lapsen magneettitutkimus

Moi! Meidän poika (3.5v ) joutuu parin viikon päästä magneettitutkimukseen. Tutkimus suoritetaan tietenkin näin pienellä nukutuksessa ja sitä ennen joutuu olemaan 6 tuntia syömättä. Aika on iltapäivällä niin, että aamulla ennen kahdeksaa voi syödä nestemäisen aamupalan mutta sen jälkeen ei mitään. Kyse ei ole toivottavasti mistään vaarallisesta (syntymästä asti ollut juttu) mutta tietenkin äitiä huolestuttaa. Mutta myös se, kuinka kertoa lapselle koko jutusta ettei liikaa huolestu ja jännitä etukäteen. Pakkohan on kuitenkin jotain sanoa. Onko teillä kokemusta / ideoita? Kiitos jo etukäteen!

mie
mun poika oli magneettitutkimuksessa 3 vuotiaana ja aamulla mentiin sairaalaan ja sitten jossain vaiheessa sai esilääkityksen ja meni aivan sekasin siitä... oli aika hellyyttävä kun lääke tehosi täysin päinvastoin kuin pitäisi... mutta kuitenkin ja sitten kun oli aika nukuttaa niin oli mun sylissä kun sai nukutuslääkkeen ja olin heti hänen herättyään vieressä, joten todella hyvin meni kaikki...
En pojalle kertonut enkä selitellyt asiaa muuta kuin että lääkäri nyt tutkii kyseisen asian ja kehuin kovasti kokoajan ja tietenkin olin kovasti tukena ja vierellä. ei noin pienelle tarvi tarkemmin selitellä eikä huolestuttaa asioilla, olet vaan ihan normaali ja iloinen ja piristävä. Kyllä se siitä, toivottavasti kaikki menee teillä hyvin :) :hug:

katrillix harmaana
Itse varmaan kertoisin, että siinä tutkimuksessa täytyy olla paikoillaan, jotta saa tarkat kuvat (ja tietää mikä vaivaa.... ?) ja parhaiten se onnistuu kun nukkuu. Siksi pitää nukuttaa. Ja äiti on siinä kun nukahdat ja vierellä myös heti kun heräät. Korostaisin, että tutkimus ei satu, on vähän kuin ottaisi pitkään valokuvaa.

Meillä pojan pää kuvattiin 5-vuotiaana. Sai esilääkityksen n. 1h ennen tutkimusta ja lääke todellakin vaikutti. Poika oli kyllä hereillä, kun vietiin röntgen-os:lle ja vaihtoi jopa itse sairaalasängystä tutkimussänkyyn, mutta jälkikäteen asiasta puhuttaessa ei muistanut edes matkaa osastolta röntgeniin. Tutkimuksen jälkeen nukkui sikeää unta neljä tuntia (ei saanut hereille, vaikka kuinka heräteltiin). Kun lopulta heräsi, ei mitään tokkuraisuutta enää ollut. Kerroin pojalle vain, että pää valokuvataan tarkasti ja koska pitää olla ihan paikoillaan, niin nukutetaan. Ymmärsi asian hyvin.

tokkuraa
tytöllemme tehtiin tutkimus kun neitokainen oli noin 1v 4kk Oli kyllä tokkurainen sen jälkeen. Sanotasko hutera, koko illan. En tiedä vaikuttiko se ku oli niin pieni...

Yhteistyössä