinen" kävelemään oppiminen voi johtua esim kropan rakenteesta, "pehmeästä" lihaksistosta (joutuu tekemään kaksinverroin töitä), luonteesta yms yms...

 
jaakonäiti
meinasin lohdutella ettei se mitään vaikkei kovin nopeasti opi käveleen, kunnes joku neropatti tempaisi että lapsi on tyhmä kuin saapas jos ei puhu kaksivuotiaana. Meidän poika käveli 10-kuisena mutta ei puhu vielä kuin muutaman sanan ja on kohta 2 v. Että kiitos vaan, mielestäni ihan älykkäältä vaikuttaa ja kommunikoi ja yhdistelee asioita ja ymmärtää paljon, vaikka ei puhe olekaan vielä hallussa. Onko pakko pelotella aivan normaalien lasten äitejä, kun kaikki on muutenkin tarpeeksi hermona oppiiko sitä ja tätä ajoissa.
 

Meidän poitsu on kaikkea muuta kuin tyhmä, vaikka oppikin kävelemään vasta 1 v. 4 kk:n ikäisenä. Taas kaverin poika oppi ennen yksvuotissynttäreitään kävelemään ja se on tyhmä kuin vasemman jalan saapas!!!!! Ei puhu sanaakaan vaikka kaksvuotissynttärit kolkuttelee jo ovella!!

AARGH itelles!
Mun mielestä kaksvuotiasta ei todellakaan voi/saa kutsua tyhmäksi. Totuutta ei voi vielä tietää, eikä varsinkaan sitten kun tietää...
Sun kaveri ois varmaan iloinen ku kuulis miten hänen lapsestaan puhut!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2004 klo 21:45 Joopajoo kirjoitti:
Einstein oppi kävelemään huhujen mukaan 3v, jokainen miettiköön oliko kaveri älykäs vai mikä...

1 v 2-3 kk oli meidänkin terveydenhoitajan mukaan ikä, jolloin lapset keskimäärin lähtevät kävelemään. Mukaan siis mahtuu näitä aikaisia ja sitten vähän myöhäisempiä..

Tosissaan,oletteko miettineet,että "myöhäinen" kävelemään oppiminen voi johtua esim kropan rakenteesta, "pehmeästä" lihaksistosta (joutuu tekemään kaksinverroin töitä), luonteesta yms yms...
Tämä olikin alunperin tämä ketjun juju :wave: , en tajuu - vielä kerran - miksi tässä piti tämä älykkyysjuttu ottaa esille. :headwall: Joten annetaan jo olla älykkyysspekulointi! :whistle:
 
-mammuli-
Meillä näin: poika oppi konttaamaan 7 kk:n iässä, ja lähti kävelemään 1v3kk:n iässä.

En tiennyt että keskimäärin lapsi lähtee kävelemään 1v3kk:n iässä. Olin jo ihan varma että poika konttaa vielä koulussakin!
:LOL:
 
restless
Meillä poika nyt 1v1kk ja seisoo ilman tukea, mutta ei vielä ole tietookaan kävelemisestä. Konttaa kyllä niin pirun lujaa eteenpäin :) Ja sitten puhetta kyllä tulee jo aika sujuvasti, joten oisko tuo puhuminen mennyt sitten kävelemisen edelle.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2004 klo 16:13 Minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2004 klo 15:06 Äitsykkä kirjoitti:
Mä olen taas kuullut, että varhainen liikkeelle lähtö on yhteydessä älykkyyteen. Tiedä sitten.... Mutta mieluummin älykäs kuin vahvat selkälihakset... Tai taitaa olla niin, että joku sydeemi löytyy, puolustus tai huonous, riippuu katsojan näkökulmasta :xmas:
Argh!
Meidän poitsu on kaikkea muuta kuin tyhmä, vaikka oppikin kävelemään vasta 1 v. 4 kk:n ikäisenä. Taas kaverin poika oppi ennen yksvuotissynttäreitään kävelemään ja se on tyhmä kuin vasemman jalan saapas!!!!! Ei puhu sanaakaan vaikka kaksvuotissynttärit kolkuttelee jo ovella!!
APUA! Näinkö sitä haukutaan jo toisten lapsia... EI KIVAA!!!! \|O \|O \|O \|O
 
Aika "tasokasta" keskustelua aikuisilta ihmisiltä. Sen verran kommentoin, että opin kävelemään 10kk:n ikäisenä, mutta keskiarvoni oli päästötodistuksessa 6,5. Mieheni sisko oppi kävelemään 1v 3kk:n ikäisenä ja on lukion käynyt sekä opiskelee nyt yliopistossa :) :whistle:
 

Yhteistyössä