Lapsen mahakipu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kökkönen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kökkönen

Vieras
täytyy täältäkin kysellä kun päivystyksestä ei vastata puhelimeen.. Että kun lapsen vatsa on kipeä, alkoi toissapäivänä, edellisenä yönä pyöräs ja hyöräs sängyssä ja valitti kipua, samoin tänä yönä. Panadolia ja pronaxenia oon antanu ja se ei auta mahakipuun (oon antanu kyllä muista syistä särkylääkettä..)

Mutta kipu siis jatkunu nyt 2 päivää ja 2 yötä. Onko umpilisäkkeen tulehduksessa jotenkin se kipu niin sietämätöntä, eli pitäiskö mun olla nyt erityisen huolissani tästä ja lähteä päivystykseen vaikken puhelimitse voi sieltä kysyä mielipidettä? Vai uskaltaisinkohan odottaa aamuun tän kanssa.. Ikävää kun lapsi ei saa nukutuksi.

kyllä kannattaisi mennä lääkäriin mikäli ei nukutuksi saa ja on noin "kauan" jatkunut kipu.
usein on jo aika vaarallista jos kipu yltyy sietämättömäksi, sitä ei kannata odotella.

Vitsi kun tää lähtöpäätöksen teko on nyt vaikkeeta. Lapsi nyt sanoo että pystyy nukkua, on tosi väsynytkin, eli yrittää saada unta. Oisko se sitten merkki että kipu ei _niin_ kovaa sit ole. Pyysin hypähtämään pari kertaa ja kysyin sattuuko sillon enemmän ja sanoo että sattuu, mutta toisaalta en tiedä miten tohon voi nyt luottaa kun en usko että ihan täysin ymmärtää mitä tarkoitin, vaikka ikääkin jo yli 4v.

Mä nyt annan sen varmaan nukkua jos se siihen pystyy ja jos ei nyt saa unta niin lähetään päivystykseen.

Päivystyksestä tultiin, meinasivat jo leikata mutta verikokeissa ei sit ollutkaan tulehdusarvot tai mikään muukaan koholla. Mentiin siis päivystykseen kuuden aikaan kun lapsi pienten torkkujen jälkeen heräsi kovaan vatsakipuun ja näytti että siitä kohtaa sattuu missä se umppari just on. Lähdettiin sit heti päivystykseen ja sielläkin todettiin että todennäköisesti umppari vaivaa. Verikokeet otettiin (siinä meni 2,5 tuntia ja poika kovissa kivuissa :( ) ja sit lääkäri tuli painelemaan vatsaa ja kivut sitten katosivat sen jälkeen. Poika on nyt ollut kivuton jostain puoli kymmenestä lähtien, toivottavasti kivut pysyiskin poissa!

Ja "pikkusen" väsyttää, nyt syödään ja sit pehkuihin. Onneks ihana mies oli kuopuksen kanssa siivonnu kodin sillä välin ku mä olin isomman pojan kanssa päivystyksessä, oli kiva tulla sieltä kotiin :heart:

Yhteistyössä